Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
Het vermogen waarmee geladen kan worden is afhankelijk van wat de auto maximaal ondersteunt en soms ook van de laadpaal. Veel oudere snelladers bieden een vermogen van maximaal 50kW. Moderne snelladers bieden 150 tot 350kW. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de auto weer opgeladen is.
3) De standaard maximale netstroom die u thuis kunt leveren
In verreweg de meeste gevallen echter is thuisladen met 16A prima mogelijk. In 95 procent van de huishoudens in Nederland bestaat de netaansluiting namelijk uit minimaal 25 ampère. Om precies te zijn: 3 fase 25 ampère (3 x 25A).
Een laadpaal trekt 16 ampère vermogen van 1 groep. Op deze groep is er dus nog 9 ampère over als de auto is ingeplugd. Voor de Tesla is dat 3 x 16 ampère.
Wil je thuis een elektrische auto laden, informeer je dan goed op voorhand in samenspraak met een elektricien. De meeste thuislaadstations werken op eenfasige wisselstroom, bij 16 of 32 ampère, en leveren 3,7 of 7,4 kilowatt vermogen.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
De laadstroom
Een vuistregel voor Gel en AGM accu's zegt dat de minimale laadstroom 15 tot 25 % van de accucapaciteit moet zijn. Tijdens het laden wordt meestal ook de aangesloten apparatuur gevoed, het stroomverbruik van deze apparatuur wordt bij de genoemde 15-25 % opgeteld.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
Als je auto geschikt is om op te laden met een 3-fase laadpaal, dan is het wellicht verstandig om daar ook gebruik van te maken. Hiervoor heb je wel een 3-fase aansluiting nodig in de meterkast. In tegenstelling tot een 1-fase laadpaal, die 230V gebruikt, maakt een 3-fase laadpaal gebruik van krachtstroom (400V).
Wil je een auto opladen met een 3-faselader en met maximaal laadvermogen van 22 kW opladen, dan moet je beschikken over minimaal een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A. De netbeheerkosten lopen dan direct op, variërend van een kleine 800 tot dik 1.000 euro, afhankelijk van de leverancier.
Opladen kan op elke aansluiting via een stopcontact (2,3 kW) of via een eenfasig oplaadpunt van 3,7 kW. Hiervoor heeft je aansluiting geen bijkomende aanpassingen nodig. Wil je sneller opladen, dan heb je een driefasige aansluiting op 400V nodig.
Laadkabels met een vermogen van 11 kW (3 fase, 16 ampère)
Laadpaal 11kW: 3,7kW (omdat 16A over 1-fase) > totale laadtijd 12 uur.
Hoe dikker de kabel, hoe meer stroom (ampère) er maximaal door kan lopen. Typische aansluitingen zijn 20A, 40A of 63A. Indien u wil kunnen laden aan 7,4kW of 22kW hebt u minimaal 32A nodig. Voor 3,7kW of 11kW volstaat 16A.
Voor je laadpaal heb je een aparte stroomgroep in je meterkast nodig. Zo blijft je laadpaal altijd werken. Ook als je in huis een stroomstoring hebt. Daarnaast voorkom je dat je laadpaal andere apparaten op dezelfde groep in de weg zit.
Wij krijgen regelmatig de vraag: “Kun je iedere elektrische auto opladen met krachtstroom?” Nee, niet iedere elektrische auto kun je opladen met krachtstroom. Dit hangt namelijk volledig af van het maximale laadvermogen van de auto.
Via een normaal stopcontact kun je maximaal opladen met 3,7 kWh. Maar om overbelasting te voorkomen, worden de meeste laadkabels begrensd tot 2,3 kWh. Gemiddeld verbruikt een elektrische auto 19 kW per 100 kilometer. Via een gewoon stopcontact moet je dus minimaal 5 tot 8 uur ladenom 100 kilometer te rijden.
Stroom (Ampère) x Spanning (Volt) = Vermogen (Watt)
Eén groep van 230V kan bij een 16 A zekering 230 V x 16 A = 3680 W ofwel 3,68 kW als maximum aangesloten krijgen.
U kunt uw elektrische auto en plug-in hybride thuis opladen. Het is aan te raden om dat niet via een gewoon stopcontact te doen, waar u ook de stekker van de stofzuiger in steekt, maar via een thuislaadpunt aangesloten op een aparte groep. Dat gaat sneller en is veiliger.
Met een oplader van 10 of 12 watt (2,1 of 2,4 ampère) gaat opladen al 2 keer zo snel. Bovendien laad je ook apparaten met een grote batterij op (zoals tablets). Voor nog sneller laden heb je een snellader nodig die specifiek geschikt is voor jouw smartphone.
De auto bepaalt het verbruik van de laadpaal
De zuinigste elektrische auto's verbruiken tegenwoordig gemiddeld zo'n 15 kWh per 100 km. De zware meer energieslurpende modellen rond de 23 kWh/100 km. Wat ook bijdraagt aan hoger verbruik is een sportieve rijstijl.
Gemiddeld duur het opladen van een elektrische auto vier uur. Bij een openbaar laadpunt duur het gemiddeld we tot vier uur voor uw elektrische auto is opgeladen. Let wel: de oplaadtijd is afhankelijk van het type auto en de oplader. Met een snellader zijn de meeste auto's in 30 minuten 80% opgeladen.
Nodig: zonnepanelen
Het recept om je auto te kunnen opladen met zonnepanelen is erg eenvoudig: je hebt zonnepanelen nodig die zijn aangesloten op je huis of bedrijf. Als je de auto oplaadt terwijl de zon schijnt, dan gebruik je in feite al de zonne-energie die op dat moment wordt geleverd.