Als richtlijn is het voldoende om drie tot vijf competenties op je cv te zetten. Je begint met de competenties die relevant zijn voor de functie of die in de vacaturetekst staan. Daarbij kun je nog een aantal van jouw competenties benoemen die je zelf belangrijk vindt voor het uitvoeren van je werk.
Eigenschappen van een goed competentieprofiel
Een goede stelregels is 8 à 12 competenties per functie en 5 à 10 gedragsindicatoren per competentie. Beperk het aantal competenties per profiel door alleen de cruciale te selecteren. Denk er aan: het gaat om de inhoud van de functie, niet om de persoon!
wat zijn competenties? Competenties zijn al jouw vaardigheden en kwaliteiten om goed te functioneren op werk. Dit zijn dus de onderdelen waar je goed in bent, waarmee je je onderscheidt en waarmee je kan aantonen dat je geschikt bent voor een bepaalde functie.
Hard skills zijn functiegerelateerde vaardigheden die voortvloeien uit opleidingen, trainingen of cursussen. Denk daarbij aan boekhouding, grafische vormgeving, tekstschrijven en data-analyse.
Misschien wel de belangrijkste competentie voor het ontwikkelen van persoonlijk leiderschap is lef (competentie #1). Als je je leven al lang op een bepaalde manier inricht kan het enorm spannend zijn zelf regie te nemen over jouw leven.
Geduld. Definitie van de competentie geduld Vermogen om rustig af te wachten of een langdurige taak rustig af te maken. Niet sneller willen dan de omstandigheden of de eigen situatie toelaat. Zich aanpassen aan de handelingssnelheid van de ander.
Vind jij het leuk om nieuwe dingen te leren? Dat is een zeer positieve eigenschap voor op je werk. Naast een karaktereigenschap is leergierigheid ook een competentie die je kunt ontwikkelen, om jezelf aantrekkelijk te maken voor werkgevers.
Kwaliteiten zijn in aanleg aanwezig en kunnen worden gebruikt en ontwikkeld.Competenties (vaak specifieke handelingen of activiteiten) kunnen worden aangeleerd en geobserveerd. Je kunt dus zien of iemand de competentie beheerst en niet of hij of zij de kwaliteit heeft.
'Gericht vragen kunnen stellen' is een van de kenmerken van de ideale kandidaat. Als marktonderzoeker moet je door de juiste vragen te stellen die informatie zien te verkrijgen die je nodig hebt voor je onderzoek.
Competenties zijn een verzameling van geleerde vaardigheden en kennis, aangevuld met persoonlijkheid, intelligentie en motivatie. 'Competentie' is een veel ruimer begrip dan het begrip 'vaardigheid'. Eigenlijk maken je vaardigheden onderdeel uit van je competenties. Vaardigheden zijn activiteiten waar je goed in bent.
Bètawetenschappen (exacte wetenschappen, bèta studies) gaan over natuurwetten en theorieën, over algebra en logica. Een liefhebber van cijfers en feiten noemt zichzelf een 'bèta persoon'.
Of een competentie belangrijk is hangt af van de context en het doel. Een aantal competenties die vaak worden gevraagd zijn: communicatievaardigheden, leiderschap, probleemoplossend vermogen, teamwork, flexibiliteit, klantgerichtheid en creativiteit.
Kan (recent wetenschappelijke) kennis en inzichten toepassen in verschillende beroepssituaties. Is ondernemend, toont initiatief en durft risico te nemen. Is toegerust met actuele kennis, inzichten, concepten en onderzoeksresultaten. Is resultaatgericht en stressbestendig bijkritische beroepssituaties.
Verder beschikt elke leidinggevende best over vaardigheden als inlevingsvermogen, stressbestendigheid, prioriteiten kunnen stellen, zelfkennis en zelfkritisch vermogen, netwerken, samenwerken en klantgerichtheid.
Zelfstandigheid is een waardevolle competentie op de werkvloer die in veel functies van pas komt.
Lef of moed is de brug tussen willen en doen.Moed is geloven in jezelf.Moed is zelfvertrouwen in actie.