In 2023 was dat nog 0,27 euro per kilometer. Vanaf 2024 werd er een plafond ingesteld voor fiscale vrijstelling. Dit bedrag van 3.500 euro is voor het jaar 2025 geïndexeerd naar 3.610 €.
Belangrijke updates over de fietsvergoeding en bedrijfsfietsen in 2024. Sinds 1 januari 2024 werd de fiscaal vrijgestelde fietsvergoeding opgetrokken van 0,27 euro per kilometer naar 0,35 euro per kilometer. Het plafond bedraagt 3.500 euro op jaarbasis.
De fiscaal vrijgestelde fietsvergoeding ligt vandaag (2024) op 0,35 euro per kilometer met een plafond van 3.500 euro. Het recht op een fietsvergoeding is veralgemeend voor de gehele privésector (sinds 1 mei 2023).
Sinds mei 2023 ben je als werkgever in de privésector en de non-profitsector verplicht om werknemers die op regelmatige basis met de fiets naar het werk komen een fietsvergoeding uit te keren. De fietsvergoeding geldt voor elk fietstype en zowel voor wie met een eigen fiets rijdt, een leasefiets of een bedrijfsfiets.
Reken even mee. Stel dat je 15 kilometer van je werk woont (30 kilometer heen en terug) en je 210 dagen per jaar met de fiets naar het werk gaat. Je werkgever mag je dan een belastingvrije fietsvergoeding van 2.205 euro per jaar uitkeren (210 dagen x 30 km/dag x 0,35 euro/km) voor aanslagjaar 2025.
Vanaf 1 januari 2024 is er een hogere reiskostenvergoeding van maximaal € 0,23 per kilometer, zonder dat je hierover belasting betaalt. Dit is alles wat je moet weten over de kilometervergoeding in 2024.
Een elektrische fiets, wordt niet vergoed omdat dat een algemeen gebruikelijk hulpmiddel is dat je zelf kunt aanschaffen. Net zoals een rollator of een (lees)bril. Een fiets om naar werk of school te fietsen, vraag je aan bij Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV).
Belastingvrije vergoeding eigen vervoer
Dan kan uw werkgever u sinds 1 januari 2024 maximaal € 0,23 per kilometer vergoeden, zonder dat u hierover belasting betaalt.
Het korte antwoord is 'ja', al is er wel een voorwaarde aan het fietsplan verbonden. Als werkgever mag je het fietsplan binnen de huidige werkkostenregeling (WKR) aanbieden. En als werknemer is de voorwaarde dat je binnen de WKR voldoende vrije ruimte hebt voor de aanschafprijs van de fiets.
De werkgever mag zelf het bedrag van de fietsvergoeding bepalen. Hij kan ook een maximumbedrag opleggen (bv. 0,25 euro per kilometer met een maximum van 50 euro per maand) of bepalen dat de vergoeding enkel voor de heen- of de terugreis geldt.
Als dat zo is, dan krijg je bijvoorbeeld reiskostenvergoeding per km of een ov-kaart. Voor het recht op reiskostenvergoeding, maakt het niet uit:Hoe je naar je werk komt (lopend, op de fiets of met de auto).
Aanmelden bij Cyclescheme betekent niet dat u elke dag naar uw werk moet fietsen . Lees verder om meer te weten te komen over hoe u kunt profiteren van Cyclescheme. Er is een veelvoorkomend misverstand dat aanmelden bij uw 'fiets naar uw werk-regeling' betekent dat u elke dag moet fietsen en een wielerprof moet worden.
Tot en met 2022 bedroeg de onbelastbare kilometervergoeding jarenlang 0,19 eurocent per kilometer. In 2023 werd deze vergoeding aangepast naar 0,21 eurocent per kilometer. En per 1 januari 2024 gaat de belastingvrije kilometervergoeding weer omhoog naar 0,22 eurocent.
De verklaring van wettelijke samenwoning werd afgelegd na 1 januari 2024. U en uw wettelijk samenwonende partner worden fiscaal als alleenstaanden beschouwd (op het vlak van de personenbelasting) voor aanslagjaar 2025 (inkomsten 2024). U moet dus elk afzonderlijk uw aangifte invullen en u wordt afzonderlijk belast.
Je kunt aan jezelf (en/of je werknemers) ook een belastingvrije fietsvergoeding van maximaal 0,35 euro per km toekennen. Deze fietsvergoeding geldt voor alle woon-werkverplaatsingen met de bedrijfsfiets en is 100% aftrekbaar.Dit tot maximaal 3500 euro per jaar.
Sinds mei 2023 geldt voor de volledige private sector – profit en non-profit– een verplichting om een fietsvergoeding uit te keren aan werknemers. Dit werd zo beslist in cao 164. In 2020 legde paritair comité 200 ook al de verplichting vast.
Nadelen zakelijk fietsen
Het addertje onder het gras is dat je je reiskostenvergoeding kwijtraakt voor de dagen dat je met de leasefiets naar werk komt. Je hebt het dan over enkele tientjes tot meer dan 100 euro per maand die je misloopt. Daarvoor in de plaats moet je iedere maand de bijtelling betalen.
Sinds 1 januari 2024 is dit 0,35 euro per kilometer. Er is geen maximumafstand per dag. Vanaf dit jaar zullen fietsvergoedingen vanaf een bepaald bedrag op jaarbasis ook belast worden.
Nadat u uw Ride-to-Work-voucher hebt ontvangen, hebt u een afkoelingsperiode van 14 dagen als u van gedachten verandert. Na deze periode kunt u, mits u de voucher nog niet hebt ingewisseld voor goederen en deze nog niet hebt gebruikt, alleen bij uw HR-team een annulering van de voucher aanvragen . Uw HR-team staat mogelijk geen annulering toe.
Er is niet één duidelijk antwoord te geven op de vraag wat een goede maximale reistijd naar werk is, want dat is per persoon verschillend. Als richtlijn adviseren we je wel om van deur tot deur maximaal 45-60 minuten enkele reis aan te houden. Het belangrijkst is dat je bij jezelf nagaat wat jij nog te doen vindt.
De thuiswerkvergoeding in 2024 bedraagt maximaal 2,35 euro netto per dag. Hoe hoog de thuiswerkvergoeding maandelijks exact is, hangt dus af van het aantal dagen per maand dat een werknemer thuiswerkt.
Omdat je een vaste reiskostenvergoeding ook mag doorbetalen over dagen dat een werknemer niet is komen werken door vakantie, feestdagen, onbetaald verlof of kortdurende ziekte, gaat de belastingdienst uit van 214 dagen dat een werknemer gemiddeld in een jaar komt werken.
Een doorlopende e-bike-verzekering heeft een looptijd zonder vooraf vastgesteld einde. Je bepaalt zelf hoe lang je je fiets wilt verzekeren. De premie van een doorlopende verzekering betaal je één keer per maand of per jaar.
UWV kan een aangepaste fiets vergoeden als u hem nodig heeft om naar uw werk of school te fietsen.
De elektrische fiets is de laatste jaren flink in kwaliteit verbeterd, oudere modellen zijn technisch gedateerd en hebben met name een beperkte actieradius. Een fiets van het begin van het vorige decennium, met ruim meer dan 20.000 kilometer op de teller, heeft feitelijk geen grote waarde meer.