Reizen met je betaalpas is ideaal als je af en toe met het openbaar vervoer reist. Je hoeft geen los kaartje of OV-chipkaart meer te kopen. Als je incheckt met je betaalpas, reis je 2e klas en zonder korting. Handig: zo heb je de vrijheid om te reizen op een manier die bij jou past!
Het is heel simpel: je houdt gewoon je betaalpas, creditcard of mobiel tegen de kaartlezer aan om in of uit te checken. Net als je OV-chipkaart. Zo gepiept.
Betaal ik meer als ik met mijn betaalpas in- en uitcheck? Nee hoor! Een rit met je betaalpas kost evenveel als een reis met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.
Bij een controle leg je de betaalpas of creditcard tegen het controleapparaat. De controleur ziet alleen of je bent in- of uitgecheckt en recente check-ins of check-uits. Ze zien geen verdere gegevens van je betaalpas of creditcard.
Heb je niet in- of uitgecheckt? Bijvoorbeeld omdat het poortje het niet deed of omdat je het vergeten bent? Dan heb je mogelijk te veel betaald. Bij een gemiste check-in of check-uit houdt de vervoerder namelijk het instaptarief in.
Om te controleren of uw debitcard actief is, kunt u contact opnemen met uw bank of kredietvereniging, online controleren of een geldautomaat bezoeken . Neem contact op met uw bank: Ga naar een filiaal of neem contact op met de klantenservice van uw bank voor hulp. Zij kunnen de status van uw kaart verifiëren en u indien nodig helpen deze te activeren.
Ben je vergeten uit te checken met je betaalpas? Dan wordt er € 20 van je rekening afgeschreven als correctietarief. Vraag dit geld 6 uur na je reis terug via je reisoverzicht op OVpay.nl. Je hebt in totaal 60 dagen om je in- of uitcheck aan te passen.Volg hier de instructies om geld terug te vragen.
Hoe wordt er gecontroleerd of je bent ingecheckt? De conducteur moet je bankpas scannen om te controleren of je bent ingecheckt. Geen zorgen, diegene kan geen gegevens van je bankpas zien. Alleen of en waar je bent ingecheckt.
Hoeveel kost mijn reis met de betaalpas? Standaard zijn de kosten van je reis gelijk aan het reizen met je OV-chipkaart.
Ja, in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard is goedkoper dan een regulier kaartje kopen bij de buschauffeur.
Als je betaalautomaat geen betaalpassen accepteert of betaalpassen slecht leest, kan dit verschillende oorzaken hebben: De chiplezer of de betaalpas is versleten of defect. De betaalpas wordt niet op de juiste manier ingevoerd. Er is sprake van externe schade.
Reizen met OVpay en zonder ov-kaart
Het nieuwe systeem dat OVpay wordt genoemd maakt het mogelijk om te reizen met de trein zonder ov-kaart. Zo houd je bijvoorbeeld je telefoon voor de lezer om in te checken. Het is van belang dat je daarna wel weer uitcheckt met hetzelfde apparaat of de pas waarmee je hebt ingecheckt.
Je hebt minimaal € 10,- aan saldo nodig om in de trein in te checken.
Kaartje kopen bij de buschauffeur of verkooppunt
Bij de buschauffeur of bij een verkooppunt kun je nog bepaalde ritkaartjes kopen voor een enkele reis. Bij de buschauffeur kun je alleen betalen met je (contactloze) betaalpas of creditcard. Contant geld wordt niet geaccepteerd.
Sinds eind januari 2023 is het overal op het spoor mogelijk om met uw pinpas of mobiele telefoon uw reis te betalen. Deze nieuwe betaalmethode heeft echter wel een nadeel: als u niet oplet, kan er zomaar 20 euro van uw rekening verdwijnen.
Ben je vergeten uit te checken met je betaalpas? Dan kun je op www.ovpay.nl/reisoverzicht het te veel betaalde bedrag terugvragen. Het kan soms even duren voordat een rit zichtbaar is op uitcheckgemist.nl. In de meeste gevallen is het zichtbaar binnen 15 dagen.
Er geldt een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger bij het inchecken in de daluren. Volgens de definitie duurt de spits 's ochtends tot 9.00 uur, dus zou u pas vanaf 9.00 uur kunnen inchecken als u met korting wilt reizen.
Een creditcard is mogelijk niet absoluut noodzakelijk voor uw hotelverblijf. De meeste hotels accepteren creditcards en debitcards , en dit is een normale vereiste om 2 redenen: Om de reservering te valideren: Hotels willen weten dat u op uw reservering verschijnt. Door uw kaartgegevens te nemen, krijgen hotels die zekerheid.
Dit kan meerdere oorzaken hebben: Het kan zijn dat je betaalpas of creditcard nog niet ingesteld is voor contactloos betalen. Als je betaalpas of creditcard is voorzien van het 'contactlos betalen logo' dan is het in principe mogelijk om contactloos te betalen. Neem contact op met je bank om dit in te stellen.
Voordelen kunnen ook uitgebreide garanties of huurautoverzekeringen omvatten. Vanwege deze bescherming kan het gebruik van een creditcard voor verhuur of online aankopen veiliger zijn dan het gebruik van een debitcard . Hoewel beide kaarttypen manieren bieden om een aankoop te betwisten, probeert uw creditcarduitgever zijn geld terug te krijgen van een handelaar.
Of je nu reist met je OV-chipkaart of betaalpas: houd alleen de pas tegen de kaartlezer. Als je je hele portemonnee ervoor houdt, kan de lezer meerdere passen tegelijk scannen. Dit kan zorgen voor een dubbele incheck. Gebruik steeds dezelfde manier om in- en uit te checken.
Daarnaast kunt u proberen een kleine aankoop te doen of uw rekeningsaldo en transactiegeschiedenis controleren om te bevestigen of uw debitcard is geactiveerd. Als u twijfels hebt of hulp nodig hebt bij het activeren van de kaart, kunt u het beste contact opnemen met uw bank of financiële instelling.
Bel de klantenservice : U kunt het telefoonnummer op de achterkant van uw creditcard bellen om de klantenservice te bereiken. U kunt de status van uw kaart controleren en, als deze is gedeactiveerd, kunt u vragen om reactivering. Doe een aankoop: Een andere manier om te controleren of een kaart actief is, is door te proberen deze te gebruiken om een aankoop te doen.
De kaart of het pasje waarmee je geld van je rekening kunt opnemen en in winkels kunt betalen, wordt in Nederland over het algemeen pinpas genoemd. Een wat formelere aanduiding is bankpas. In België is bankkaart gebruikelijk. Andere benamingen zijn betaalkaart, betaalpas, smartcard en magneetstripkaart.