Er zijn ruim 800 AH-winkels in Nederland.
In 2021 voegde Albert Heijn 76 winkels toe aan het netwerk in Nederland en België en groeide daarmee voorbij de 1.100 winkels. Een historisch moment was de overname van DEEN waardoor het winkelnetwerk in Noord-Holland met 38 winkels kon worden uitgebreid.
Albert Heijn heeft in Nederland 895 winkels en circa 100.000 werknemers, waarmee het een van de grootste werkgevers in Nederland is.
Met de nieuwe wereldkaart op ah.nl zet Albert Heijn een volgende stap in ketentransparantie. Op de wereldkaart zijn de ruim 1.200 locaties te vinden waar de laatste stap in het productieproces wordt uitgevoerd voor de AH-huismerkproducten.
In 2001 krijgen de gemakswinkels de naam AH to go. Inmiddels zijn er op de Nederlandse stations 45 te vinden. Daarnaast zijn er nog zo'n 40 AH to go-vestigingen van AH zelf of van BP, die je vindt bij ziekenhuizen, benzinestations en andere instellingen.
Albert Heijn domineert de Nederlandse binnensteden met zijn filialen. Maar er zijn twee grotere steden uit de top 10 waar Albert Heijn niet de grootste supermarktketen is. In Tilburg is Jumbo de grootste, als je AH to go-vestigingen niet meetelt, en in Nijmegen voert Coop de lijst aan.
Of het succes van Albert Heijn -door Nederlanders ook wel liefkozend 'Appie' genoemd- die eerste golf van nieuwsgierigheid zal overleven, zal nog moeten blijken. Voor de Nederlandse keten is deze winkel strikt genomen trouwens haar eerste echte test in ons land.
Albert Heijn
De familie Heijn prijkt met een vermogen van €430 miljoen op de twintigste plaats.
Jumbo Foodmarkt in Breda is de grootste supermarkt van Nederland, opgevolgd door Die 2 Brüder von Venlo, tevens de enige zelfstandige in de lijst.
Albert Heijn stopt in Duitsland met zijn gemakswinkelformule AH to go. De supermarktketen laat weten dat de winkels weliswaar ,,bescheiden groei” lieten zien, maar dat er niet genoeg aanknopingspunten waren om door te gaan in de Duitse markt waar al meerdere andere ketens met gemakswinkels actief zijn.
Het aantal winkels daalde niet, Lidl opende vorig jaar acht filialen en telt nu 425 winkels in ons land. Ook budgetsupermarkt Aldi levert 0,2 procentpunt in en zakte van 6,1 naar 5,9 in 2019, het bedrijf heeft één winkel minder dan een jaar geleden (494 in plaats van 495).
Net als bijna alle andere supermarkten zoekt Albert Heijn daarom geen franchisenemers meer. Een voorbeeld van een supermarkt die nog wel naar ondernemers zoekt is Ekoplaza.
In 2001 openden we onze honderdste vestiging in Nederland. Inmiddels hebben we circa 440 winkels en zes distributiecentra. Lidl is hiermee een supermarktketen die niet meer uit Nederland weg te denken is. Op dit moment is Lidl aanwezig in 32 landen en exploiteren we rond de 12.000 filialen.
Maar liefst 956 vestigingen heeft Kruidvat momenteel in Nederland en daarmee is het de onbetwiste nummer één van Nederland.
Het totale winkelbestand van Jumbo in Nederland is het afgelopen halfjaar beperkt gegroeid en uitgekomen op 686. Op een aantal gewilde stadslocaties, onder meer in Amsterdam en Den Haag, zijn nieuwe winkels geopend.
Albert Heijn heeft nog altijd het grootste marktaandeel (35,9 procent) van de Nederlandse supermarktketens, voor Jumbo met 21,8 procent. Dat meldt marktonderzoeker Nielsen IQ. Met een omzet van 44,6 miljard euro boekten de supermarkten een relatief beperkte groei van 1,7 procent.
Zo'n 85% van alle Duitsers kopen regelmatig bij ALDI. De producten gelden als goed en goedkoop. Experts schatten de omzet op zo'n 83 miljard Euro, 7 miljard meer dan de grootste concurrent LIDL. Bijna 40% van alle levensmiddelen wordt in Duitsland bij discounters als ALDI en LIDL gekocht.
Na Edah, Konmar, Super de Boer en C1000 verdwijnt ook Deen uit straatbeeld. Edah, Konmar, Super de Boer, C1000, Emté: de lijst van supermarktketens die sinds 2000 uit het straatbeeld zijn verdwenen, wordt steeds langer.
Dit is de best gewaardeerde supermarkt van Nederland – en het is niet Albert Heijn, Jumbo of Lidl. De kleine supermarktketen Nettorama ligt het best bij klanten, zo blijkt uit het zogeheten Zomerrapport van onderzoeksbureau GfK. De onderneming voert de lijst voor de tweede keer aan, gevolgd door Poiesz en Plus.
In 2012 nam Albert Heijn 82 C1000 winkels over van Jumbo Supermarkten, die de keten in 2011 had overgenomen, de overgenomen winkels werden omgebouwd naar Albert Heijn.
Albert Heijn begint zijn winkel in de tijd van de industriële revolutie. Die zet de hele economie op zijn kop. Ambachtslieden en rondreizende verkopers verdwijnen, de welvaart neemt toe, er komen veel meer producten op de markt. Door te specialiseren speelt Albert Heijn in op de tijdgeest.
AH bieren werden gebrouwen in opdracht van Albert Heijn. In 2016 is Albert Heijn overgestapt naar het eigen merk Brouwers, dit wordt nu nog steeds verkocht.
Momenteel heeft de retailer vier eigen merken: AH Basic (laagste prijs), AH Huismerk (middensegment), AH Excellent (premium) en AH Biologisch.
Met een bereik van 15 miljoen Albert Heijn shoppers per week, 4,2 miljoen Allerhande-lezers per maand en 1,5 miljoen bezoekers van AH.nl beschikken we over een unieke database met interessante inzichten.