Op dit moment vliegen nog 66 airlines met de Boeing 747.
Het JetOneX-vrachttoestel toen het nog een KLM-747 was
KLM zou tot in 2021 met de 747's blijven vliegen, maar nam aan het begin van de coronacrisis versneld afscheid van de vliegtuigen om kosten te besparen.
KLM wilde eigenlijk volgend jaar pas stoppen met de toestellen, waar het twee versies van had. De huidige toestellen, de 'normale' 747-400 met ruimte voor 408 passagiers en de 747-400 Combi (268 passagiers en meer ruimte voor vracht) gebruikt KLM sinds respectievelijk 1990 en 1989.
Op 18 januari 2021 verliet de Boeing 747 Combi voor het laatst Schiphol (SPL) dat sinds 27 oktober 2000 haar thuishaven was, op weg naar Tel Aviv (TLV) waar haar nieuwe eigenaar haar gereed maakte voor het vervoeren van vracht over de wereld, aldus Ans Butt op LinkedIn.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Een normale Boeing 747-8i biedt voldoende ruimte voor 450 passagiers en kost ongeveer 350 miljoen euro.
Als je uitgaat van bijvoorbeeld vijf vluchten per dag en een toestel 365 dagen per jaar vliegt, dan ben je ruim 26 jaar verder voordat die bovengrens is bereikt. “Als je een vliegtuig als de A320 intensief gebruikt, dan vlieg je misschien wel tien uur per dag. En dan is de levensduur zo'n vijftien jaar.
Europa. Op het Europese continent zijn alleen nog Lufthansa en Rossiya actief met de Boeing 747. De Duitse nationale carrier Lufthansa kondigde tijdens de pandemie aan de jumbojets uit te faseren. Toch vliegen er weer mondjesmaat 747s vanuit Duitsland naar diverse long haul bestemmingen.
KLM neemt eind maart 2020 afscheid van de Boeing 747 passagiersvliegtuigen. Eigenlijk zouden de 'Queen of the Skies' nog tot in 2021 blijven vliegen, maar door de impact van het coronavirus is dit niet haalbaar. Na bijna 50 jaar trouwe dienst zijn de dagen van de iconische vliegtuigen op Schiphol geteld.
De 747 is een slokop vergeleken met moderne vliegtuigen
De eerste versie, de 747-100, verbruikte grofweg 11.800 kilo brandstof per uur, voor 366 passagiers. Een moderne Boeing 787-9 Dreamliner kan ongeveer 290 mensen meenemen, en verbruikt daarbij rond de 5.600 kilo brandstof per uur.
In beeld: Antonov An-225, het grootste vliegtuig ter wereld, grotendeels verwoest | Luchtvaartnieuws.
Door de ongunstige windrichting en beperkte baancapaciteit vanwege gepland onderhoud zijn er vertragingen ontstaan en vluchten geannuleerd, wat uiteindelijk tot de drastische beslissing leidde om alle vliegtuigen van Europese bestemmingen leeg te laten terugkeren.
Activiteiten. Lufthansa AG of Lufthansa Group is een van de grote luchtvaartmaatschappijen in de wereld. In 2018 vervoerde het 142 miljoen passagiers, met een vloot van 763 toestellen.
Een vliegtuig heeft maar één motor nodig
Vliegtuigen zijn uitgerust met twee motoren, maar een vliegtuig kan prima vliegen met slechts eentje. Het is alleen wel minder zuinig qua brandstof en met één motor kan dus minder ver gevlogen worden.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Het herbergt een brandstofslang, regelt de druk van de brandstof uit het hydrant en filtert de kerosine. En er zit een lift op, want de brandstoftank van grote types vliegtuigen bevindt zich op grote hoogte, onder de vleugel.
Het is een normale, menselijke reactie die je niet kunt afleren. Je moet alleen leren ermee om te gaan tijdens een normale situatie als vliegen. ' Maar welke angst er ook achter schuilgaat, vliegangst is niets anders dan een buitengewone reactie van het zenuwstelsel op een relatief onschuldige gebeurtenis.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
De 737 MAX van TUI Fly vertrok naar Spanje met 118 reizigers. Die werden vooraf ingelicht, niemand haakte af. Eind 2018 en begin 2019 crashten twee 737 MAX-vliegtuigen, met 346 doden tot gevolg. Die ongevallen bleken veroorzaakt door een falend veiligheidssysteem dat de neus van de vliegtuigen naar beneden drukte.