Hoeveel bpm je moet betalen, hangt af van de CO2-uitstoot van de bestelauto. De bpm wordt vanaf 2025 per gram CO2 berekend. Zoals het er nu naar uitziet zal dat €66,91 per gram CO2-uitstoot zijn. Gemiddeld stoot een bedrijfsauto 200 gram CO2 uit, dus dit betekent dat je een bpm-bedrag moet betalen van ruim €13.000.
Het kabinet wil vanaf 1 januari 2025 het vaste deel van de bpm verhogen met ongeveer € 200. Afhankelijk van de inflatie past het kabinet dit bedrag nog aan. Het variabele deel van de bpm verandert niet.
Met ingang van 2025 verdwijnt de vrijstelling van bpm voor eigenaren van bestelauto's met een verbrandingsmotor. Wanneer je nu nog een bedrijfswagen met grijs kenteken bestelt, profiteer je dus nog van de vrijstelling. Voor bedrijfswagens die je nu in bezit hebt, hoef je vanaf 2025 niet alsnog bpm te betalen.
Gemiddeld bedraagt de BPM-stijging in 2024 800 euro, zo hebben de experts van de ANWB berekend. Als je een nieuwe auto koopt, bestaat een deel van de aanschafprijs uit BPM, dat is de Belasting Personenauto's en Motorfietsen.
Vanaf 1 januari 2025 komt er ook een einde aan de BPM voor elektrische en plug-in hybride personenauto's. Oftewel de hybride auto's met een stekker. Deze auto's gaan dan net als de andere personenauto's mee in de bpm-berekening.
Hoewel de belastingvoordelen voor PHEV's na 2025 zullen afnemen, blijven ze tot die tijd een aantrekkelijke optie vanwege hun milieuvriendelijkheid, brandstofefficiëntie en kostenbesparingen.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Vanaf 1 januari 2025 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 25%. Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 0%.
BPM, een voorbeeld
En indien de auto 2,5 jaar oud is hoeft bij het importeren van de auto uit Duitsland van de originele BPM (15.000 euro) nog ongeveer de helft betaald te worden, dus 10.000 euro. De auto uit Duitsland kost dan in Nederland 35.000 (25.000 koopprijs + 10.000 rest BPM).
Wegenbelasting gaat stijgen in veel provincies
Ieder jaar wordt bepaald hoeveel de opcenten maximaal mogen zijn. Dat maximale tarief steeg in 2025 van 138,3 naar 147,1 procent.
Er is echter een belangrijk verschil: na 5 jaar hoef je geen bpm meer te betalen. Bij een bpm-dragende grijs kentekenauto loopt de bpm-afschrijving namelijk op dag 1 van de 61ste maand in één keer op naar 100% afschrijving. De rest-bpm is met ingang van de 61ste maand dus € 0,00.
Waarom vervalt de vrijstelling bpm? De overheid wil met deze wijziging de verkoop van emissievrije en zuinige bestelauto's stimuleren. Aangezien de bpm berekend wordt aan de hand van de CO2-uitstoot, loont het zich om een CO2-uitstootvrije of zuinige bestelauto te kopen.
Maar hoe ziet het er daarna uit? Vanaf 2026 tot en met 2029 krijg je nog 25 procent korting op de wegenbelasting. Oftewel: je gaat 75 procent betalen.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
Wat wel gaat veranderen, is dat vanaf 2025 de vrijstelling van de belasting op personenauto's en motorrijwielen (bpm) voor voertuigen met een grijs kenteken komt te vervallen. Het systeem van het grijze kenteken zelf, inclusief de status en erkenning die het met zich meebrengt, blijft behouden.
Uw motorrijtuig heeft een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer.Uw motorrijtuig is 25 jaar of ouder.Uw bestelauto is ouder dan 5 jaar op de datum van eerste inschrijving in Nederland. Er is volledige leeftijdskorting.
Verkoop je jouw bestelauto aan een andere ondernemer? Dan mag je gebruikmaken van de doorschuifregeling BPM. Dit betekent dat de BPM wordt doorgeschoven naar de nieuwe eigenaar, zolang het voertuig in bezit blijft van ondernemers. Ook autobedrijven kunnen van deze regeling gebruikmaken.
Bpm betalen voor personenauto, bijzondere personenauto en motor zonder CO2-uitstoot. Voor personenauto's, bijzondere personenauto's en motoren met een CO2-uitstoot van 0 /km moet u sinds 1 januari 2025 bpm betalen. Het nihiltarief, waarbij u geen bpm hoefde te betalen, is dus vervallen.
Een hybride auto kopen kan nog steeds zinvol zijn, als je zorgt dat je niet alleen op de verbrandingsmotor rijdt en als je zorgt dat je een zuinig model hebt met een lage uitstoot. Want: Plug-in hybrides betalen een aangepast BPM tarief en betalen minder Motorrijtuigenbelasting.
Er is geen limiet aan het aantal auto's dat je op je naam mag hebben. Je kunt dus zoveel auto's registreren als dat je in bezit hebt. Wel kan het zijn dat de autoriteiten extra controles doen als je heel veel auto's op je naam zet.
Het begint al bij de aankoop: tot 2025 hoef je geen BPM (aankoopbelasting) te betalen.
Hoe zit het met vervoer en BMP
Wanneer jouw geïmporteerde auto op Nederlandse bodem staat, moet je deze invoeren bij de RDW / Douane. Hier betaal je €107,20 voor RDW leges en tenaamstelling en ongeveer €39,50 excl.btw voor de productie van kentekenplaten met opzetletters.
Wanneer een importauto bijvoorbeeld negen maanden oud is bedraagt bij invoer de afschrijving op de BPM conform de 2023 tabel 29,44% van het oorspronkelijke BPM bedrag en bij 18 maanden is dat 41,91%.
U hebt 1 of meer personenauto's met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer: sinds 1 januari 2025 betaalt u driekwart van het gewone tarief motorrijtuigenbelasting in plaats van het halftarief. Het driekwarttarief gaat in vanaf het eerste tijdvak in 2025 waarin u mrb moet betalen.
Het rijbereik: Lange afstanden afleggen met hybride
Het rijbereik verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 400 en 800 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen.
Vanaf 1 april 2025, als u al de geregistreerde houder bent van een elektrische auto, betaalt u het standaard VED-tarief van £ 195 per jaar . Als u op of na 1 april een nieuwe elektrische auto registreert, betaalt u £ 10 voor het eerste jaar en £ 195 voor elk jaar daarna.