Het schip heeft vanzelfsprekend flink wat brandstof nodig om oceanen en zeeën te bevaren. In het superjacht zit een brandstoftank van 120.000 liter en een watertank van 30.000 liter.
In de brandstoftank van de Jubilee gaat ongeveer 390.000 liter aan brandstof. Dat moet genoeg zijn om een kleine 10.000 kilometer te kunnen varen. In de watertank gaat 214.800 liter aan zoet water.
Tanken kost een paar duiten
Op de foto is te zien dat de boot ruimte heeft voor zo'n 116m3 (116.000 liter) brandstof. Een tankbeurtje kost gemiddeld zo'n 119.248 euro, als je uitgaat van een diesel grootverbruikprijs van 1,028 euro.
Volgens Towergate Insurance verbruik je voor een jacht van 71 meter ongeveer zo'n vijfhonderd liter benzine per uur (gemiddeld 400 duizend dollar per jaar).
Brandstofgebruik boot
Het verbruik van de dieselmotor is afhankelijk van de grootte van het jacht, maar gemiddeld ligt het verbruik tussen de 3 tot 5 liter per uur. Je zou ook kunnen zeggen dat elke 4 pk een liter brandstof per uur verbruikt. Diesel kost op dit moment zo'n 2 euro per liter.
Het startsalaris bedraagt tussen de 1.700 en 2.500 euro per maand, inclusief slaapplek op de boot en maaltijden. Klim je hoger op de ladder dan kun je zo'n 4.000 euro per maand bijschrijven op je bankrekening.
Vuistregel voor een gemiddelde is 4 pk per liter. Oftewel als je alle 200 pk' s gaat gebruiken moet je met een verbruik van 50 liter per uur rekening houden.
1. Eclipse – 1 miljard dollar. Last but not least hebben we uiteraard de “Eclipse”, het 165 meter lange megajacht van niemand minder dan Roman Abramovich en is momenteel officieel nog steeds het langste jacht ter wereld ooit gemaakt.
Als u een jacht wilt huren in de Middellandse Zee, beginnen de prijzen bij 1.000 euro per dag. Voor onze meest magnifieke jachten kunnen de prijzen oplopen tot 40.000€/dag.
De beste brandstof die u kunt tanken is Shell V-Power of Shell V-Power Diesel. Beide brandstoffen zijn echte prestatiebrandstoffen en bieden specifieke voordelen zoals een schonere motor waardoor de motor in optimale conditie blijft.
In de categorie tot 8 meter bedragen de jaarlijkse kosten ongeveer 420 euro per meter scheepslengte, tussen 8 tot 10 meter is dat al 536 euro. De jachten tussen 10 en 12 meter besteden 643 euro en schepen boven 12 meter gemiddeld 925 euro per meter scheepslengte.
98 loodvrije benzine is de beste keuze voor een bootmotor.
Benzine en diesel
Voor een tank diesel – ook van 40 liter en met een gemiddelde literprijs van 1,33 euro – ben je ongeveer 53 euro kwijt. Met een normale rijstijl moet je met 40 liter brandstof toch wel 700 kilometer kunnen afleggen. Dat komt neer op een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 17,5.
Wat neerkomt op minimaal 2,5 miljoen euro per meter. Zelfs op de tweedehandsmarkt betaalt u dergelijke prijzen als u iets met exotica hebt.
Azzam is momenteel het langste jacht ter wereld. Prijs: $600 miljoen (€528,6 miljoen). Eigenaar: Koninklijke familie VAE.
Het 430 miljoen euro kostende superjacht van Bezos is deze week 'in het geheim' naar Rotterdam gevaren. Zónder dat de Hef, de Koningshavenbrug, uit elkaar hoefde. In de Rotterdamse haven wordt nu hard gewerkt aan het superjacht van Jeff Bezos. Vandaag zijn de metershoge masten op het exclusieve schip gemonteerd.
Van de boot zijn slechts 63 exemplaren gemaakt, vandaar de naam. Conor McGregor is de twaalfde koper van de Tecnomar for Lamborghini 63. Voor het gevaarte heeft de vechtersbaas naar verluidt zo'n 3,4 miljoen dollar (2,9 miljoen euro) neergelegd. Meer informatie en specificaties vind je hier.
Wat kost het huren van een jacht? Het huren van een kleine jacht kan vanaf €1500 per dag. Vanaf die prijs is er praktisch geen limiet. Jachten van meer dan 50 meter kunnen meer dan €500.000 per week kosten.
En een volle tank diesel van 500 á 1.000 liter kost een vervoerder toch al gauw 750 tot 1250 euro per vrachtwagen. Daar komen soms nog extra reparatiekosten bij wanneer er een gat in de brandstoftank wordt geboord om zo de diesel uit de tank te zuigen en schoonmaakkosten van de diesel die op de grond is gelekt.
Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter.
Zoals eerder gezegd, kost een boot veel geld. Afhankelijk van je eigen handigheid kan je rekenen op jaarlijkse kosten van zo'n 10 tot 20 procent van de aanschaf prijs. Een winterstalling in een loods kost al snel € 3.000,-. Een leuke haven in de zomer ook een paar duizend euro.
Diesel/hydraulisch
Het diesel-/hydraulische model, standaard voorzien van een lastafhankelijk hydraulisch systeem, verbruikt ongeveer 14 liter per uur.
U kunt te allen tijde van de ene route op de andere overgaan, als u dat leuk vindt. Wat is onze ervaring: men vaart gemiddeld 3 a 4 uur per dag. De toegestane snelheid is 6 km per uur (dus gemiddeld 18km – 24 km per dag).
Het schip kan men zien als een wereldje (eiland) op zich met alle voorzieningen. Zo draait er continu een stroomaggregaat voor de stroomvoorziening van 220 volt, daar moet men als buitenstaander toch wel aan wennen, want deze produceert toch wel een geluid, dag en nacht. (verbruik ongeveer 80 liter diesel per 24 uur).