Eigenaars van een klassieke auto genieten van een gunstregime op het vlak van BIV en verkeersbelasting. Oldtimers worden immers weinig gebruikt. Wie een auto van meer dan 30 jaar in het verkeer brengt, betaalt eenmalig 46 euro BIV en jaarlijks 42 euro verkeersbelasting.
De jaarlijkse verkeersbelasting op oldtimers wordt in 2023 een pak duurder. Wagens van 30 jaar oud (of ouder) kunnen vandaag ingeschreven worden als oldtimer en ontvangen de zogeheten O-plaat. Hiermee was de jaarlijkse verkeersbelasting voor de eigenaar beperkt tot slechts 38,63 euro, onder voorwaarden.
Dat oldtimerstatuut bepaalt dat je elke auto van 25 jaar of ouder kunt inschrijven als oldtimer.Bij de aankoop moet je de wagen laten keuren als oldtimer. Deze keuring is een stuk beperkter dan de gewone technische keuring voor dagelijks gebruik. Je auto krijgt dan een kenteken dat met de letter 'O' begint.
De jaarlijkse indexatie van de Vlaamse verkeersbelasting en BIV zorgt deze keer voor een aanzienlijk zwaardere toename van de tarieven dan in andere jaren. Dat komt door de recent enorm gestegen consumptieprijsindex waarop de belastingtariefindexatie gebaseerd is.
Oprichting en statuut van het BIV
Een publiekrechtelijke beroepscorporatie is een onafhankelijke en autonome instelling met een representatief karakter: de leden van de verschillende organen worden verkozen onder en door de vastgoedmakelaars zelf. De overheid controleert het Instituut via een regeringscommissaris.
De belasting op inverkeerstelling (BIV), ook soms inschrijvingstaks genoemd, is een eenmalige belasting die iedere eigenaar van een nieuw of tweedehands voertuig moet betalen vanaf de ingebruikname van het voertuig op de openbare weg in België. In het Vlaamse gewest wordt de BIV geïnd door de Vlaamse Belastingdienst.
Een oldtimerverzekering is goedkoper dan een gewone autoverzekering. Of een auto een oldtimer is, verschilt per verzekeraar. Leeftijd, merk en gebruik tellen allemaal mee. Een klein aantal verzekeraars biedt een youngtimerverzekering aan voor auto's van 15 tot 25 jaar.
Je mag er al evenmin woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer mee doen. Verder is het verboden de oldtimer te gebruiken voor bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer of voor het gebruik als werktuig of werkmiddel alsook voor interventieopdrachten.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
De bijdrage die je jaarlijks aan het BIV betaalt, is wel degelijk fiscaal aftrekbaar, zo bevestigde een fiscale omzendbrief.
Als je een vrijstelling krijgt, dan moet je geen verkeersbelasting en geen BIV betalen. Als je vrijstelling nog niet werd goedgekeurd en je ontvangt toch een aanslagbiljet, dan raden wij je aan om het aanslagbiljet te betalen. Als je recht hebt op de vrijstelling ontvang je binnen de twee maanden een terugbetaling.
De belasting op inverkeerstelling is een belasting op nieuwe of tweedehandse voertuigen. Het is een eenmalige belasting die u moet betalen als het voertuig op uw naam is ingeschreven. U betaalt de belasting op het ogenblik dat u het voertuig voor het eerst in gebruik neemt op de openbare weg.
Na 40 jaar vervalt de wegenbelasting plicht dus. Vroeger was dit na 25 jaar al, maar dat hebben ze in 2014 wettelijk veranderd. Tegenwoordig vallen auto's van 25 jaar of ouder in de overgangsregeling, dit houdt in dat ze nog wel wegenbelasting betalen, maar met flinke korting.
Sinds 1995 gold namelijk, dat een auto van 25 jaar een oldtimer was. Veel mensen ontdekten, dat het houden van een oldtimer honderden euro's per maand kan schelen en oude auto's steeds langer meegaan.
Omdat oldtimers van deze leeftijd niet vaak de weg op gaan, is besloten om de wegenbelasting voor deze auto's af te schaffen. Je hoeft zelf geen vrijstelling aan te vragen. Alle oldtimers waarvan de eerste toelating minimaal 40 jaar is geleden, krijgen automatisch vrijstelling.
Alle oldtimers die in 2014 geen vrijstelling kregen, zijn dan de 40 jaar gepasseerd. Eén van de eisen om gebruik te kunnen maken van de overgangsregeling is dat oldtimers in december, januari en februari op privéterrein staan. In deze periode is het niet toegestaan om de weg op te gaan met de oldtimer.
Is een milieusticker verplicht voor oldtimers? Nee, een milieusticker is niet verplicht voor oldtimers. Sterker nog, oldtimers mogen zelfs zonder milieusticker de Duitse milieuzones in. Voor deze voertuigen bestaat dus een uitzondering.
Stalling oldtimer
Een moderne auto kan zonder problemen het hele jaar buiten staan. Voor een oldtimer is dat een ander verhaal. Met name tijdens de wintermaanden heeft uw oldtimer een overdekte en warme stalling nodig om deze te beschermen tegen regen, wind en vrieskou.
Vanaf € 38,- per jaar heb je standaard een WA dekking voor je oldtimer inclusief Pechhulp Nederland.
Hiermee genieten zakelijk rijders met oudere wagens van extra belastingvoordeel. Helaas gaat het belastingstelsel rondom woon-werkverkeer op de schop, waardoor de youngtimer regeling afschaffen ook een optie is. Het plan is om dit belastingvoordeel uiterlijk in 2026 helemaal te stoppen.
Een youngtimer is een auto van 15 jaar of ouder.Auto's ouder dan 40 jaar noemen we oldtimers, hoewel autoverzekeraars vaak een grens van 25 jaar hanteren. De youngtimers zijn moderner dan hun oudere broers.
De erkenning van de rechtspersoon is een mogelijkheid, geen verplichting. Natuurlijke personen die het beroep uitoefenen moeten nog steeds over een eigen BIV-erkenning beschikken. De BIV-erkenning is strikt persoonlijk en kan niet worden overgedragen aan een derde noch aan een rechtspersoon.
Wie als bediende vastgoed verkoopt voor een erkend vastgoedmakelaar, heeft de BIV-stage niet nodig , maar valt onder de verantwoordelijkheid en het toezicht van die erkende makelaar.
Hoeveel je precies zal betalen, hangt af van de verschillende kenmerken van je wagen. Wel is zeker dat je BIV altijd minstens €50,38 (2022) is. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd op 01/07.