De instap-A3 heeft niet langer de 1,2 liter viercilinder turbomotor. Het aantal pk's is met 110 stuks exact gelijk, maar die komen voortaan wel uit de 1,0 liter driecilinder turbomotor. Het is de eerste keer dat Audi de A3 levert met een driecilinder. Het blok werd eerder al toegepast in de A1.
De nieuwe A3 30 TFSI-uitvoeringen profiteren van de kracht en de souplesse die zo kenmerkend zijn voor een viercilinder turbo-benzinemotor, waar de A3 30 TFSI voorheen nog beschikte over een driecilinder. De 1.5 TFSI viercilinder is goed voor een vermogen van 85 kW/116 pk.
Wat is de beste Audi A3-motor om te krijgen? Wij denken dat de beste allrounder de 35 TFSI-benzinemotor is – een 1,5-liter unit met 150 pk, die vrij snel van start gaat en stil is op snelheid.
De Audi A3, met name de 1.2 TFSI motor, 1.4 TFSI motor en 1.8 TFSI motor / 2.0 TFSI motoren, kan problemen ondervinden zoals een hoge olieverbruik en problemen met de distributieketting. Hoewel ze bekend staan om hun betrouwbaarheid en prestaties, kunnen deze problemen de algehele rijervaring beïnvloeden.
De Audi A3 8V 1.4 TFSI, onderdeel van de derde generatie A3-reeks die van 2012 tot 2020 werd geproduceerd, staat bekend om zijn balans tussen prestaties, brandstofefficiëntie en geavanceerde technologie. De 1.4 TFSI-motor combineert turbocharging met directe brandstofinjectie, wat zorgt voor een levendige rijervaring met behoud van een goed brandstofverbruik .
Het overmatige olieverbruik komt voor bij Audi TFSI-motoren vanaf 2008 die (meestal) meer dan 100.000 kilometer hebben gelopen. Het probleem is ook aanwezig bij de 1.4 TSI, 1.8 TSI en 2.0 TSI motoren van VW, Skoda en Seat.
Er is veel om over na te denken als je je afvraagt of de Audi A3 uit 2025 een goede auto is. Het deskundige testteam van Edmunds heeft de A3 uit 2025 beoordeeld en gaf hem een 8,2 uit 10. Onze consumentenbeoordelingen laten zien dat de A3 uit 2025 gemiddeld 3 sterren uit 5 krijgt (gebaseerd op 13 beoordelingen).
De Audi A1 en Audi A3 zijn nu verkrijgbaar met een 1,4-liter benzinemotor met cylinder-on-demand brandstofbesparende technologie. De 138 pk viercilinder benzinemotor schakelt twee cilinders uit (bij rijden onder lichte belasting, zoals cruisen op de snelweg) om het brandstofverbruik te verbeteren.
Audi blijft winnen bij de 'International Engine of the Year Awards'. Voor de negende keer op rij heeft de jury de 2.5 TFSI van het merk verkozen tot beste motor in de categorie motoren met een cilinderinhoud tussen de 2 en 2,5 liter.
In de praktijk kom je tussen de 1 op 13 en 1 op 18 uit. De Audi A3 Sportback 1.0 TFSI die wij uitlichten, komt op één liter benzine gemiddeld 15 kilometer ver. En dat is best oké. Op een volle tank van 50 liter houd je het dus 750 kilometer uit.
Betrouwbaarheid. Net als alle andere modellen van Audi staat de A3 bekend als betrouwbaar.
De Audi A3 uit 2025 levert pittige prestaties en een prijzenswaardig brandstofverbruik. Een 2.0L 40 TFSI® turbocharged inline viercilinder (I4) motor is standaard, levert 201 pk en wordt aangevuld met een zeventraps S tronic® automatische transmissie.
Audi A3 en zuinig rijden
Tot de benzineversies behoren een 125 pk 1.4 die gemiddeld 1 op 19,6 haalt en een 180 pk 1.8 die nog tot 1 op 17,2 komt, plus later een 150 pk sterke 1.4 met CoD (Cylinder on Demand), waarbij twee van de vier cilinders tijdens het rijden kunnen worden uitgeschakeld om brandstof te besparen.
Het aantal cilinders in een auto kan uiteenlopen van een tot wel zestien. In de praktijk zul je vooral auto's met drie of vier cilinders tegenkomen. Meer cilinders betekent in principe meer vermogen, maar ook een hoger verbruik.
Je kunt erachter komen hoeveel cilinders je auto heeft door het doen van een kentekencheck. Met een kentekencheck op onze website heb je veel informatie over je auto binnen handbereik, waaronder ook de technische informatie over je auto zoals hoeveel cilinders je auto heeft.
Audi heeft drie benzinemotoren uitgerust met de cylinder-on-demand (COD)-technologie (cilinderuitschakeling): de 1.4 TFSI COD, de 4.0 TFSI COD en nu ook de 12-cilinder W12 COD in de nieuwe Audi A8 L. (Eerder bericht.) COD kan zorgen voor een brandstofbesparing tot 20%, aldus Audi.
Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee.
Het grootste foutpercentage (15,8%) en het grootste probleem van de A3 bleek het navigatie-/infotainmentsysteem te zijn. Andere problemen waren veel minder prominent, met een foutpercentage van 5,3% voor de carrosserie, 2,6% voor de motoren en 2,6% voor de motorelektronica. Als automerk presteerde Audi slecht, met een 24e plaats van de 31 fabrikanten.
De Audi A3 blijkt een betrouwbare keuze te zijn in het luxe compacte autosegment. Met de juiste zorg en onderhoud kunnen A3-eigenaren verwachten dat hun voertuigen meer dan 200.000 mijl meegaan. Door de aanbevolen onderhoudsschema's te volgen en problemen snel aan te pakken, kunnen eigenaren nog vele jaren en kilometers genieten van hun A3.
Tijdens de Duitse Gouden Stuurwiel-verkiezing is de Audi e-tron GT verkozen tot 'Mooiste auto van het Jaar'.
De TFSI motor heeft een betere brandstofefficiëntie en een hoger vermogen dan traditionele benzinemotoren. De TFSI motor levert over het algemeen meer koppel bij lage toeren, wat betekent dat de motor betere prestaties levert bij het accelereren.
De VW-groep, waartoe ook Audi behoort, staat bekend om het produceren van betrouwbare motoren . De TFSI-motoren zijn efficiënt, maar het is essentieel om het onderhoud van de motor niet te verwaarlozen. Veelvoorkomende problemen zoals overmatig olieverbruik en turboproblemen kunnen voorkomen, maar kunnen worden opgelost met tijdig onderhoud en vervanging van onderdelen.
Concept. De 35 TFSI in de Audi A4 haalt zijn 150 pk voortaan uit een tweeliter – dezelfde tweeliter die altijd al dienstdeed voor de 40 TFSI. Toch blijft de hiërarchie gerespecteerd: ten opzichte van de 35 TFSI heeft de 40 TFSI niet alleen 40 pk meer te bieden, maar ook 50 Nm meer.