In de brandstoftank van de Jubilee gaat ongeveer 390.000 liter aan brandstof. Dat moet genoeg zijn om een kleine 10.000 kilometer te kunnen varen. In de watertank gaat 214.800 liter aan zoet water.
Het schip heeft vanzelfsprekend flink wat brandstof nodig om oceanen en zeeën te bevaren. In het superjacht zit een brandstoftank van 120.000 liter en een watertank van 30.000 liter.
Tanken kost een paar duiten
Op de foto is te zien dat de boot ruimte heeft voor zo'n 116m3 (116.000 liter) brandstof. Een tankbeurtje kost gemiddeld zo'n 119.248 euro, als je uitgaat van een diesel grootverbruikprijs van 1,028 euro.
Volgens Towergate Insurance verbruik je voor een jacht van 71 meter ongeveer zo'n vijfhonderd liter benzine per uur (gemiddeld 400 duizend dollar per jaar).
Brandstofgebruik boot
Het verbruik van de dieselmotor is afhankelijk van de grootte van het jacht, maar gemiddeld ligt het verbruik tussen de 3 tot 5 liter per uur. Je zou ook kunnen zeggen dat elke 4 pk een liter brandstof per uur verbruikt. Diesel kost op dit moment zo'n 2 euro per liter.
1. Eclipse – 1 miljard dollar. Last but not least hebben we uiteraard de “Eclipse”, het 165 meter lange megajacht van niemand minder dan Roman Abramovich en is momenteel officieel nog steeds het langste jacht ter wereld ooit gemaakt.
Vuistregel voor een gemiddelde is 4 pk per liter. Oftewel als je alle 200 pk' s gaat gebruiken moet je met een verbruik van 50 liter per uur rekening houden.
De meeste buitenboordmotoren en benzine inboardmotoren draaien op Euro 95 benzine. Enkele uitzonderingen hebben beslist Super 98 benzine nodig.
Echter zijn de prijzen in de opvolgende jaren alleen maar gestegen. De Turkse jachtmanager Candaş Balci vertelde aan Dmarge dat het boeken van een doorsnee ligplaats in Monaco anno 2022 “voor een F1-week” ongeveer € 30.000 kost – op basis van een jacht van circa 35 meter in lengte met uitzicht op de haven.
Als u een jacht wilt huren in de Middellandse Zee, beginnen de prijzen bij 1.000 euro per dag. Voor onze meest magnifieke jachten kunnen de prijzen oplopen tot 40.000€/dag.
Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter.
En een volle tank diesel van 500 á 1.000 liter kost een vervoerder toch al gauw 750 tot 1250 euro per vrachtwagen. Daar komen soms nog extra reparatiekosten bij wanneer er een gat in de brandstoftank wordt geboord om zo de diesel uit de tank te zuigen en schoonmaakkosten van de diesel die op de grond is gelekt.
Wat neerkomt op minimaal 2,5 miljoen euro per meter. Zelfs op de tweedehandsmarkt betaalt u dergelijke prijzen als u iets met exotica hebt.
En zo betaal je op 8 maart 2022 dus:
2,43 euro voor Euro95.
Reken maar uit wat je daar voor neer moet leggen! Als eigenaar van een superjacht mag je verwachten jaarlijks ongeveer 10% van de aanschafprijs uit te geven aan het exploiteren en onderhouden van een jacht. Voor een jacht van €45 miljoen is dat dus ongeveer €4.500.000 per jaar (!).
In de categorie tot 8 meter bedragen de jaarlijkse kosten ongeveer 420 euro per meter scheepslengte, tussen 8 tot 10 meter is dat al 536 euro. De jachten tussen 10 en 12 meter besteden 643 euro en schepen boven 12 meter gemiddeld 925 euro per meter scheepslengte.
- Opmerkelijk: er wordt nog volop gebouwd aan de nieuwe jachthaven van Abu Dhabi. - Prijs: €500 per dag - Plaatsen: 15 - Drukste periode: tijdens kerst- en nieuwjaarsfeestjes. - Opmerkelijk: Iets zegt ons dat Roman Abramovich' Eclipse ietwat aan de grote kant is voor een ligplaats in deze haven.
De jachthaven van Saint-Tropez ligt in de Franse regio Provence-Alpes-Côte d´Azur en is een zeer bijzondere en gedenkwaardige plek om uw boot aanmeren. Het is ook nogal een dure één, met ligplaatsen variërend tussen de 27 euro per nacht voor een 5 meter boot, en maar liefst €1.300 voor een boot van 70 meter.
Op zich is dat mogelijk, maar het is dan niet uitgesloten dat u motormanagementstoringen krijgt omdat het motormanagement voortdurend inspuiting en ontsteking moet aanpassen en dat kan zien als een storing.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden. Het laatste gevaar voor de houdbaarheid is condenswater in de tank doordat ethanol water aantrekt.
Zoals eerder gezegd, kost een boot veel geld. Afhankelijk van je eigen handigheid kan je rekenen op jaarlijkse kosten van zo'n 10 tot 20 procent van de aanschaf prijs. Een winterstalling in een loods kost al snel € 3.000,-. Een leuke haven in de zomer ook een paar duizend euro.
Het schip kan men zien als een wereldje (eiland) op zich met alle voorzieningen. Zo draait er continu een stroomaggregaat voor de stroomvoorziening van 220 volt, daar moet men als buitenstaander toch wel aan wennen, want deze produceert toch wel een geluid, dag en nacht. (verbruik ongeveer 80 liter diesel per 24 uur).
De beste brandstof die u kunt tanken is Shell V-Power of Shell V-Power Diesel. Beide brandstoffen zijn echte prestatiebrandstoffen en bieden specifieke voordelen zoals een schonere motor waardoor de motor in optimale conditie blijft.