In de meeste auto's worden vier bougies gebruikt. Dit heeft te maken met het aantal cilinders.
Let er dan op of je een 2-takt of 4-takt bougie nodig hebt. Hier zit namelijk een groot verschil in. De verkeerde bougie werkt vaak niet en kan bovendien schade aan de cilinderkop aanrichten omdat de schacht te lang is of het schroefdraad anders is. Een 4-takt bougie gebruik je bij een 4-takt brommer of scooter.
Het grootste verschil is echter dat bij een 2-takt motor er bij iedere ontbranding, de zuiger één keer op en neer gaat. Dat terwijl bij een 4-takt motor bij iedere verbranding de zuiger twee keer op en neer gaat.
Een 4-takt motor heeft kleppen in de cilinderkop, die om de beurt opengaan. Hierdoor zijn alle 4-takt cilinders van hetzelfde formaat min of meer hetzelfde; bij 4-takt zijn er geen “langzame” of “snelle” cilinders.
Vrijwel alle 4-takt scooters zijn voorzien van dezelfde of vergelijkbare 4-takt motoren. De 2-takt motor is een eenvoudige techniek met minder onderdelen. Hierdoor is de 2-takt lichter en makkelijker in onderhoud. Het grootste nadeel van de 2-takt is het olieverbruik en het geluid.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.
Benzine 4 takt scooter: doorgaans Euro95
In tegenstelling tot de 2 takt modellen, heb je voor 4-takt scooters geen mengselsmering nodig. Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden. Dit is ook nog eens een zuinige optie. Gemiddeld rijd je met Euro95 1 op 50.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
Het 2takt principe werkt niet op jou 4takt.
Bij normaal gebruik en onderhoud zijn er wat dat betreft geen onderlinge verschillen tussen 3 of 4 cilinders. Op basis van uw gebruik kan een drie cilinder motor prima volstaan, óók wanneer er op de kogel twee fietsen mee moeten. Let wel van de betreffende auto op de toegestane kogeldruk volgens opgave autofabrikant.
Over 4-takt olie
Viertakt olie wordt gebruikt voor diverse doeleinden, onder meer voor het smeren van de motoren van boten, scooters, brommobielen en motorfietsen. Het verschil tussen een 4-takt en een 2-takt motor is dat de olie bij een 4-takt motor niet samen met de benzine verbruikt wordt.
Ter vergelijking: een 2-takt scooter heeft een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 liter benzine per 20 kilometer, terwijl een 4-takt scooter een gemiddeld verbruik heeft van 1 liter benzine per 40 kilometer.
Bij de meeste 4-takt scooters word 10W40 olie voorgeschreven, deze is dan uiteraard hier te vinden.
In de meeste auto's worden vier bougies gebruikt. Dit heeft te maken met het aantal cilinders.
Wel is waar hetgeen dat uw bougie nat is betekend dat het mengsel niet volledig verbrandt is. Wat kan luiden op een slecht ontstekingstijdstip (bv te laat) of een te weinige ontsteking waardoor het mengsel niet volledig opbrandt maar dit gebeurd zelden. De vonk te zwak daardoor die dooft door compressie.
Zwarte bougies is teveel benzine of te weinig zuurstof... of ingeval van originele W* te hoog olie nivo.
Wanneer er te veel gedempt wordt (door bijv. te grote, of een te veel aan uitlaatdempers) kunnen de uitlaatgassen dermate afgeremd worden, dat de motor niet optimaal kan draaien. De motor krijgt dan te veel tegendruk, waardoor er veel vermogensverlies ontstaat.
Bij race pijpjes kunnen de gassen in de uitlaat zeker wel 600 graden worden.
De pijp loopt van een voorconus via een cilindrisch gedeelte naar een tegenconus en een eindpijp of tailpipe, waardoor er een drukgolf ontstaat die voor extra tegendruk in de cilinder zorgt. Bij een tweetaktmotor is tegendruk onontbeerlijk. De juiste maten van de expansiepijp zorgen voor een flinke vermogenstoename.
Veel mensen gaan er nog altijd vanuit dat 4 takt benzine gewoon 4 takt benzine is. Dat is niet correct. We onderscheiden wat dit betreft namelijk de 98 oc en 95 oc uitvoeringen. Het wordt algemeen aangeraden om gebruik te maken van 98 oc benzine omdat deze over een optimale verbranding beschikt.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
Bij normaal gebruik, gebruikt een 4-taktmotor minder brandstof dan tuingereedschap met een 2-taktmotor. Bijkomend voordeel van een 4-taktmotor is dat je geen mengsmering hoeft aan te maken. De benzine en olie kun je gewoon in twee aparte tanks gooien.
Op zich is dat mogelijk, maar het is dan niet uitgesloten dat u motormanagementstoringen krijgt omdat het motormanagement voortdurend inspuiting en ontsteking moet aanpassen en dat kan zien als een storing.
Mag ik Aspen alkylaatbenzine mengen met andere benzine? Aspen alkylaatbenzines zijn mengbaar met gewone pompbenzine. Hoewel het veilig is, raden we het altijd af om verschillende soorten benzine door elkaar te gebruiken.
Voorheen was de belangrijkste aanduiding het octaangetal (ook wel bekend als de klopvastheid van benzine). In Nederland was dit Euro 95 of Euro 98. Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.