80 dB als de limiet voor motorgeluid in Duitsland.
Hiervoor heeft de RDW richtlijnen opgesteld. De cilinderinhoud van de motorfiets is daarbij leidend. Zo mag een motorfiets tot 80 cc maximaal 91 dB(A) geluid produceren terwijl een motor met meer dan 1000 cc tot wel 106 dB(A) mag produceren.
De nieuwe regel heeft als gevolg dat motoren als de BMW S1000RR, Ducati Multistrada 1260 en Harley-Davidson Dyna Street Bob niet langer welkom zijn op de wegen waar nu een limiet geldt. Al deze motoren zijn namelijk geregistreerd met een stationair-geluid van meer dan 95 dB(A).
'Liefste dat alles lekker klapt' En dan wordt er een Harley Davidson van de weg gehaald. 93 decibel wordt er gemeten en dat is precies wat een motor van dat type aan geluid mag produceren.
Elke motorrijder is in Duitsland verplicht om een veiligheidshesje en EHBO kit mee te nemen. En voor de brildragende motorrijders geldt dat zij verplicht een reservebril of -lenzen mee moeten nemen. In Duitsland zijn er in veel steden milieuzones ingesteld.
Sinds september 2011 is het dragen van beschermende motorkleding op de openbare weg een wettelijke verplichting. Tip: voor een nog betere bescherming neem je best een motorvest met rug-, schouder- en elleboogprotectie én zorg je ervoor dat de kinband van je helm goed gesloten is.
De politie meet met een speciale geluidsmeter of het voertuig het toegestane aantal decibels overschrijdt. Als dat het geval is, maakt de politie er melding van bij de RDW.
Het motorblok bevindt zich bijvoorbeeld aan de buitenkant, dus lijkt meer geluidsoverlast onvermijdelijk. Daarom is er verschil in de eisen. Een auto mag niet meer geluid produceren dan 95 dB(A) bij 3500 toeren, gemeten dicht bij de uitlaat.
Het 95 decibel maximum van de APK-keuring
Zolang oude auto's bij de APK-keuring niet boven de 95 decibel gaan, mogen ze nog de weg op.
Uitlaten van motorfietsen zijn standaard voorzien van een dB killer. Het gebruikmaken van zo'n geluid onderdrukkend opzetstuk is wettelijk is verplicht. Wanneer zonder dB-killer rondrijdt kan de politie je beboeten zonder daarvoor een dB-meting uit te voeren.
In 1974 werd besloten dat nieuwe auto's nog maar 82 decibel mochten produceren. Die limiet werd in 2016 verlaagd tot 74 decibel. Op zich geen slecht idee, want geluiden vanaf 80 decibel kunnen schadelijk zijn voor het gehoor.
Vrijwel alle goedgekeurde uitlaten zijn voorzien van een uitneembare decibel killer (met uitzondering van EURO4 & EURO5 gekeurde uitlaten). Zonder decibel killer is de uitlaat in dit geval dan ook niet goedgekeurd. Heb je een motor met een goedgekeurde uitlaat, maar zie je dat er geen decibel killer is gemonteerd?
Geluiden vanaf 80 decibel kunnen schadelijk zijn, denk bijvoorbeeld aan een drukke weg met auto's of drukke kroeg. Geluiden van 120 decibel, zoals zwaar onweer of het afvuren van een geweer, kunnen je gehoor direct beschadigen.
Bromfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 97 decibel. Voor snorfietsen is dit geluidsniveau bepaald op 90 decibel of de waarde op het kentekenbewijs plus 2 decibel.
Daarom is het advies: luister maximaal een uur per dag naar muziek op je koptelefoon of oordopjes. Als je te lang naar hard geluid luistert, kan je gehoorschade oplopen. Je beschadigt de haarcellen in je oor, waardoor je tijdelijk minder goed hoort of tinnitus krijgt (fluitende, suizende of piepende geluiden).
Geluiden vanaf 80 decibel kunnen schadelijk zijn. Geluiden van 120 decibel kunnen je gehoor direct beschadigen. Hoe schadelijk geluiden tussen 80 en 120 decibel zijn hangt af van hoe vaak en hoe lang je er naar luistert. Een voorbeeld: geluid van 80 decibel kun je 8 uur per dag (of 40 uur per week) 'veilig' horen.
Gebleken is dat continu geluid vanaf ongeveer 50 decibel, gemeten buiten voor de gevel van een woning, in de woning geluidsoverlast gaat veroorzaken. Voor 's avonds is de grens 40 en 's nachts 40 decibel. Niet zo vreemd als je toe bent aan rust.
Hoe hard de muziek mag, is geregeld in artikel 2.17 van het Activiteitenbesluit milieubeheer (tenzij voor uw onderneming speciale maatwerkvoorschriften gelden). Zo mag het geluidsniveau overdag tot 50 decibel – db(A), 's avonds 45 decibel, en in 's nachts 40 decibel zijn.
Een wok (wacht op keuren) is een melding op je kenteken geplaatst door de politie. Het houd in dat het voertuig niet aan de wettelijk eisen voldoet en hij herkeurd moet worden. De reden dat je een wok melding krijgt kan door allerlei verschillende redenen komen, de meest voorkomende reden is de snelheid van de scooter.
3. De schoenen. De schoenen moeten voldoende hoog zijn zodat de enkels beschermd worden. Ook hier is het beter om te kiezen voor motorlaarzen of goede bottines dan schoenen in stof van het “Converse”-type die niet hard genoeg zijn om voldoende bescherming te bieden.
Niet enkel om boetes te voorkomen, maar vooral om de veiligheid van u en uw passagier te garanderen. U bent sowieso verplicht om een helm te dragen, handschoenen, een lange broek, een vest met lange mouwen en schoenen met enkelprotectie.
Vanaf 20 jaar kan je direct beginnen met het A2-rijbewijs en sla je A1 over. Met het A1-rijbewijs mag je op motoren tot 125cc rijden, met een maximaal vermogen van 11kW en maximaal 0,1kW per kilo. Dit komt er op neer dat je voornamelijk op alle 125cc 4 takt motoren mag rijden en op een aantal afgeknepen 2-takt motoren.