Er is geen verbod meerdere voertuigen ineens in te halen. Er is wel een verplichting opnieuw rechts te rijden zodra dat zonder bezwaar kan.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
De Wegcode stelt immers dat binnen de bebouwde kom bestuurders van een auto of een motorfiets ten minste 1 meter zijdelingse afstand moeten houden tussen hun voertuig en een (brom)fietser. Buiten de bebouwde kom bedraagt die afstand zelfs 1,50 meter.
Dit is dus eigenlijk een soort van dubbel inhalen. Op een rijbaan met twee rijstroken (in jouw richting) mag je alleen een automobilist inhalen als deze een bromfiets of motorfiets aan het inhalen is. Je mag op een tweestrooks rijbaan dus geen auto inhalen die al een andere auto inhaalt.
Slepen van een motorvoertuig
Het is als bestuurder van een motorvoertuig toegestaan om een andere motorvoertuig te slepen, zolang de afstand van de achterzijde van het trekkend voertuig tot de voorzijde van het gesleepte voertuig niet meer bedraagt dan 5 meter.
De afstand tussen de sleepauto en de gesleepte auto mag overigens maximaal 5 meter zijn. Daarnaast is het voor uw eigen gemoedsrust beter een sleepkabel met veiligheidssluiting te kiezen. Deze kan niet losschieten tijdens het slepen.
Sleepkosten doordat je in de modder bent blijven steken met je auto, moet je zelf betalen. Geen enkele autoverzekering vergoedt dit. Ook pechhulpdiensten helpen je niet. Zij zijn er voor storingen en mankementen aan je auto.
Op kruispunten waar geen borden staan die de voorrang regelen, of waar bovenstaand bord staat en dus de voorrang van rechts geldt, is het links inhalen van: een gespan; of een voertuig op meer dan twee wielen; of een tweewielig motorvoertuig verboden.
Links rijden doen we allemaal wel eens. Maar als je binnen tien seconden niemand inhaalt is het toch echt de bedoeling dat je weer opschuift naar rechts. "Doe je dat niet, dan krijg je een boete van 140 euro en dat is zonde," zegt een woordvoerder van de politie Rotterdam.
Volgens de wet moet je rechts houden en moet je links inhalen. Behalve als er gereden wordt in file (en volgens de jurisprudentie kan dat ook bij hogere snelheden) dan mag je rechts inhalen.
Een formule die toegepast wordt om de correcte afstand te bepalen, zegt dat je volgafstand moet overeenkomen met de helft van je snelheid. Rijd je 120 km/u, dan moet je dus minimaal 60 meter afstand houden. Let op: wanneer je in de file met 10 km/u rijdt, is nog een afstand van 5 meter nog altijd aangewezen.
Zelf inschatten of je genoeg afstand houdt, kan met de 2 seconden regel: begin te tellen als de auto voor je een vast object (bv. hectometerpaaltje) passeert en kijk of je na twee seconden bij datzelfde object bent. Of neem de helft van je snelheid + 10% voor je marge in meters.
Inhalen verboden
Inhalen is niet toegestaan op plaatsen waar gevaar of hinder kan ontstaan. Het is verboden om een voertuig in te halen vlak vóór of op een kruispunt. Ter hoogte van een doorgetrokken streep tussen de rijstroken. Op een weggedeelte waar een inhaalverbod geldt.
Bij een inhaalactie kan je ook bekeurd worden. Immers, je rijdt over een 80 km-weg waar je harder reed. Je kenteken zal wel op de foto staan, tenzij je een wel erg scherpe bocht maakte bij wisselen van rijstrook, wat praktisch onmogelijk is.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Soorten strepen op de weg
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Veelvuldig van rijstrook wisselen op een drukke weg leidt tot risico's en volgens de Duitse wetgever is het in dat geval beter om in het midden te blijven.
Voor een kwart van de Nederlanders zijn bumperklevers de allergrootste ergernis, gevolgd door automobilisten die met hun smartphone bezig zijn. Ook snelheidsduivels worden irritant gevonden; zij staan op nummer drie. Dit is de top 5 van ergernissen in het verkeer: Bumperklevers (59%)
Als je een auto rechts inhaald betekent dit immers dat de linksrijdende auto onnodig links aan het rijden is.
Mag men nou wel of niet inhalen in een bocht of voor een bocht? Het is niet verboden om in een bocht in te halen maar meestal is dat niet verstandig. Het is wel verboden om in te halen voor een gevaarlijke bocht omdat je geen gevaarlijke situatie mag veroorzaken.
Wie rechts inhaalt riskeert een boete van 250,- euro, geen misselijk bedrag. Houd daarbij in je achterhoofd dat je niet per se staande gehouden hoeft te worden om deze boete te krijgen. Naast de boete voor rechts inhalen kan je ook een boete krijgen voor onnodig links rijden.
Een inhaalmanoeuvre mag niet langer duren dan noodzakelijk is. De inhalende bestuurder zal weer zo snel als mogelijk de normale plaats op de weg (rechts) in moeten nemen. Inhalen moet in de totale verkeerssituatie mogelijk, verantwoord en veilig zijn.
Gaat er iets kapot aan of in de auto waardoor die niet meer werkt? Dan moet je je auto laten wegslepen door een pechhulpdienst of een schakelbedrijf. Dit kost rond de 250 euro en wordt niet vergoed door de autoverzekering. Ben je lid van een pechhulpdienst, dan dekken zij de kosten.
Parkeert iemand voor je poort, dan begaat die een verkeersovertreding van de eerste graad. De bestuurder van de wagen riskeert dan ook een boete. Staat er een wagen voor je poort, dan kan je de politie bellen.
Auto's die geparkeerd zijn nadat de borden zijn geplaatst, worden altijd versleept naar het opslagterrein van Toezicht en Handhaving. Als u uw auto daar ophaalt, betaalt u de kosten van het wegslepen en de opslag. U krijgt na verplaatsing een brief op het adres waar de eigenaar van de auto staat geregistreerd.