Elke speler die tot 36 kan tellen, die kan een spelletje meedoen. Wanneer een speler aan de beurt zal zijn, mag hij of zij acht dobbelstenen gooien. Alle dobbelstenen met hetzelfde aantal mogen opzij worden gelegd, datzelfde geldt voor een regenworm.
In de doos zitten zestien stenen met de cijfers 21 tot en met 36; deze stenen worden op volgorde en op een rij neergelegd op tafel. Verder zijn er acht dobbelstenen die op tafel worden klaargelegd. Op de dobbelstenen staan de cijfers één tot en met vijf en een regenworm; deze is ook vijf punten waard.
Verloop van een beurt
De speler gooit alle acht dobbelstenen. De speler kiest een van de geworpen symbolen (een getal of de regenworm) en legt alle dobbelstenen met dit symbool opzij. De speler mag het gooien en opzijleggen een aantal keren herhalen, telkens met de overgebleven dobbelstenen.
De levensduur van de gewone regenworm in het wild is enkele jaren, maar weinig exemplaren leven lang genoeg om de maximale lengte van 30 centimeter te bereiken. Uit waarnemingen van de worm in gevangenschap blijkt dat een leeftijd van zes jaar kan worden bereikt.
Om beurten dobbel je met 6 dobbelstenen. Na elke worp leg je alle dobbelstenen met een gelijk symbool opzij. Daarna mag je stoppen of doorgooien. Als je stopt, mag je een tegel met regenwormen van tafel of van een andere speler pakken.
veelgestelde vragen. Wat is het verschil tussen de Regenwormen Junior en Regenwormen Junior (A13)? Er is alleen een verschil in het materiaal van de tegels. De tegels van de oude versie zijn van kunststof en de tegels van de vernieuwde versie zijn van stevig karton.
Doel van het spel is dat de spelers door te dobbelen zoveel mogelijk punten - in de vorm van regenwormen- verzamelen. De speler die aan het eind van het spel de meeste regenwormen heeft, wint. Hiervoor heb je geluk nodig maar ook lef om tijdens het spel risico te nemen.
Boven de grond zul je wormen niet vaak zien. Ze komen in de nacht naar boven of als het regent. In de zon zouden ze anders door hun dunne huid snel uitdrogen. En tijdens regenbuien zouden ze onder de grond kunnen verdrinken.
De wormen kunnen op vele verschillende manieren springen. Je moet ze allemaal leren om over deze obstakels te komen! Springen: Als je één keer op Sprong1 drukt, springt de worm vooruit. Terug springen: Als je twee keer snel achter elkaar op Sprong1 drukt, springt de worm naar achteren.
Strooi je wormenmest in je tuinaarde, dan draag je water naar de zee. In een gemiddelde tuingrond krioelen honderden wormen per kubieke meter. Die krijgen de slappe lach als ze je met een zak wormenmest zien aankomen. Die tuinwormen produceren namelijk met z'n allen meer poep dan een schap vol wormenmest-zakken.
Conclusie. Regenwormen is een simpel dobbelspel, maar toch is het leuk om te spelen. Zeker omdat je de stenen van elkaar kan afpakken. Het spel heeft natuurlijk een heel hoge geluksfactor, want helaas heb je geen invloed op hoe je gooit.
Het dobbelspel Yahtzee is wereldwijd bekend en is ook in ons land razend populair. Het spel wordt gespeeld met vijf dobbelstenen en scoreblok, waar het ook een zeer compact spel is. Elke deelnemer mag bij elke beurt driemaal de dobbelstenen werpen.
De uitbreiding van Regenwormen bevat 2 extra tegels, 7 regenwormenfiches en 5 specialisten in de vorm van 'animeeples' en een dobbelsteen. De specialisten zijn aan bepaalde tegels gekoppeld. Win je één van die tegels, dan krijg je de bijbehorende extra mogelijkheden.
Je gooit de acht dobbelstenen en legt alle symbolen van één soort af. Eenmaal afgelegde stenen mag je later in jouw beurt niet meer gooien. Pas of gooi de overgebleven stenen en leg alle symbolen van een andere soort af enzovoort. De ogen hebben de afgebeelde waarde, wormen zijn vijf punten waard.
- De riek of schep hard heen en weer bewegen! - Altijd vragen aan je ouders of juf of meester of het wel mag! PAS OP: voordat je de regenworm oppakt, wacht dan eerst totdat hij helemaal uit de bodem is gekomen.
We onderscheiden twee grote soorten: de mestworm en de regenworm. Lintwormen behoren tot een andere categorie ð. Regenwormen (Lumbricus terrestris) eten o.a. bladeren van loofbomen, maar ook zaden en allerlei dood plantenmateriaal.
Regenwormen zijn niet eng en ze voelen een beetje als levende spaghetti. Regenwormen bijten je echt niet, dus je hoeft er niet bang voor te zijn.
Daarvoor is een partner nodig. Als twee wormen willen gaan paren gaan ze naast elkaar liggen, standje 69. Hun lijven scheiden dan slijm af dat uitgroeit tot een slijmkoker die hun lichamen omhult. Nu kan het zaad van de geslachtsopening van de ene worm naar de zaadzakjes van de andere vloeien.
Maar er is ook een dier dat zo'n sadistisch experiment wél overleeft, wil het verhaal: de regenworm. Sterker nog: als je die doormidden knipt, hakt of trekt, zullen beide helften uitgroeien tot 2 levensvatbare ongewervelden.
Een goed werkende wormenbak ruikt naar verse bosgrond, met misschien een vleugje koffie of banaan, net wat je als laatste aan je wormen gevoerd hebt. Compostwormen eten je afval op zodra het begint te rotten. Vòòrdat de bacteriën die de stank van rottend fruit veroorzaken zich kunnen ontwikkelen.
Plop! Zoals je hierboven kunt horen maken de wormen een soort 'ploppend' geluid, dat je misschien wel het beste kunt vergelijken met een luide knip met de vingers. Het geluid wordt waarschijnlijk veroorzaakt door hun farynx in de keelholte.
Regenwormen leven van dat wat ze op en in de grond vinden: dode en rottende plantenresten, bladeren en soms uitwerpselen van andere dieren. Ze trekken het voedsel hun gangen in waar ze het verder verteren.
Wormen hebben rood bloed, omdat diep in de grond minder zuurstof voorkomt en de rode bloedkleurstof hemoglobine zuurstof heel goed aan zich bindt en dus elk miniem beetje ervan naar de organen brengt. Iedereen weet hoe een regenworm eruitziet.
Wormen online kopen
Bestel de compostwormen eenvoudig online of per telefoon bij Wormenkwekerij Wasse in Drenthe of een andere wormenkweker, je krijgt ze per post thuisbezorgd.
De spelers leggen kaarten volgens bepaalde spelregels af, maar proberen door vals te spelen sneller van hun kaarten af te komen. Eén van de spelers is echter de bewakingskever. Als die een speler betrapt, moet de dader zijn kaarten weer terugnemen en er extra bijpakken.