De luchtvaart in Nederland en haar passagiers betalen jaarlijks 780 miljoen euro per jaar aan belastingen en heffingen. Hoe dit per vlucht wordt verrekend is goed te zien in prijs van een actueel ticket naar Boedapest.
Vliegbelasting via luchtvaarmaatschappij
Luchthavens brengen per passagier die vanaf een Nederlandse luchthaven vertrekt, de belasting aan de luchtvaartmaatschappij in rekening. De vliegbelasting is € 7,845 per persoon per vlucht. De belasting geldt niet voor transferpassagiers en kinderen jonger dan 2 jaar.
In een internationaal luchtvaartverdrag uit 1944 is vastgelegd dat vliegtuigbrandstof en bunkerolie voor schepen is gevrijwaard van belastingen. De afspraken zijn ooit gemaakt omdat de commerciële luchtvaart in meerdere rechtsgebieden opereert, elk met zijn eigen belastingregime.
Hoe vervuilend is de KLM? Dit is de stand van zaken: KLM is verantwoordelijk voor een klimaateffect even groot als 27 miljard kg CO2. Dat staat gelijk aan de uitstoot van 1.35 miljoen Nederlandse huishoudens. De luchtvaart is een van de grootste veroorzakers van vervuiling, geluidsoverlast en klimaatschade.
Om CO2 terug te dringen werkt KLM met een Klimaatactieplan, waarin de focus op vlootvernieuwing, een efficiënte vluchtuitvoering onder meer door gebruik van lichtere materialen en optimale vliegroutes en gebruikt van duurzame biobrandstof.
KLM biedt klanten onder de noemer CO2ZERO al jaren de mogelijkheid om de uitstoot van hun vlucht te compenseren door een klein bedrag boven op de ticketprijs te betalen. Voor een retourtje Barcelona is dat bijvoorbeeld 3,96 euro. Dat geld gaat naar herbebossingsprojecten.
Vooralsnog is kerosine – of algemener: vliegtuigbrandstof – vrijgesteld van belasting.
duizend liter kerosine nodig, in een 747 gaat wel 216 duizend liter.
Sustainable Aviation Fuel, of SAF, wordt gemaakt van hernieuwbare grondstoffen en is een duurzaam alternatief voor fossiele brandstof. Het mengt perfect met traditionele vliegtuigbrandstof en is geschikt voor alle motoren in alle toestellen, zonder dat operationele processen beïnvloed worden.
Vliegtickets zijn goedkoop, omdat veel airlines subsidies ontvangen, er geen accijns op kerosine zit geen btw op tickets. Daarnaast is er veel concurrentie. De prijs van vliegtickets hangt af van vraag en aanbod en schommelt daardoor. Low-cost airlines kunnen lage tarieven bieden, omdat ze besparen op de service.
De brandstof voor vliegtuigen, kerosine, wordt inderdaad niet belast en is daarom goedkoper dan brandstof die we in auto's pleuren (maar net als diesel is kerosine überhaupt ook goedkoper geworden de laatste paar jaren).
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Gemiddeld 15 euro extra
Dat zit zo: sinds januari 2021 geldt er al een vliegtaks van €7,845 per vertrekkende passagier van Nederlandse luchthavens, ongeacht de afstand. Transferpassagiers en baby's zijn uitgezonderd. Met dat bedrag wilde het vorige kabinet in goede (luchtvaart)tijden 200 miljoen euro per jaar ophalen.
Zit er btw op vliegtickets? Het antwoord op deze vraag is eigenlijk simpel, namelijk nee. Er zit geen btw op vliegtickets. Zelfs als je de tickets dus voor een zakelijk doeleinde gebruikt, dan is er alsnog geen btw terug te vorderen bij de Aangifte Omzetbelasting.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Om zo lang te kunnen vliegen zonder bij te tanken heeft de ULR-versie, die bijna 3.000 kilometer verder kan vliegen dan de gewone A350-900's, een extra opslagcapaciteit van 24.000 liter brandstof. Dat gaat sowieso ten koste van het maximale gewicht aan passagiers en bagage.
Kerosine heeft een energetische waarde van 43,1 MJ/kg, vergelijkbaar met die van dieselolie. De soortelijke massa is 0,78–0,81g/cm3.
Het beste antwoord
Gebaseerd op een kerosineprijs van gemiddeld $ 3 per US gallon voor een Boeing 747-100, kost een volle tank ongeveer $ 145.000,- . Toegevoegd na 7 minuten: Een volle tank van een Boeing 747-400 kost ongeveer $ 170.000,- .
De prijs van een vlucht is van heel veel factoren afhankelijk. De olieprijs, bijvoorbeeld, maar ook de geopolitieke situatie in een land. Zo zagen ze bij Kiwi.com veel Amerikanen die naar het Verenigd Koninkrijk wilden, omdat door de brexit het pond erg laag staat.
Nederlandse plannen. Ook in Nederland vliegen sinds kort al enkele elektrische vliegtuigen rond. In 2026 moeten de eerste commerciële elektrische vluchten binnen Nederland plaatsvinden. Overigens gaan er vanaf 2024 ook waterstofvliegtuigen vliegen in ons land.
Het korte antwoord is nee, duurzaam vliegen is niet mogelijk. Om echt duurzaam te zijn kun je het beste niet vliegen. Het lange antwoord is dat er wel zeker manieren zijn om ervoor te zorgen dat jouw vlucht minder impact heeft. Zoals de keuze van airline, stoel, route en CO2-compensatie.
Bij steeds meer vliegmaatschappijen en reisorganisaties kun je bij het boeken meteen aangeven dat je CO2-uitstoot van je vliegreis wilt compenseren. Je betaalt dan een bedrag boven op de reissom. De vliegmaatschappij of reisorganisatie maakt dit over aan een bedrijf dat voor klimaatcompensatie zorgt.