De NRC redeneert dat de prijs per kilometer bij rekeningrijden een kleine 4 cent per kilometer moet worden.
Rekening rijden berekenen
Er is nog niet bekend wat de heffing per gereden kilometer gaat worden. In 2021 spraken de meeste politieke partijen over een heffing van zo'n 6 tot 7 eurocent per gereden kilometer.
Volgens De Telegraaf gaat er maar één tarief gehanteerd worden voor het rekeningrijden. De kilometers in de spits zijn dus niet duurder en ook maakt het niet uit waar je rijdt.
De hoogte van kilometerheffing in Nederland was onder meer afhankelijk van de gereden afstand, het soort brandstof en de CO2-uitstoot van uw auto. Diesels zonder roetfilter betaalden nog een extra toeslag van 2,5 cent per kilometer. Het minimum tarief per auto bedroeg altijd 0,4 cent per kilometer.
In het regeerakkoord zijn afspraken gemaakt over 'betalen naar gebruik', beter bekend als rekeningrijden. Vanaf 2030 betaal je niet meer voor het bezit van de auto, maar per gereden kilometer. Gebruik je de auto weinig, dan ben je goedkoop uit. Gebruik je hem veel, dan betaal je meer.
De NRC redeneert dat de prijs per kilometer bij rekeningrijden een kleine 4 cent per kilometer moet worden. Volgens het CBS rijdt een Nederlandse auto gemiddeld 13.000 kilometer per jaar. Als we 4 eurocent aanhouden als prijs per kilometer, dan komt dat neer op 520 euro per jaar voor de gemiddelde Nederlander.
"Het hangt er van af welke technologie je daar voor gaat gebruiken. Het kan met GPS-kastjes. Of je wordt geregistreerd als je onder een poortje door rijdt, door middel van kentekenherkenning", zegt Verhoef. Ook hangt de de prijs af van het soort rekeningrijden die de politiek invoert.
Kilometervergoeding blijft 19 cent in 2022.
Eigenaren van personen- en bestelauto's betalen voor het aantal kilometers dat zij in een jaar rijden. Nu betalen ze nog een vast bedrag per jaar via de motorrijtuigenbelasting. Er komt een vast tarief per kilometer. Het maakt dus niet uit waar of wanneer iemand rijdt.
Bij de kilometerheffing of het rekeningrijden, betaal je als bestuurder voor het aantal kilometers die je effectief hebt gereden. Je betaalt dus voor het gebruik van jouw auto en niet voor het bezit van jouw auto. Indien een kilometerheffing wordt ingevoerd zal de BIV en jaarlijkse verkeersbelasting wel wegvallen.
Vanaf 2030 rekeningrijden. Ook voor motorrijders? Nadat er al jaren over gesproken werd, lijkt het rekeningrijden vanaf 2030 echt ingevoerd te gaan worden. Vanaf dan betaal je dus zeer waarschijnlijk per gereden kilometer en niet meer voor het bezit van een auto.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Voor bepaalde personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden, geldt sinds 1 januari 2020 een fijnstoftoeslag op de motorrijtuigenbelasting. Zo wil de overheid het bezit en gebruik van dieselauto's ontmoedigen en de luchtvervuiling door deze auto's aanpakken.
(1) Een kilometerheffing zorgt voor een beter evenwicht tussen vraag naar en aanbod van de schaarse wegcapaciteit. Wegcapaciteit is – blijkens de vele files – een schaars goed, net als een schoon milieu en veiligheid. Een hogere prijs voor weggebruik prikkelt mensen om zorgvuldiger om te gaan met deze schaarste.
Het rekeningrijden vervangt de wegenbelasting, dus er zal ook iets gaan veranderen in de kosten voor de zakelijke leaserijder. Het leasebedrag (of eigen bijdrage) staat los van de bijtelling, maar beide kostenposten zijn nu wel een vast bedrag per maand – en dat gaat misschien veranderen.
Rekeningrijden is een kilometerheffing voor weggebruikers. Dat wil zeggen dat je als automobilist een bedrag betaalt per kilometer die je rijdt. Hoeveel je betaalt hangt af van wanneer je rijdt en op welke locaties.
Omzendbrief nr. 705 van 23 juni 2022 stelt het bedrag van de kilometervergoeding vast op 0,4170 euro voor de periode van 1 juli 2022 tot 30 juni 2023.
Er is momenteel nog geen vaste kilometerprijs afgesproken voor het rekeningrijden. Er circuleren verschillende tarieven van € 0,04 tot € 0,07 per gereden kilometer. In 2030 vervalt de huidige motorrijtuigenbelasting.
Motorrijtuigenbelasting (MRB) is een indirecte belasting die onder meer in Nederland wordt geheven op het bezit van een motorvoertuig jonger dan 40 jaar. Het is dus een houderschapsbelasting. Een populaire benaming is wegenbelasting.
Forfaitaire kilometervergoeding
De nieuwe forfaitaire, maximale kilometervergoeding hiervoor bedraagt sinds 1 juli 2021 0,3707 euro per kilometer. Aangezien het om een compensatie voor kosten gaat, is de vergoeding niet onderworpen aan RSZ-bijdragen en belastingen.
Kosten rijden op benzine per kilometer
Het gemiddelde benzine verbruik ligt in Nederland rond de 1 op 15 (6,7 liter per 100 km). Als we dit vermenigvuldigen met een benzine literprijs van rond de € 1,75 dan kom je per kilometer uit op € 0,12 voor de benzine.
Als je als werknemer met je privéauto kilometers maakt voor je werkgever, dan wordt dit via een kilometervergoeding vergoed. Deze kilometervergoeding is voor € 0,19 per kilometer onbelast. De rest moet via de inkomstenbelasting worden afgerekend. Vaak is deze € 0,19 maatgevend voor het bedrag dat werkgevers vergoeden.
Om te weten hoeveel liter benzine je gebruikte, deel je de aantal gereden kilometers door het gebruik. Dus 259/14 =18,5 liter. Voor 1 liter betaal je €1,80. In totaal heb je 18,5 liter verbruikt, dus de rekensom is dan 18,5 x 1,80 = €33,30.
Bij het factureren van je reiskosten aan je werkgever of opdrachtgever, ga je uit van een vaste prijs per kilometer en dat is vaak 19 cent per kilometer. Verbruikt je auto 6,7 l/100 kilometer (dat is 1 op 14,9), dan is die vergoeding genoeg om de brandstofkosten te betalen.
Brandstofverbruik auto berekenen
Belangrijk is dat je de tank vult tot het moment waarop de pomp zelf automatisch stopt. Vermenigvuldig het aantal getankte liters met 100 en deel het resultaat door de gereden kilometers. Het resultaat is je brandstofverbruik in liter per 100 kilometer.