Reden er in 2016 gemiddeld bijna 2300 voertuigen per uur over de Nederlandse rijkswegen, een jaar eerder was dat min of meer hetzelfde aantal. Voor het meten van de drukte op de Nederlandse wegen gebruikt het CBS gegevens van 20.000 meetpunten die verspreid over het Nederlandse wegennet liggen.
Een benzineauto reed in 2020 gemiddeld 9,2 duizend kilometer. Auto's met andere brandstofsoorten hadden gemiddeld een hoger jaarkilometrage. Een elektrische auto reed gemiddeld 12,0 duizend kilometer en een diesel gemiddeld 17,4 duizend.
Luxemburg is met 662 personenauto's per duizend inwoners het EU-land met het hoogste autobezit in Europa, gevolgd door Italië met 625 auto's en Malta met 615 auto's per duizend inwoners. Het land met het laagste autobezit is Roemenië met slechts 261 personenauto's per duizend inwoners.
Precieze aantallen zijn lastig vast te stellen, maar het magische getal op dit moment is 1,4 miljard.
Op 1 januari 2022 waren er 8,9 miljoen personenauto's, 1,7 procent meer dan een jaar eerder. Vergeleken met tien jaar geleden is het aantal personenauto's met 13,8 procent toegenomen.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
Bijna één op de drie Nederlandse huishoudens bezit geen eigen auto. Bijna de helft van de huishoudens heeft één auto terwijl 19 procent, ofwel één op de vijf huishoudens, twee auto's op zijn/haar naam heeft staan en vier procent zelfs drie auto's in bezit heeft.
Er rijden zo'n 250 miljoen auto's rond in China.
Meer dan 1 auto per 2 personen
Begin 2020 stonden ruim 7,6 miljoen personenauto's op naam van particulieren. Daarmee waren er in Nederland 543 auto's per duizend inwoners van 18 jaar of ouder.
De voor bevolkingsgroei gecorrigeerde automobiliteit groeide van 12 personenauto's per duizend inwoners in 1950, naar 41 auto's in 1960, 153 in 1970 en 300 in 1981. Daarmee was de groei nog niet voorbij, want in 2000 bedroeg deze 400 per duizend inwoners.
25.000 km per jaar
Rijd je net even wat meer kilometers, bijvoorbeeld een flink aantal woon-werk kilometers, met je private lease auto? Dan zou 25.000 kilometer per jaar zomaar eens een goede keuze kunnen zijn.
Een auto rijdt 180 kilometer. Hier doet hij 1,5 uur over. Om vervolgens de snelheid te berekenen deel je het aantal kilometers door het aantal uur. Je krijgt dan: 180/1,5 = 120 km/h.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.
Chinese holding met Europese merken
We realiseren het ons wellicht niet altijd, maar enkele Europese merken is in eigendom van Chinese bedrijven. Zo heeft de holding Geely alles te zeggen over Volvo, Lotus, London EV Company (LEVC, bekend van de Londense taxi's en bestelwagens) en het nieuwere merk Polestar.
Volvo Cars is definitief in handen van het Chinese Geely. Het Amerikaanse Ford zette de stoere Zweed in de etalage als gevolg van de financiële crisis. Sinds 2007 ontdeed het Amerikaanse bedrijf zich al van Jaguar, Land Rover en Aston Martin.
Vergeleken met 2015 is het aantal voertuigen in Spanje met 10% gestegen. In 2019 reden er in Spanje 29.463.309 voertuigen , 2,2% meer dan de 28,8 miljoen in 2018.
Een merk uit een land dat niet bekend staat om een grote auto-industrie: dat hebben we gezien voordat Izera uit Polen hun eerste troeven presenteerde.
In totaal vonden er 3.607.258 nieuwe personenauto's een eigenaar, 5 procent meer dan in 2018. Dat blijkt uit cijfers van het Kraftfahrt-Bundesamt (KBA).
Het aantal in de EU geregistreerde personenauto's bedroeg 719.465, het laagste aantal dat Acea ooit voor die maand heeft genoteerd. De daling kwam daarmee uit op 6,7 procent, ongeveer evenveel als in de eerste maand van het jaar.
Ja, dat mag. De verkeersregels kennen geen bepaling over hoeveel auto's 1 persoon op naam mag hebben staan en zolang de auto's niet "verkeerd" staan is er wettelijk gezien niets aan de hand.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
Bron: CBS. Hoewel het autobezit tussen 2005 en 2015 in Nederland met 10 procent is toegenomen (van 381 naar 420 auto's per 1000 inwoners), zien we de groei vanaf 2013 afvlakken. Inmiddels bezit 75 procent van de huishoudens tenminste 1 auto, bijna een kwart van alle huishoudens heeft twee of meer auto's in bezit.