De huur van bedrijfsruimte is in principe vrijgesteld van omzetbelasting (btw). Voor de verhuurder pakt deze vrijstelling soms nadelig uit, omdat hij dan ook de btw op de door hem betaalde onderhoudskosten niet kan terugkrijgen van de Belastingdienst.
Wanneer er een BTW belaste huur is afgesproken is het percentage 21%. Het komt ook voor, bijvoorbeeld bij een particuliere verhuurder, dat er geen BTW wordt belast over de huur. Het kan zijn dat u een niet BTW plichtige organisatie hebt. Houdt er dan rekening mee dat de verhuurder om een BTW compensatie vraagt.
Bij belaste verhuur betaalt u als huurder wel btw over de huur, maar u kunt deze btw ook weer (meestal volledig) aftrekken als voorbelasting. U mag de verhuur van een bedrijfspand met btw belasten, als de huurder de btw over de huur van het pand voor minimaal 90% kan aftrekken als voorbelasting.
Wanneer bent u btw verschuldigd bij levering van onroerend goed, zoals kantoorpanden? U bent btw verschuldigd bij de overdracht van een nieuw pand. Hierbij geldt het hoge btw-tarief van 21%. Bij de overdracht van bestaande panden is geen omzetbelasting verschuldigd, maar wordt 6% overdrachtsbelasting geheven.
Volgens de wet is verhuur van onroerend goed vrijgesteld van BTW. Je mag dan ook geen BTW terugvragen op kosten van bijvoorbeeld onderhoud of verbouwing van het onroerend goed. Er zijn echter uitzonderingen waardoor het wel mogelijk is om te verhuren met BTW. Dit is afhankelijk van de wijze van verhuur.
Leveringen en diensten die belast zijn met een laag tarief, vallen onder het btw-tarief in Nederland van 9%. Onder dit tarief vallen de volgende goederen: voedingsmiddelen, water, agrarische goederen, geneesmiddelen, hulpmiddelen, kunst, verzamelvoorwerpen, antiek, boeken en periodieken.
Je huurinkomsten worden dan beschouwd als onroerende inkomsten en zijn dus op jaarbasis onderworpen aan de progressieve tarieven van de personenbelasting. Je betaalt daardoor maximaal 50% én de gemeentebelasting.
Nadat u een onroerende zaak hebt gekocht, moet u voor het jaar waarin u de zaak bent gaan gebruiken, en de 9 daarop volgende jaren beoordelen of u de btw over de aankoop terecht in aftrek hebt gebracht of alsnog in aftrek mag nemen. Dit heet de herzieningsperiode.
Bij de verkoop van een eenmanszaak, een maatschap, een vennootschap onder firma of commanditaire vennootschap ben je inkomstenbelasting verschuldigd tegen het tarief van box 1 (maximaal 52 procent). Bij een besloten vennootschap betaalt u inkomstenbelasting tegen het tarief van box 2 (26,25 procent).
Het BTW-compensatiefonds is een fonds waaruit gemeenten en provincies onder bepaalde voor waarden worden gecompenseerd voor de door hen betaalde btw. Indien gemeenten en provincies diensten of goederen extern inkopen, betalen zij daarover btw.
Wanneer je bijvoorbeeld een kamer verhuurt voor een langere tijd en de huurder staat ingeschreven op jouw adres, dan kun je gebruik maken van de zogenoemde kamerverhuurvrijstelling. De huuropbrengst is dan belastingvrij.
Voorwaarden voor kamerverhuurvrijstelling
Uw totale huuropbrengsten in 2022 zijn niet meer dan € 5.711. Voor 2021 was dit € 5.668. Dit is inclusief alle extra vergoedingen die met de verhuur te maken hebben. Bijvoorbeeld voor energiekosten of het gebruik van wasmachine en droger.
De netto huur is de prijs die je betaalt voor de woonruimte, wordt ook wel de kale huur genoemd.
Huurprijs berekenen door middel van taxatie
De allerbeste oplossing voor het bepalen van de huurprijs is door de bedrijfsruimte te laten taxeren. Een deskundige taxateur in bedrijfsonroerendgoed (BOG) kent de lokale vastgoedmarkt door en door en kan u als geen ander adviseren over een reële huurprijs.
Het algemene tarief is 21%. Voor sommige goederen en diensten geldt het verlaagde tarief van 9%. Doet u zaken met het buitenland, dan kan het tarief van 0% van toepassing zijn.
Als u een eigen bedrijf heeft, kunt u een beleggingspand op twee manieren aankopen: via uw eigen zaak of privé. De keuze die u maakt kan later niet meer worden aangepast voor de Belastingdienst, tenzij omstandigheden drastisch zijn gewijzigd.
Kan ik een bedrijfspand kopen als particulier? Het kopen van een bedrijfspand kan – los van alle hypothecaire opties – op twee manieren: als particulier en als bedrijf. Koop je een bedrijfspand als individu? Dan ben jij de nieuwe eigenaar van het pand.
De gemiddelde waarde van een pand dat u privé in eigendom hebt, moet u per jaar opgeven als vermogen in box 3 voor de inkomstenbelasting.
Als u een onroerende zaak verhuurt, is dit normaal gesproken vrijgesteld van btw.
In een voorbeeld koopt een ondernemer een computer aan voor € 1.000 + € 210 btw, die hij bij aanvang volledig beroepsmatig gebruikt. De herzieningstermijn bedraagt 5 jaar. In het 3e jaar gebruikt hij de computer 50% privé. Op dat moment moet de ondernemer € 210 x 50% x 1/5 = € 21 in zijn nadeel herzien.
Roerende zaken horen niet standaard bij de (ver)koop. Je kunt ze omschrijven als spullen die niet nagelvast aan het huis vastzitten. Om deze spullen te verplaatsen, hoef je niks te slopen. Een makkelijk voorbeeld is de inboedel of het meubilair, maar ook vloeren en raamdecoratie vallen onder roerende zaken.
Verhuur bestemd voor professioneel gebruik
Als je huurder de woning of het appartement wil gebruiken voor professionele doeleinden en / of je verhuurt aan een vennootschap, dan zal je wel op de werkelijke huurinkomsten belast worden. Je wordt belast op het ontvangen netto-bedrag van de huurprijs en –voordelen.
Eigenaars die een woning verhuren, verdienen daar een gemiddeld bruto-rendement van 3,4 procent op. Zij die een appartement verhuren, kunnen gemiddeld rekenen op zo'n 3,2 procent. Netto betekent dit respectievelijk 2,83 en 2,75 procent.
De ozb is alleen voor de woningbezitter, dus de verhuurder. Huurders hoeven deze belasting sinds 2006 niet meer te betalen. De rest van de belastingen mag de verhuurder allemaal doorberekenen aan de huurder. Het gaat om het rioolrecht, de afvalstoffenheffing, verontreiningsheffing en ingezetenenomslag.