Als je binnen de 14 kalenderdagen betaalt vermijd je een administratieve boete van € 250. In geval van vervalsing zal de binnen de 14 dagen te betalen Regularisatie € 150 bedragen. Door op tijd te betalen, vermijd je een administratieve boete van € 300.
Boetebedrag en adminstratiekosten
De boete bij zwartrijden in het openbaar vervoer bedraagt € 50, bovenop de kosten van een treinkaartje. Het boetebedrag van € 50 is een besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze boete is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein.
Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.
Reizigers die geen vervoersbewijs voor de eerste klas hebben, mogen zich daar nu officieel niet ophouden; ook niet als het druk is. De conducteur kan in zo'n geval een boete van 50 euro bovenop de prijs van een geldig kaartje opleggen.
Wanneer je een boete hebt gekregen in de trein krijg je per post een brief met acceptgiro. De acceptgiro kan je gebruiken om de betaling te voldoen.
Het vervalsen van een vervoerbewijs is valsheid in geschrifte, een misdrijf.
De conducteur in de trein heeft niet de mogelijkheid om de boete kwijt te schelden. Achteraf is het wel mogelijk om via de klantenservice van het vervoersbedrijf om kwijtschelding te vragen, maar dit hangt af van de coulance van de klantenservice.
Er bestaat geen wettelijke norm die bepaalt dat een trein “vol” is. NS hanteert wel normen bij de planning. Veel mensen denken dat een trein vol is op het moment dat er geen zitplaats meer is. Dit is niet altijd zo, in sommige gevallen is het de bedoeling van de vervoerder dat meerdere mensen moeten blijven staan.
Als 2e klas vol is, mag men dan in de 1e klas gaan zitten? Neen, niet zonder meer. Als uw vervoersbewijs geldig is voor de 2e klas en u neemt plaats in de 1e klas, dan reist u in de eerste klas zonder een geldig vervoersbewijs.
Voor zwartrijden riskeer je een administratieve boete van 250 euro. Word je tijdens hetzelfde jaar een 2de keer betrapt, bedraagt de boete 500 euro. Je kan tegen een administratieve boete in beroep gaan bij depolitierechtbank.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Voor een overzicht van de boetes die op uw naam staan, gaat u naar de website van het CJIB. In enkele stappen vult u uw gegevens in en verstuurt u het formulier via de digitale weg naar het CJIB.
Op ieder station in Nederland staat een kaartautomaat van NS of een andere vervoerder waarmee je een treinkaartje kunt kopen. Deze automaten hebben een aanraakscherm waarmee je gemakkelijk aan kunt klikken wat voor kaartje je wilt kopen en naar welk station je wilt reizen.
De boete voor zwartrijden in de trein, bus, tram of metro moet gelijk worden gesteld aan delicten als diefstal.
Bent u het niet eens met de boete die u hebt gekregen? Dan kunt u bezwaar maken tegen uw boete. Dit heet 'in beroep gaan'.
De prijs voor de eerste klas-reizen stijgt met gemiddeld 3 procent. Dat percentage ligt net als in 2021 iets hoger dan het inflatiecijfer, omdat de NS in 2019 en 2020 de tarieven voor de eerste klas niet verhoogde.
Zowel in de eerste als in de tweede klas vind je stiltecoupé's. In dubbeldekkers zijn ze altijd te vinden op de bovenste verdieping, omdat je dan wat verder van het spoor zit en dus iets minder lawaai hoort van de trein die over het spoor rijdt.
Soms gaat het alarm af om andere redenen (communicatie tussen de treinbegeleider en de treinbestuurder, de helpknop op het toilet...), in dat geval mag je het alarm negeren. Wat is de vertrekprocedure voor treinen? Sinds 10 juni 2018 is er een nieuwe vertrekprocedure van de treinen.
Vrij-abonnementen
Toeslag 2-1 Dag: hele dag in 1e klas reizen, voor € 25. Toeslag 2-1 Daluren: op maandag t/m vrijdag in de daluren (vóór 6.30 uur, tussen 9.00-16.00 uur en na 18.30 uur) in 1e klas reizen, voor € 10. Toeslag 2-1 Weekenddag: in het weekend hele dag in 1e klas reizen, voor € 6.
De eerste klas heeft een hoger tarief dan de tweede klas en onderscheidt zich door comfortabelere, ruimere zitplaatsen, meer beenruimte en regelmatig extra faciliteiten, zoals aansluitingen voor werken met laptops. In sommige landen houdt het in dat er een meer persoonlijke service is.
Het scannen van alle OV-chipkaarten is al langere tijd de procedure. Door de OV-chipkaart te scannen kan de conducteur alle gegevens van de OV-chipkaart uitlezen en controleren of alles klopt.
Identificatieplicht. Bij zwartrijden in het openbaar vervoer geldt de verplichting tot legitimeren voor personen vanaf 12 jaar. De controleur heeft het recht je staande te houden om je identiteitsgegevens te vragen voor de afhandeling van het proces-verbaal.
U kunt niet inchecken bij de conducteur of in de trein.