Bijvoorbeeld, een standaard band heeft vaak een lastindex van 2.4 bar, maar veel standaard banden kunnen een spanning van wel 3 bar aan. Deze indicaties kunt u terugvinden in het informatieboekje van uw auto of op de sticker aan de binnenkant van het bestuurdersportier.
Een te hoge bandenspanning zorgt voor een versnelde slijtage in het midden van de autoband. Dat betekent dus sneller nieuwe banden kopen, en dat is zonde van het geld. Bij te hoge spanning heb je ook minder grip op de weg, trilt de band meer en gaat het algehele rijcomfort achteruit.
Over het algemeen is de minimale bandenspanning 2.0 bar en de maximale bandenspanning 3.0 bar. Vaak zit er een klein verschil in de bandenspanning van de voor- en de achterbanden. De meeste auto's zijn achter namelijk zwaarder.
Zowel een te hoge of te lage autobandenspanning kan gevaarlijke situaties opleveren. Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter.
Warme lucht zet uit, waardoor de druk (spanning) in je banden hoger wordt. Wanneer de lucht in je banden afkoelt, daalt de spanning weer. Hier is rekening mee gehouden in de adviesspanning. Tel bij warme banden daarom altijd 0,3 bar op bij adviesspanning.
Bij mijn achterwielaangedreven auto zijn de achterbanden harder dan voor. Daarnaast speelt de gewichtsverdeling een rol. Bij veel auto's is de voorkant zwaarder dan achter en heb je voor dus een hogere bandenspanning nodig.
Het beste kun je het instructieboekje van je auto raadplegen om er achter te komen wat de juiste bandenspanning is voor jouw auto. Heb je het instructieboekje niet bij de hand, dan kun je het vaak ook terug vinden op een sticker aan de binnenkant van de deurpost of de tankdop.
Bij het rijden met hoge snelheid wordt aanbevolen om een hogere bandenspanning te hanteren dan wordt aangegeven op de wang van de band.
Een te lage bandenspanning is gevaarlijk. Het zorgt voor een langere remweg en de wegligging is slechter. Ook verbruikt u meer brandstof. De juiste bandenspanning is dus veiliger, beter voor het milieu én voor uw portemonnee.
Het rubber van een uitgedroogde band is minder soepel en raakt sneller beschadigd. Hierdoor kunnen zelfs stukjes rubber losraken, waardoor het karkas of canvas zichtbaar wordt. De kans op een klapband is groot bij een band met scheuren in het rubber. Op de plekken met scheuren is het rubber minder sterk.
Hoeveel is 30 PSI in bar? Bij 30 PSI is de waarde ongeveer 2,0685 bar.
Let erop dat de maximale bandenspanning kan afwijken van de standaard aangegeven lastindex. Bijvoorbeeld, een standaard band heeft vaak een lastindex van 2.4 bar, maar veel standaard banden kunnen een spanning van wel 3 bar aan.
Voor een beladen auto geldt een inderdaad hogere bandenspanning. De autofabriant vermeldt dat nog weleens middels een sticker in de linker portieropening of binnenzijde benzineklepje. Het instructieboekje geeft ook aan wat de voorgeschreven bandenspanning is in een beladen of onbeladen situatie.
Banden spanning in banden loopt in ca. 2 weken terug van 2.5 bar naar 1.0 bar.
De af-fabriek geadviseerde bandenspanning is inderdaad 2.2.voor en 2.0 bar achter. In een beladen toestand is dat respectievelijk 2,4 en 2,8 bar. U kunt gerust de gebruikelijke bandenspanning aanhouden en de verhoogde bandenspanning wanneer u met een beladen auto op pad gaat.
Zo hebben sommige auto's een speciale knop waar het bandenspanning tekentje op staat.Deze knop dien je in te houden totdat het bandenspanning lampje gaat knipperen. Wanneer je hem los laat dan zal het lampje gereset zijn.
Als de waarschuwingslamp voor lage bandenspanning brandt, moet u de auto zo snel mogelijk stoppen wanneer dit veilig is, de banden controleren en ze oppompen tot de juiste bandenspanning. Rijden op onvoldoende opgepompte banden kan: ervoor zorgen dat ze oververhit raken.
U kunt de bandenmeter bij een benzinestation gebruiken om de bandenspanning van de auto te controleren, maar u kunt er ook voor kiezen om zelf een bandenspanningsmeter aan te schaffen. Vaak bent u voordeliger uit met een eigen bandenmeter, aangezien u bij een benzinestation vaak 50 cent per keer moet betalen.
Banden oppompen: een handig stappenplan
Probeer één keer per maand je bandenspanning te controleren. Doe dit bij voorkeur als je banden 'koud' zijn. Je banden zijn koud als je minder dan vijf kilometer hebt gereden.
Er is altijd een klein beetje luchtverlies ongeacht de leeftijd en de mate van slijtage van uw banden. Als de band afrolt, verliest die wat lucht. Om de hierboven vermelde risico's te vermijden, raden wij u dan ook aan de bandenspanning eens per maand te controleren.
De bandenspanning van een gemiddelde auto varieert van ongeveer 1,8 bar tot 3,2 bar. Elke band loopt altijd langzaam leeg met ongeveer 2 tot 5 % per maand. Kleine lekjes bij het ventiel, of langs de velg zorgen ervoor dat banden nog sneller leeglopen.
Ondanks dat enkele factoren, zoals de type auto en de bandenmaat, de druk kunnen beïnvloeden, is de bandenspanning normaal gesproken tussen de 2.0 en 4.0 bar. Wilt u weten welke druk door uw autofabrikant is aanbevolen, raadpleeg dan uw handleiding of kijk aan de binnenkant van de benzineklep.
65 PSI = 4,5 Bar. Deze PSI code staat op elke caravanband op de wang van de band.