Een goede regel is dat de lader ongeveer 20%-30% van de capaciteit van de accu moet laden. Voorbeeld je hebt een accu van 12 Volt 7 Ah, dan mag de lader een capaciteit hebben van 1,4- 2,1 Ah. Iets meer of minder mag natuurlijk wel.
Een 100Ah AGM of semi-tractie accu kan dus het best met maximaal een 10A lader geladen worden. Verder is niet iedere lader geschikt voor ieder type accu.
De laadstroom
Een vuistregel voor Gel en AGM accu's zegt dat de minimale laadstroom 15 tot 25 % van de accucapaciteit moet zijn. Tijdens het laden wordt meestal ook de aangesloten apparatuur gevoed, het stroomverbruik van deze apparatuur wordt bij de genoemde 15-25 % opgeteld.
De laadspanning voor een 12V accu ligt ongeveer tussen de 13,6 en 14,8 Volt. Is de spanning tijdens het laden te hoog of te laag dan kan dit ervoor zorgen dat de accu niet of niet goed oplaadt.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
Je auto accu opladen doe je met een druppellader. Haal de accu uit je auto door eerst de min en dan de plus los te maken. Sluit de druppellader aan op de accu en steek vervolgens de lader in het stopcontact. Het laden duurt ongeveer 12 uur.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Een auto is voorzien van een 12V accu. Deze accu levert de benodigde energie aan de startmotor en de elektronica.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Bij een lopende motor zou de spanning gemeten over de plus en de min klemmen van de accu tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat eerder op problemen met de dynamo dan op problemen met de accu. Een volle accu zal een spanning hebben van 12,7 Volt.
Elke accu die wij leveren is volledig geladen en kan dus direct gebruikt worden. Je kunt de nieuwe accu ter controle altijd even opladen via een acculader. Ook de accu's waarbij het accuzuur los wordt geleverd zijn al geladen. Dit noemen we 'droog geladen'.
De acculader moet dezelfde spanning hebben als de accu, dus bij een 12 V accuspanning is een 12 V acculader nodig, en bij een 24 V accu een 24 V acculader. 3. Om de accu's veilig en snel te laden is voldoende laadstroom nodig (gemeten in Ampères).
Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de oplader de telefoon zal opladen. Normale USB-opladers geven gemiddeld een voltage van 5 volt en 0,7 Ampère. Dit geeft een vermogen van 3.5 Watt. Op de batterij binnen in je telefoon staat weergegeven hoeveel Watt per uur de batterij kan leveren.
Beste druppellader algemeen: Amarew ChargeSmart 4A
Deze beste acculader werkt volledig automatisch aan de hand van negen stappen. Het apparaat is geschikt voor 12V accu's of voertuigen met de type lood, AGM, gel en zelfs lithium batterijen.
Om een stevige auto te starten heb je al snel 100A nodig, maar slechts voor een (paar) seconde(n). Als je accu 20C kan leveren, hoeft die dus maar 5Ah groot te zijn. Let ere wel op dat je powerbank de juiste spanning levert. De meeste leveren alleen 5V, en niet de benodigde 12V.
Om een auto te starten is ongeveer 100 ampère nodig.
Volt en Ampère-uur
De naam zegt eigenlijk al wat we meten met Ampère-uur: Hoeveel uur een bepaalde hoeveelheid Ampère geleverd kan worden. Een 12Volt accu met 100 Ah, kan dus 100 uur één ampère leveren.
Vroeg of laat wordt de accu zwakker en is deze aan vervanging toe. Dit is een normaal verschijnsel. Is de auto accu plots leeg, dan is er altijd iets aan de hand.
Ah staat voor ampère uur en is een eenheid voor elektrische lading. Bijvoorbeeld: een 45Ah (20h) accu kan in totaal 45Ah afgeven, gemeten over 20 uur. Dit is dus een gemiddelde van 2,25 Ampère, 20 uur lang. Als de accu meer lading moet afgeven over een kortere tijd, zal het aantal Ampère uur afnemen.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
Voor algemeen gebruik is elke acculader of druppellader van ongeveer 1 tot 3 ampère echter al voldoende. Een normale druppellader werkt vaak op 2 ampère.
Zodra de accu 100% opgeladen is, stopt het laadproces. Zakt de capaciteit af tot 95%, dan begint de druppellader weer met opladen. Hierdoor wordt de levensduur van de accu verlengd. Het is geen probleem om de druppellader weken, maanden of zelf permanent aan te sluiten op uw accu.
Dit kun je doen door één keer per maand de acculader er even aan te hangen, zodat je accu weer 100% wordt opgeladen. Een langere rit op de motor is ook prima. Veel makkelijker is om de accu doorlopend aan een druppellader te hangen. Deze houden je accu netjes op spanning.