Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager.
Over de gehele linie verbruiken de Toyota Hybrid modellen gemiddeld 28% minder brandstof ten opzichte van de vergelijkbare benzine- en dieselauto's van andere merken. Dat betekent dat je met een Toyota Hybrid € 330,- tot € 630,- aan brandstofkosten per jaar kun besparen, afhankelijk van het model.
Een hybride auto kan tot wel 55% minder benzine verbruiken dan een volledige benzineauto. Wat echter het werkelijk verbruik van een hybride auto is, verschilt per type hybride en is daarnaast natuurlijk afhankelijk van het gebruik van de auto.
Kortom: wil je nog genieten van de 100% fiscale voordelen van een hybride wagen, dan bestel je best voor 1 januari 2023. Overweeg je de aankoop van een bedrijfswagen die rijdt op fossiele brandstoffen (dit geldt ook voor plug-in hybrides), dan bestel je die beter voor 1 juli 2023.
Is hybride rijden goedkoper? In aanschaf is een hybride auto vaak duurder dan een auto die volledig op brandstof rijdt. Maar door de korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) en de lagere verbruikskosten haal je de hogere aanschafkosten er makkelijk uit.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Doorgaans geldt hoe groter de elektromotor en de accu, hoe zuiniger én duurder de auto. Vooral bij wat kleinere, goedkopere auto's zien we daarom veel milde hybrides. Dat is betrekkelijk eenvoudige en betaalbare techniek waarbij een uit de kluiten gewassen startmotor de benzinemotor een handje kan helpen.
Afhankelijk van het model kunt u voor het routineonderhoud van uw hybride auto ongeveer €150 tot €250 verwachten om de 15.000 km. Algemeen onderhoud is iets duurder, maar de tarieven blijven vergelijkbaar of lager dan die voor benzine- of dieselauto's.
Volgens ons is de beste hybride auto de Kia Niro. De Kia Niro is zowel beschikbaar als plug in hybrid en als full hybrid. De Kia Niro is betrouwbaar, ruim en comfortabel. Het is ook een heerlijke auto om gewoon lekker veel mee te rijden en kilometers te maken.
Nadelen van een hybride bolide
Dat is niet zo, want er zijn — zoals altijd — wel wat nadelen. Bijvoorbeeld: Hybride auto's zijn in aanschaf een stuk duurder, met name doordat ze moeilijker te maken zijn. Je hebt meer ruimte nodig voor zowel de batterijen als de motor, waardoor je wat ruimte in de auto verliest.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.
Elektrisch rijden is goedkoper en milieuvriendelijker dan hybride rijden. Bij de aanschaf van een elektrische auto kun je in aanmerking komen voor de Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP).
Een hybride auto is minder zuinig dan een elektrische auto.
Welke auto is voordeliger? Een verschil tussen een hybride en een plug-in hybride is dat de laatstgenoemde zuiniger is. De batterij laadt zichzelf op tijdens het rijden en daarbij kun je hem ook opladen via het stopcontact. Hierdoor kun je langer elektrisch rijden, wat een stuk voordeliger is dan op brandstof rijden.
Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer. Het kabinet heeft dit belastingvoordeel verlengd tot en met 2024.
De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
Fabrikanten geven aan dat de accu's tussen de 5 en 20 jaar mee gaan. Nog steeds een ruime marge natuurlijk, maar Toyota heeft bewezen dat het met de Prius de eerste in serie geproduceerde hybride / EV auto heeft waarvan de accu's een autoleven lang mee gaan.
Uit een studie van meer dan 7.000 verschillende auto's blijkt dat nieuwe elektrische en hybride voertuigen gemiddeld 47 procent van hun marktwaarde behouden.
Kun je met een hybride auto lange afstanden rijden? Bij een auto op brandstof wordt de actieradius berekend per volle benzine- of dieseltank. Met een hybride auto kom je extra ver. Je kunt zowel rijden op benzine als op de batterij.
Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Heel belangrijk! Ook wanneer u niet elektrisch rijdt zal de elektromotor altijd de verbrandingsmotor ondersteunen. Dus ook wanneer u op de snelweg rijdt zal u zuiniger en met minder uitstoot rijden dan bij een auto op volledig fossiele brandstof.
Een hybride auto premie is duurder dan een auto met diesel- of benzinemotor. Er geldt een hogere aanschafprijs voor een hybride auto, en verzekeraars realiseren zich ook dat reparatiekosten hoger oplopen. Dit komt met name door de dure accu die in een elektrische of hybride auto zit.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan een volle tank, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger dan voor een vergelijkbare benzineauto.