Om een auto te starten is ongeveer 100 ampère nodig.
Een auto is voorzien van een 12V accu. Deze accu levert de benodigde energie aan de startmotor en de elektronica.
Normaal gesproken is dat van een auto van deze generatie tussen de 30 en 80 mA (0,04 - 0,08 Ampère). Als het ver boven de 0,1 Ampère komt, dan spreken we van een bovenmatig stroomverbruik in ruststand, en moet de oorzaak worden opgezocht en verholpen.
Reacties. gewoon die kabel ruim 5 x zo zwaar nemen als de capaciteit van je accu,Dus is die accu 45Ah neem je 300 ampere startkabels en zit je altijd goed.
De startmotor is meestal een seriemotor met een vermogen van ca. 500 tot 2500 W. Doormiddel van een overbrenging is het voor de startmotor mogelijk om de motor van de auto een nodig aantal omwentelingen te laten maken zodat deze start. De startmotor heeft een grote stroom nodig om dit voorelkaar te krijgen.
Een startmotor is ongeveer 3/4 PK dus 0,5 kW. Bij 12 V en een normale belasting is dat ongeveer 500 / 12 = 42 A. De aanloopstroom is vele malen hoger. Verder geeft een accu gelijkspanning en een trafo wisselspanning.
Het beste antwoord. Voor de meest gangbare personenauto's 12 volt. Vrachtauto's hebben doorgaans 24 volt aan boord. Let op, het is niet alleen de spanning (volt) die je nodig hebt om een auto te starten, maar ook de stroomsterkte (ampere) speelt een belangrijke rol.
Het is alleen mogelijk om de normale kleine startaccu van uw elektrische auto op te laden met startkabels. De hoofdaccu is niet op te laden via deze wijze.
Voor benzine voertuigen volstaat dan ook een set startkabels met een koperen kern van amper 16 mm. Bij een diesel wagen is een dikkere koperen kern van 25 mm aanbevolen. Kies je meteen voor een set startkabels van 25 mm dikte dan kun je die uiteraard op eender welk type wagen, benzine én diesel, plaatsen.
Een startkabel met een kern van 25 mm2 is prima en is overigens óók gewoon te gebruiken bij een hulpbehoevende benzine auto. Deze kabel is voor alle auto's geschikt en is dus de verstandigste keuze.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Een kleine elektrische auto heeft een accu van 20 kWh, een middelgrote auto van 60 kWh en een grotere elektrische wagen tot wel 100 kWh.
Bij een lopende motor zou de spanning gemeten over de plus en de min klemmen van de accu tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat eerder op problemen met de dynamo dan op problemen met de accu. Een volle accu zal een spanning hebben van 12,7 Volt.
Volt en Ampère-uur
De naam zegt eigenlijk al wat we meten met Ampère-uur: Hoeveel uur een bepaalde hoeveelheid Ampère geleverd kan worden. Een 12Volt accu met 100 Ah, kan dus 100 uur één ampère leveren.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
Te dunne startkabels kunnen de grote startstroom niet aan en worden alleen maar warm. Begin met de pluspool van de helpende auto, daarna die van de te helpen auto. Gebruik daarvoor de rode kabel. Dezelfde volgorde hanteer je voor de zwarte kabel, die je op het motorblok (massa maken) aansluit.
Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Neem eerst de rode kabel. Sluit een rode krokodillenklem aan op de pool “+” van de batterij van de auto die komt depanneren. Sluit vervolgens de andere rode klem aan op de pool “+” van de auto die u wil opstarten.
Wanneer de verbrandingsmotor actief is, wordt namelijk de dynamo aangedreven. De dynamo voorziet het voertuig van elektriciteit en laadt de 12 volt accu. Bij een volledig elektrisch voertuig is er geen dynamo aanwezig, maar wel een 12-volt accu.
Momenteel werken de meeste elektrische auto's met een voltage tussen de 400 en 600 volt. In de volksmond en zelfs door fabrikanten wordt dit vaak hoogspanning genoemd. Echter is een (gelijkspanning) voltage onder de 1500 volt nog laagspanning volgens Europese normen.
Een 1200 watt startmotortje (een lelijke eend heeft al meer nodig) trekt 100 ampère bij 12 Volt. Bij een zware dieselmotor zijn startstromen in de orde van grootte van 1000 ampère nodig. Die stroom moet worden geleverd door de hulpaccu en vloeit door de startkabels.
In verhouding moet de accu meer capaciteit kunnen leveren in een korte tijd. Hierbij kunt u de stelregel gebruiken: voor ontlading in 5 uur heeft u 1,23 keer meer capaciteit nodig dan ontlading in 20 uur. Voor het gemak gaan we nu uit van 1,3 meer capaciteit. 80Ah x 1,3 = 104Ah accu nodig.
Bosch accu's zijn van zeer hoge kwaliteit (vergelijkbaar met Duracell en Varta) onderhoudsvrij, gevuld, geladen en direct gebruiksklaar. Door de Extreem hoge kwaliteit heeft de Bosch meer power, langere levensduur en is daardoor nog betrouwbaarder.