Wie betrapt wordt met rode diesel in zijn tank, riskeert een boete van 500 euro.
Zo zullen onder meer recidivisten actiever worden opgespoord met een geavanceerde methoden, onder meer via het ANPR-netwerk. Het tanken van de goedkopere rode diesel is natuurlijk op en top illegaal en kan zware boetes opleveren tussen 500€ en 5.000€ als je betrapt wordt.
De rode diesel voor landbouwvoertuigen wordt per 1 januari 2013 afgeschaft. Het is een bezuinigingsmaatregel van de overheid. De accijns van rode diesel wordt op het niveau van de witte diesel gebracht.
Wie mag met rode diesel rijden in de praktijk? Dat zijn de volgende voertuigen en machines: Voertuigen die buiten de openbare weg worden gebruikt en/of waar geen vergunning voor is verleend voor het gebruik op de openbare weg. Denk hierbij aan heftrucks die in magazijnen gebruikt worden.
Je neemt een bak/pot of iets dergelijks met onderin een fijnfilter,deze bak/pot vul je met HOUTSKOOL,hieroverheen giet je de rode gasolie welke door het houtskool wordt ontdaan van zijn rode kleur,het houtskool absorbeert de kleurstof.
In 1 liter diesel zit ongeveer 10 kWh energie opgeslagen, een zeer compacte vorm van energie, want een 10 kWh batterij weegt bijna 100 kg. De prijs van 1 liter diesel is momenteel ongeveer € 1,50. Met deze liter diesel rijdt een gemiddelde auto 15 km, oftewel 1,50/15 = 10 eurocent per kilometer.
Minimale hoeveelheid Wat is de minimale hoeveelheid mazout die ik kan bestellen? Je kan mazout bestellen vanaf een hoeveelheid van 500 liter. Bestel zoveel mazout als je nodig hebt, telkens met een veelvoud van 100 liter.
Sommige EU-lidstaten mogen nog wel rode diesel tanken. Onder andere België en Duitsland hebben deze mogelijkheid. Dat leidt volgens BBB tot oneerlijke concurrentie. Het verschil tussen rode en gewone diesel is dat er minder accijns wordt geheven op rode diesel.
Belastingdienst Douane controleert zoals gezegd regelmatig hierop en als het vermoeden bestaat dat u rode diesel hebt getankt krijgt u een boete.
Gevaar van rode diesel
Volgens de Belgische Petroleum Federatie, kan het gebruik van stookolie (ook rode diesel genoemd) leiden tot een slecht motorrendement, afzettingen op de motor en soms zelfs op korte termijn ernstige motorschade.
Rode diesel is ruim een halve Euro goedkoper dan gewone diesel, dus is het zeer aanlokkelijk om goedkopere rode diesel te tanken. Het tanken van rode diesel is evenwel niet zonder gevaar en risico. Hoewel beide brandstoffen compatibel zijn, is gewone diesel meer geschikt dan rode diesel voor de auto.
Vanaf dit jaar (2020) krijgen gemeentes namelijk de vrijheid om Euro 4 diesels te weren en vanaf 2025 word de emissieklasse nog één klasse opgeschoven naar Euro 5.
Rode diesel werd in Nederland in 2013 afgeschaft voor toepassing door onder meer boeren, tuinders en loonwerkers. Alleen scheepvaartbedrijven mogen er nog gebruik van maken. Het verschil tussen gewone en rode diesel was destijds 15 cent per liter.
De brandstof- en mazoutprijzen blijven momenteel dalen.De tendens op maandag 6 februari 2023. Ondanks de inwerkingtreding van het Europese embargo op de leveringen van geraffineerde producten uit Rusland, laten de brandstofprijzen aan het begin van de week nog een forse daling optekenen.
ADR-wetgeving
U mag maximum 1000 liter diesel (dieselolie) en mazout (stookolie) transporteren, maar in eenheden (bv.werftanks) van maximum 450 liter. In dit geval bent u vrijgesteld van de ADR-voorschriften.
De grens van 200.000 km wordt soms ten onrechte beschouwd als het einde van de levensduur van het voertuig, vooral voor dieselmotoren. In werkelijkheid kan je een goede zaak doen met een tweedehandsauto met 200.000 km, als die goed werd onderhouden.
Toch kan het gunstig zijn om op diesel of LPG te rijden in plaats van op benzine, als je zeer veel kilometers per jaar maakt (dan bedoelen we zo'n 20.000 tot 30.000 km per jaar of meer). Deze twee brandstofsoorten zijn namelijk goekoper dan benzine maar je betaalt wél flink meer motorrijtuigenbelasting (MRB).
Toch gaat een dieselmotor over het algemeen aanzienlijk langer mee dan een benzinemotor. Dit heeft te maken met een aantal factoren. Zo is een dieselmotor robuuster gebouwd, draait een diesel motor gemiddeld gezien minder toeren en veroorzaakt diesel minder slijtage dan benzine.
“Eerst controleren de douaniers te plaatse of de diesel in de auto niet rood is als de brandstof met een pipet een staal uit de tank wordt gehaald”, legt Francis Adyns uit. “Als dat pipet al meteen rood kleurt, is het evident dat het om stookolie gaat.” Maar het is niet altijd duidelijk of de brandstof wel rood is.
Het verschil in totale belastingdruk tussen rode en blanke diesel bestaat sinds 1 januari 2010 uit het verschil in accijns, te weten 16,8 cent per liter. Voor de gebruiker geldt in de praktijk een verschil van 16 cent per liter.
Houdbaarheid mazout: tot zes jaar.