Zo komt er bij de verbranding van een liter benzine ongeveer 2270 gram CO2 vrij, bij elke liter diesel is dat 2600 gram en bij lpg is het 1610 gram CO2. Wat is hierdoor de gemiddelde CO2-uitstoot van een auto? Bij een auto die 15.000 km per jaar rijdt, betekent dit een totaal van 3360 kg CO2-emissie.
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.
In Nederland is de gemiddelde CO2-emissie per auto in 2020 gedaald met 16,4 procent tot gemiddeld 82,3 gram CO2 per kilometer, het laagste cijfer binnen de EU. Andere landen die goed presteren zijn Zweden (93,4 gr. CO2 per km) en Denemarken (95,3 gr. CO2 per km).
De uitstoot van vliegen vergeleken met andere vervoersmiddelen. We gaan er even vanuit dat je met z'n tweeën op vakantie gaat. Met een vlucht naar Nice (Zuid-Frankrijk) stoot je 7,5 keer zoveel broeikasgassen uit als met de trein en ruim 6 keer zoveel als met de bus. Maar ook 2 keer zoveel als met de auto.
Sinds 2015 mag de gemiddelde vlootuitstoot van nieuw in de EU verkochte auto's per fabrikant niet boven de 135 gram CO2 per kilometer uitkomen. Per 1 januari van dit jaar is die limiet teruggebracht tot nog maar 95 gram per kilometer.
Wilt u weten wat de CO2-uitstoot is van uw auto? En hoe dit is berekend? Vul dan uw kenteken in op rdw.nl (opent nieuw venster).U vindt de gegevens onder 'Motor en milieu' en 'Uitstoot'.
Een typisch personenauto stoot ongeveer 4,6 metrische ton CO 2 per jaar uit. Dit veronderstelt dat het gemiddelde benzinevoertuig op de weg vandaag de dag een brandstofverbruik heeft van ongeveer 22,2 mijl per gallon en ongeveer 11.500 mijl per jaar rijdt. Elke gallon benzine die wordt verbrand, creëert ongeveer 8.887 gram CO 2 .
Het wegverkeer is verantwoordelijk voor bijna de totale uitstoot. Hierbij wordt geen rekening gehouden met transport via de lucht of over zee, vaak internationaal. Auto's en vrachtwagens zijn de grootste boosdoeners wat betreft luchtvervuiling in ons land en hun aantal op onze wegen blijft toenemen.
Als u met drie of meer personen reist, is autorijden dus de beste optie. Dit is waarom: drie personen op een intercontinentale vlucht zouden verantwoordelijk zijn voor 1,86 ton CO2-uitstoot (0,62 ton CO2 x 3), vergeleken met de totale 1,26 ton CO2 die het voertuig zou uitstoten (als we het extra gewicht buiten beschouwing laten ...
Tijdens het vliegen worden broeikasgassen uitgestoten, wat bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Daarnaast veroorzaakt vliegverkeer lucht- en geluidsvervuiling, met schadelijke stoffen zoals fijnstof en stikstof die onze lucht en natuur aantasten. En geluidsoverlast voor mensen die in de buurt van luchthavens wonen.
Fossiele brandstoffen als gevolg
Met bijna 50% is staal het meest geproduceerde metaal ter wereld. Hierbij komen de vervuilende stoffen vrij bij de productie van het ijzer in de oven. Voor dit proces zijn hoge temperaturen nodig, die worden opgewekt met het verbranden van steenkool.
Een elektrische fiets is dan het meest milieuvriendelijke alternatief met een uitstoot van slechts 3 gram CO2 per kilometer.
Als we deze meting toepassen op de hierboven genoemde gemiddelden, dan komt het neer op: Benzineauto's - 143,0 g/km. Dieselauto's - 164,0 g/km. Hybride voertuig - 126,2 g/km.
Een grote benzine- of dieselauto verbruikt ongeveer tien procent meer brandstof dan een middelgrote auto. Op zijn beurt verbruikt een middelgrote benzine- of dieselauto ongeveer tien procent meer dan een kleine auto.
Door verbranding van benzine of diesel stoten auto's CO2 uit, wat bijdraagt aan klimaatverandering. Daarnaast stoten auto's fijnstof en stikstofoxiden uit, wat schade veroorzaakt aan onze gezondheid, de natuur en gebouwen.
En hoewel een elektrische auto minder CO2 uitstoot dan een benzine- of dieselauto, is het minder duurzaam dan reizen met de trein.
Vliegen is de meest koolstofintensieve vorm van transport, waarbij korteafstandsvluchten de grootste klimaatveroorzaker zijn. Het is belangrijk om op te merken dat de emissies variëren voor verschillende reistypen - korteafstandsvluchten stoten 246 g/km CO₂ uit, vergeleken met 147 voor langeafstandsvluchten.
Terwijl één gallon benzine 19,37 pond koolstofdioxide produceert, produceert één gallon kerosine 21,50 pond. Vliegen is meteen iets erger dan autorijden .
Er is nog steeds enige significante variatie in deze schattingen, maar minder dan de factor 10 variatie die ik vond in de schattingen van de emissies van de veerboot. Als we de gemiddelde waarde van de schattingen van de koolstofemissies van de vlucht nemen, 114 kg CO 2 e, en die vergelijken met de optie veerboot plus trein, 117 kg CO 2 , dan zien we dat ze erg op elkaar lijken.
De luchtkwaliteit in Europa is al jaren een zorgenkindje. En geloof het of niet, maar notabene ons eigen Nederland spant de kroon in deze vervuilende wedloop. Het wordt tijd dat wij eens goed in de spiegel kijken. De hoge concentraties fijnstof, stikstof en CO2 eisen ieder jaren vele levens.
Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto. Ook hier is het verschil het grootst op de korte afstand.
Vliegen is een van de activiteiten die het meest CO2-uitstoot veroorzaken. Toch is het slechts verantwoordelijk voor 2,5% van de wereldwijde CO2-uitstoot.
De grootste bron van broeikasgasemissies door menselijke activiteiten in de Verenigde Staten is het verbranden van fossiele brandstoffen voor elektriciteit, warmte en transport . De EPA houdt de totale Amerikaanse emissies bij door de Inventory of US Greenhouse Gas Emissions and Sinks te publiceren.
In het zogenaamde milieunetwerk (openbaar vervoer, fietsen, wandelen) presteren lijnbussen het slechtst. Toch zijn ze nog altijd aanzienlijk klimaatvriendelijker dan privéauto's. Het Bundesamt für Umwelt berekende voor bussen een gemiddelde CO2-uitstoot van 93 gram per passagierskilometer in 2022.
De gemiddelde vrachtwagen in de VS stoot 161,8 gram CO2 per ton-mijl uit. Stap 3: Vermenigvuldig deze emissiefactor met het totale aantal ton-mijl {161,8 X 20.000), wat ons een totaal geeft van 3.236.000 gram CO2. Stap 4: Converteer het totale aantal grammen naar metrische tonnen.