Je mag op normale schappen zonder lekbak 300 liter benzine opslaan.Op schappen met een lekbak met 100% opvangcapaciteit mag je 800 liter benzine opslaan.
In het geval van brandstoffen mag maximaal 240 liter brandstof in hervulbare houders van maximaal 60 liter worden meegenomen. Wel moeten er maatregelen worden getroffen om elke vorm van lekkage onder normale vervoersomstandigheden te voorkomen.
Benzine of diesel mag je alleen in jerrycans met een maximale inhoud van 60 liter vervoeren. In totaal mag je maximaal 240 liter brandstof vervoeren. Dus bijvoorbeeld vier jerrycans van 60 liter. Daarnaast ben je verplicht om de jerrycans stevig vast te maken in je kofferbak.
De wet staat toe om in totaal 240 liter brandstof mee te nemen. Daarnaast moeten alle mogelijke maatregelen genomen worden om lekkage van de inhoud te voorkomen.
Brandstoffen kun je gewoon binnen bewaren, mits goed afgesloten. Auto's, motoren en brommers staan ook gewoon in garage's of schuurtjes (ook gewoon met ontluchting).
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden. Het laatste gevaar voor de houdbaarheid is condenswater in de tank doordat ethanol water aantrekt.
Maar benzine is heel lang houdbaar, mits het absoluut luchtdicht en in een metalen jerrycan wordt bewaard. Onze Duitse zusterclub ADAC heeft ooit een metalen, goed afgesloten jerrycan met benzine voor 25 jaar bewaard. Die bleek (behalve het feit dat het nog loodhoudende benzine was) nog goed bruikbaar.
Hierin staat dat particulieren maximaal 240 liter brandstof mogen vervoeren in jerrycans. Er zijn wel een aantal voorwaarden. Zo mag er maximaal 60 liter per jerrycan worden vervoerd, moeten ze goed afgesloten kunnen worden en moeten ze ook allemaal vastgemaakt worden in de kofferbak.
- de hervulbare houders worden door of voor particulieren gevuld, hebben een maximale hoeveelheid van 60 liter per houder en max 240 liter per transporteenheid.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden. Het laatste gevaar voor de houdbaarheid is condenswater in de tank doordat ethanol water aantrekt.
Nee, dat is niet verplicht. Het mag wel, maar er wordt aangeraden om niet meer dan 10 liter brandstof mee te nemen.
Oh, en als je bij de douane gesnapt wordt, kan de fiscus alsnog een naheffing sturen. Wettelijk gezien mag je namelijk maximaal 10 liter benzine 'belastingvrij' aan boord hebben. Voor alles daarboven moet je alsnog belasting betalen, als de dienders je aanhouden. Een boete kun je tot 240 liter echter niet krijgen.
De bovengrondse opslag van diesel tot 300 liter is een verpakking. Vanaf 300 liter is er altijd een certificaat nodig. Maar dan kan het een opslagtank, een mobiele tank of een intermediate bulk container (IBC) zijn.
Niet alle jerrycans zijn geschikt voor brandstof, omdat het een brand gevaarlijke vloeistof is, zijn alleen jerrycans met een speciaal keurmerk hiervoor geschikt.
Mag ik Aspen alkylaatbenzine mengen met andere benzine? Aspen alkylaatbenzines zijn mengbaar met gewone pompbenzine. Hoewel het veilig is, raden we het altijd af om verschillende soorten benzine door elkaar te gebruiken.
Met de nieuwe stijging van de brandstofprijzen komen sommige chauffeurs in de verleiding om met een paar lege jerrycans in de kofferbak een ritje naar Luxemburg te maken. Maar wat zegt de wet hierover? "De wet bepaalt dat u maar één jerrycan geschikt voor brandstof mag meenemen.
Een brandstof jerrycan voor benzine of diesel moet een speciaal keurmerk hebben, het kunststof (HDPE) moet aan strenge veiligheidseisen voldoen. Anders is de kans aanwezig dat ze uiteindelijk gaan lekken, dit kan tot gevaarlijk (explosie) gevaar leiden.
Jerrycans koop je natuurlijk bij HORNBACH.
Zo mogen de jerrycans niet groter zijn dan 60 liter. En ze moeten goedgekeurd zijn voor het doel waar je ze voor gebruikt. De maximale mee te nemen hoeveelheid is 240 liter.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Door een flinke accijnsverlaging in Duitsland is een liter benzine zomaar 50 cent goedkoper dan in Nederland. Zelfs een rit van 200 kilometer kan zo nog voordeel opleveren. Hier kun je zien hoeveel jij kan besparen. Duitsland verlaagt per 1 juni drie maanden lang de belasting met 35 cent per liter.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Nee maakt niets uit. Er is wel kans dat sommige kunststoffen oplossen in benzine (zoals piepschuim), maar als jouw fles nog heel is dan kun je hem gerust zo laten staan.
Op zich is dat mogelijk, maar het is dan niet uitgesloten dat u motormanagementstoringen krijgt omdat het motormanagement voortdurend inspuiting en ontsteking moet aanpassen en dat kan zien als een storing.