"Gemiddeld gebruikt een trekker 1,5 liter diesel per 100 kW. Een trekker van 200 kW gebruikt dus gemiddeld 3,0 liter diesel per uur bij stationair draaien. " Een trekker die gemiddeld 1.000 uur per jaar draait maakt 250 stationair uren.
Een auto verbruikt gemiddeld 3,42 liter brandstof wanneer die stationair draait. Staat de auto 5 minuten stil? Dat is niets, zou je denken.
Bij stilstaan-met-een-draaiende-motor, het zogenoemde stationair draaien, verbruikt een auto al gauw een halve liter brandstof per uur. Met die verbruikte brandstof van een paar minuten stationair draaien kun je dus al snel een paar honderd meter tot een kilometer rijden.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Stationair draaien is het laten draaien van de motor zonder dat er vermogen gevraagd wordt of het voertuig in beweging is. Stationair draaien kost brandstof en het is relatief vervuilend.
Is stationair draaien slecht voor uw motor? Een voertuig stationair laten draaien beschadigt de motor meer dan starten en stoppen. Het stationair draaien van een motor veroorzaakt zelfs tweemaal zoveel slijtage aan interne onderdelen als rijden met normale snelheid.
Stationair warmdraaien hoeft niet meer. Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt.
Wanneer je auto langer dan drie weken stil staat dan kunnen er problemen ontstaan met de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank.
Een Start-Stop systeem is dan natuurlijk wel een hele gemakkelijke winst, het kan, afhankelijk van het verkeer en voertuig, ergens tussen de 3 en 10% brandstof besparen.
Het stationaire toerental is het minimumtoerental, dat nodig is om de motor aan de gang te houden. Als een motor stationair draait, hoeft hij uitsluitend zichzelf (en dus niet de auto en ook geen hulpaggregaten) aan de gang te houden. Het stationaire toerental bedraagt circa 700 omw/min.
De loonkosten worden bepaald door de bereikbaarheid en kunnen tussen de 400 en 600 euro liggen. In totaal kost het vervangen van de starten dus tussen de 500 en 800 euro.
En een motor die een voertuig elke keer vanuit (bijna) stilstand weer in beweging moet krijgen, vréét nu eenmaal brandstof. Volgens Milieu Centraal is het gemiddelde brandstofverbruik in de stad 9,2 liter per honderd kilometer.
Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.Daarnaast rijdt een gemiddelde dieselauto ongeveer 1 op 21.
Brandstof motorfiets
Gemiddeld rijdt een motorfiets 20 kilometer op 1 liter benzine.
Vermenigvuldig het aantal getankte liters met 100 en deel het resultaat door de gereden kilometers. Het resultaat is je brandstofverbruik in liter per 100 kilometer. Wil je weten hoeveel kilometer je met één liter benzine of diesel kan rijden?
START / STOP UITSCHAKELEN / VERWIJDEREN
Wanneer u vastzit in het verkeer, schakelt het systeem de motor uit, waardoor brandstof wordt bespaard die anders verloren zou gaan wanneer de auto stilstaat. Met het softwarematig uitschakelen van de Start/Stop functie, kunt u precies rijden zoals u zelf wilt.
Het start-stop systeem heeft voordelen, maar er zijn ook nadelen. De nadelen zijn: verminderde levensduur van de accu, extra slijtage van de startmotor en koppeling, vertraging bij opnieuw starten van de motor en minder geschikt voor bepaalde rijomstandigheden.
Uit een praktijkonderzoek is gebleken dat het verbruik in spitsverkeer zónder start/stop ruwweg 10 procent meer kan zijn, dan wanneer de motor automatisch wordt uitgeschakeld als het kan. Bij files of andere omstandigheden waarbij de auto langer stilstaat heeft dat dus zeker zin.
3 maanden moet geen probleem zijn. Je kunt voor de zekerheid ervoor zorgen dat je accu goed vol is en dan afkoppelen zodat er geen stille gebruikers de accu helemaal leeg trekken en zo kapot maken.
Staat een auto enkele weken stil, dan kan de accu uitgeput raken. Niet alle onderdelen zijn even kwetsbaar. Benzine of diesel bijvoorbeeld, kan best lang probleemloos in de tank blijven. Pas na een maand of drie zou de tegenwoordig veel getankte E10-benzine als eerste problemen kunnen geven.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Toch kun je ook in de winter best gebruik maken van je motorfiets. Zeker waar het kortere ritten betreft en je met relatief lage snelheid van A naar B wilt komen is de motor – ook onder natte of zelfs winterse omstandigheden – een bruikbaar vervoermiddel.
Het is niet de bedoeling dat het tijdens het rijden zover komt. Een normale koelvloeistoftemperatuur is 80-85 graden C (enigszins afhankelijk van de omstandigheden). 1] De koelvloeistoftemperatuurmeter gaat naar het 'rood'.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is.