De bijtelling wordt altijd voor 60 maanden vastgezet. Dit betekent dat een je een occasion uit 2019 of ouder nog 5 jaar lang voor een bijtelling van 4% kunt rijden (tot een maximale cataloguswaarde van € 50.000).
Is de termijn van 5 jaar verstreken, gaat vanaf dat moment het dan geldende bijtellingspercentage voor de auto in kwestie gelden. Heb jij bijvoorbeeld een plugin hybrid die op 1 november 2015 op kenteken is gezet, dan krijg jij vanaf 1 december 2020 te maken met een bijtelling van 22%!
Bijtelling Tesla na 5 jaar
Dus een Tesla die op 1 januari 2019 voor het eerst in gebruik wordt genomen houdt tot en met januari 2024 (5 jaar lang), over de eerste 50.000 euro catalogusprijs, het 4% bijtellingspercentage.
De verlaging is 18% voor 1 x 60 maanden, vanaf de 1e dag van de maand volgend op die waarin de auto voor het eerst toegelaten is op de weg. Per saldo dus een 4% bijtelling gedurende 60 maanden. Na afloop van de 60-maandenperiode geldt in 2022 vanaf dat moment een verlaging van 6%. Per saldo is de bijtelling 16%.
Schaft u in 2022, 2023 of 2024 een elektrische auto aan, dan betaalt u 16% bijtelling bij een maximale cap van € 35.00 in 2022 en € 30.000 in 2023 & 2024. Bij aanschaf in 2025 betaalt u 17% procent bijtelling en vanaf 2026 22%, beide bij een maximale cap van € 30.000.
De elektrische auto is duurder in aanschaf dan een vergelijkbare brandstofauto, maar heeft lagere gebruikskosten. Niet alleen is elektriciteit goedkoper dan benzine of diesel, ook betaal je voor een elektrische auto de komende jaren geen wegenbelasting.
Bijtelling EV na 5 jaar
Dus een volledig elektrisch voertuig (CO2-uitstoot = 0) die op 1 januari 2019 voor het eerst in gebruik wordt genomen houdt tot en met januari 2024 (5 jaar lang), over de eerste 50.000 euro catalogusprijs, het 4% bijtellingspercentage.
Twee simpele rekenvoorbeelden: Je rijdt in een elektrische auto die in 2020 op kenteken is gezet en die een cataloguswaarde van €40.000 heeft. De bijtelling is dan 0,08 x 40.000 = €3.200 per jaar, oftewel €267 per maand.
Tesla bijtelling in 2022 en 2023
In 2022 betaal je voor een Tesla Model Y Long Range AWD van € 65.990,- incl. BTW een gecombineerd bijtellingstarief van 16% en 22%: 16 procent over de eerste 35.000 euro en over het resterende bedrag betaal je 22% bijtelling.
De bijtellingsregels voor 2021
Vorig jaar betaalden zakelijke rijders 8 procent bijtelling over elektrische auto's die niet duurder waren dan 45.000 euro. Was de auto duurder? Geen probleem: over elke euro die de auto meer kostte dan 45.000 euro, betaalde de leaserijder 22 procent bijtelling.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Volgens de ING zijn elektrische auto's waardevaster en hebben ze dus een hogere restwaarde. De gemiddelde restwaarde na vijf jaar van EV's zal tussen de 40% en 47,5% liggen, terwijl dit bij benzine tussen de 35% en 42,5% is. Bij diesel ligt de restwaarde nog lager.
Jouw werkgever telt per loontijdvak (bijvoorbeeld per maand als je jouw loon per maand krijgt) een evenredig deel van het voordeel bij jouw loon. Dit is de bijtelling. Nieuwe auto's die in 2021 op kenteken zijn gezet hebben een bijtelling van 12% (0 gr/km CO2-uitstoot) of 22%.
Prijs, lease en bijtelling
De Polestar 2 Long Range Single Motor heeft een prijs vanaf €52 200. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 35.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €283 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt.
De bijtelling in 2023 is 22%. Dat geldt voor alle auto's die CO2 uitstoten, inclusief (plug-in) hybride auto's. Voor een volledig elektrische auto is de bijtelling 16% in 2023. Dat geldt tot een drempelbedrag van € 30.000 (de aanschafprijs van de auto).
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. In 2022 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 16% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. De uitstootgrenzen worden ieder jaar opnieuw vastgesteld.
Elektrische auto's met datum vanaf toelating na 1-1-2022 krijgen te maken met een verlaging van het bijtellingsvoordeel ten opzichte van 2021. Het voordeel daalt namelijk van 10% in 2021, naar 6% bijtellingsvoordeel in 2022. Voor een elektrische auto betaal je in 2022 dus een bijtelling van 16%.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
Rekenvoorbeeld. Kies je in 2022 voor een nieuwe elektrische auto met een cataloguswaarde van 50.000 euro, dan reken je 16 procent bijtelling over de eerste 35.000 euro. Dat is 5.600 euro. Over het bedrag boven de drempelwaarde - 15.000 euro in dit geval - reken je 22 procent bijtelling, oftewel 3.300 euro.
De hoogte van de bijtelling ligt vanaf de eerste tenaamstelling 60 maanden vast. Hierbij wordt niet gekeken naar het wisselen van eigenaar. Lease je een auto die in 2021 in gebruik is genomen, dan betaal je tot en met 2025 het bijtellingstarief uit 2021.