Maximum aantal auto's door de tunnelPer uur mogen er (per richting) 1000 auto's door de tunnel rijden. Een vrachtwagen telt voor 3 auto's, waardoor het aantal snel bereikt wordt. Wanneer de max bereikt is, worden er tijdelijk geen auto's de tunnel ingelaten, waardoor de wachttijd bij de Gotthardtunnel oploopt.
De Gotthard-Basistunnel is 57.100 meter lang en in 2016 in gebruik genomen. Deze tunnel ligt aanzienlijk verder naar het oosten, op maximaal 13 kilometer afstand van de wegtunnel. De Gotthard-Basistunnel ligt echter op slechts 550 meter boven zeeniveau en daarmee op de helft van de hoogte van de wegtunnel.
Met 16.942 meter is het de langste autotunnel van de Alpen (de langste autotunnel binnen Europa is de Lærdalstunnel in Noorwegen met een lengte van 24,5 km).
De Gotthardpas en de Gotthardtunnel bevinden zich beide in Zwitserland en verbinden de regio's Uri en Ticino. Over het algemeen is de Gotthardtunnel sneller dan de Gotthardpas.
24-06-2024 Door het noodweer is een deel van de A13 in Zwitserland weggespoeld. Daarmee is een van de twee belangrijkste noord-zuidverbindingen in het land gestremd. De overgebleven verbinding, de A2 met daarin de Gottharttunnel, wordt daarmee extra druk zo verwacht de Zwitserse verkeersdienst.
Je mag er maximaal 80 km per uur rijden en doet er ongeveer een kwartier over. Om de verkeersstroom te managen en om zo veilig mogelijk door de tunnel te rijden, wordt het verkeer voor de tunnel tegengehouden middels een stoplicht. In 2024 is de Gotthardtunnel extra gesloten op deze data.
42 euro. Hiermee kun je ook door de Gotthardtunnel rijden. Er zijn dus nergens in Zwitserland tolpoortjes, je betaalt namelijk eenmalig jaarlijks een bedrag door middel van een tolvignet. Het vignet is te koop aan de Zwitserse grens, bij postkantoren of in tankstations.
Naar Italië via Oostenrijk
De route via Oostenrijk is de goedkoopste route naar Italië. Hoewel je een vignet moet aanschaffen (€9,- voor tien dagen) en voor de tunnel net voor de grens moet betalen (€6,-) wegen deze kosten niet op tegen de andere twee routes.
Tussen de motorrijders op de Gotthardpas
Voor zwaar verkeer is het verboden om over de Gotthardpas te gaan, maar campers zijn wel toegestaan.
Een mooi alternatief voor de Gotthard is de Grote Sint Bernhard tunnel of pas. Om de Grand St. Bernard te bereiken, rijd je vanaf Basel en Bern, via Montreux langs het Meer van Genève. Dit stuk van circa 20 minuten langs het meer, heeft misschien wel een van de mooiste uitzichten van Zwitserland!
De tunnel- en spoorwegbouw specialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH hebben 's werelds langste en diepste tunnel gebouwd: de Gotthard Base Tunnel. Deze tunnel is maar liefst 57 kilometer lang en ligt op 2,300 meter diepte.
De Laerdaltunnel in West-Noorwegen is de langste verkeerstunnel ter wereld. Het duurt ongeveer 20 minuten om door de tunnel te rijden. Felgekleurde lichten die om de zes kilometer zijn geplaatst, helpen bestuurders alert te blijven.
'Toen we in Zwitserland de Gotthardtunnel inreden was de buitentemperatuur slechts 12°C. De temperatuur liep langzaam op tot meer dan 36°C in het midden van de tunnel. ' 'Dat de temperatuur stijgt kan ik enigszins aannemen, daar er continu warmtebronnen aanwezig zijn: auto's op fossiele brandstof.
De geografische ligging in Zwitserland is de reden waarom er zoveel tunnels in het land zijn . Het zijn de Alpen die een soort barrière vormen tussen het noordelijke en zuidelijke deel. De bergen beslaan meer dan de helft van het totale gebied en reizigers kunnen ze alleen oversteken met behulp van een tunnelsysteem.
Via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië? Of je het beste via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië kunt rijden, is afhankelijk van je bestemming. Ga je naar het Comomeer of het Lago Maggiore, dan rijd je het beste via Zwitserland. Dat geldt ook voor Toscane en Umbrië.
Closed for the winter. Important note: The Gotthard Pass will be closed in winter from 14.11.2024, 1800 hrs.
Je mag in Zwitserland boven de boomgrens, buiten natuurgebieden en buiten privéterrein legaal wildkamperen (of: bivakkeren). Dat mag niet in groepen en je mag je tent overdag niet laten staan als je meerdere nachten blijft slapen.
De regels kunnen verschillen per gemeente, dus kijk altijd goed na wat de regelgeving is voor jouw gemeente. Bij de meeste gemeenten mag jouw camper maximaal 3 achtereenvolgende dagen op jouw oprit staan. Deze regel is er om te voorkomen dat er een tekort komt aan parkeerplaatsen en het straataanzicht wordt behouden.
Tips om de lange wachtrijen Gotthardtunnel te vermijden
Het spreekt ook voor zich dat de zomermaanden juli en augustus extra drukte met zich meebrengen. Kies daarom het juiste tijdstip: 's Ochtends vroeg en 's avonds laat is er meestal minder verkeer op de baan, zeker tijdens weekdagen.
Zwitserland is een uitstekende optie als u op zoek bent naar activiteiten met veel adrenaline en de hogere kosten niet erg vindt. Oostenrijk is echter de perfecte keuze als u een authentiekere ervaring wilt die minder duur is, maar net zo mooi!
De route naar Italië via de Fréjustunnel is de snelste. Op drukke dagen kan het verschil met de Gotthardtunnel oplopen tot drie kwartier. Deze route is echter ook de op één na duurste.
Kosten vignet Oostenrijk 2024
Vignet 1 dag: € 8,60. Vignet 10 dagen: € 11,50. Vignet 2 maanden: € 28,90. Vignet 1 jaar: € 96,40.
Er zijn wel werkzaamheden gepland, maar die vinden vaak 's nachts tussen 20:00 en 05:00 uur plaats buiten de zomervakantieperiode. Gedurende de vakantieperiodes kunnen de wachttijden bij de Gotthardtunnel alsnog langer zijn. Vooral in het weekend en dagelijks rond spitstijden is het dan erg druk.
De toegang voor een auto tot de Grote-Sint-Bernhardtunnel (ook wel Le Tunnel genaamd) kost voor een enkele doorgang 31 CHF (31 euro) (tarieven 2023*) aan de Zwitserse kant van de grens.Een heen-en-terugrit met een geldigheidsduur van 30 dagen kost 50 CHF (50 euro).