De Efteling houdt de populaire achtbaan Vogel Rok bijna zes weken dicht. Morgen, op zondag 17 september, is de attractie voorlopig voor het laatst geopend. Een dag later wordt begonnen met onderhoudswerkzaamheden.
De Vogel Rok ging direct dicht nadat de loszittende afdekplaat werd ontdekt. Deze werd weer vastgemaakt, waarna het volledige wagentje is nagekeken door de technische dienst van de Efteling. Daarna kon de achtbaan weer open. De rest van de week zijn er geen problemen meer geweest.
Deze attractie is t/m 17 april 2025 gesloten (onder voorbehoud van wijzigingen).
De Vogel Rok ging direct dicht nadat de loszittende afdekplaat, die de bedrading en de techniek beschermt, werd ontdekt. Het wagentje is nagekeken door de technische dienst van de Efteling. De plaat werd weer vastgemaakt aan het karretje. Niemand raakte gewond.
Vogelrok is lekker soepel, geen over-de-kop elementen en omdat het donker is kan je je gewoon mee laten nemen in de ervaring. Hij gaat niet bijzonder hoog of hard. Oftewel, prima beginners achtbaan.
Met een begroot budget van 25 miljoen euro — dat zal worden overschreden — wordt Danse Macabre de op één na duurste attractie van het hele park. Symbolica is met 35 miljoen euro de duurste en grootste.
Bovenaan in dit rijtje staat de snelste achtbaan van het park, de Baron 1898. Deze achtbaan bereikt een snelheid van 90 km/u. Het meest spectaculaire moment van de rit is natuurlijk de afdaling.
Max und Moritz, in het Nederlands Max en Maurits, is een Duits geïllustreerd verhaal, geschreven en getekend door Wilhelm Busch uit 1865. Het bestaat uit tekeningen met bij elk prentje rijmende tekstregels.
De wachttijd bij Baron 1898 liep de afgelopen drie dagen op tot ruim 150 minuten: tweeënhalf uur. Overigens is de tijd die wordt aangegeven op digitale borden en in de officiële Efteling-app niet altijd juist.
De vergroening van Baron 1898 is onderdeel van het grotere plan om de attracties in de Efteling beter te laten aansluiten op de huidige samenleving. Zo heeft de attractie Droomvlucht inmiddels ook elfjes van kleur en is in de Fata Morgana een Hollandse melkveehouder geplaatst.
Maar of het verhaal van De Vliegende Hollander écht gebeurd is, weet niemand. Sommige mensen beweren dat ze het Spookschip nog af en toe zien varen, anderen beweren dat het allemaal bijgeloof is. De mensen in de Gouden Eeuw waren immers erg bijgelovig.
De volgende attracties kennen een lengterestrictie: Baron 1898: 132 cm in de buitenste stoelen, 140 cm voor de ruimere stoelen in het midden. Danse Macabre, Python, De Vliegende Hollander en Vogel Rok: 120 cm. Joris en de Draak: 110 cm, voorin en achterin 120 cm.
Vogel Rok gaat 64 km/u maar is in het donker. De Vliegende Hollander is 72 km/u.
De attractie bestaat uit twee achtbanen die in tegengestelde richting van elkaar vertrekken, de blauwe baan Max en de groene baan Moritz. De topsnelheid bedraagt 36 kilometer per uur en de maximale hoogte is zes meter.
Pretparkfans blijken een overduidelijke voorkeur te hebben voor de Max-track. Van de personen die beide banen al geprobeerd hebben, stemde ruim 77 procent op de blauwe baan van Max. De groene Moritz-baan moet genoegen nemen met bijna 23 procent van de stemmen.
Baron 1898 is geopend voor het publiek op woensdag 1 juli 2015 en staat in het Ruigrijk van de Efteling. Deze divecoaster heeft een vrije val van 37,5 meter. De divecoaster heeft een snelheid van ongeveer 90 km/u. De baan is 501 meter lang en duurt 130 seconden.
De topsnelheid ligt later op de dag daardoor rond de 85 km/u. De Python werd gebouwd door Vekoma, maar het ontwerp en de lay-out van de baan zijn vervaardigd door Arrow Dynamics voor de Carolina Cyclone, een achtbaan in Carowinds die opende in 1980.
Daar wordt komende winter druk gebouwd aan een splinternieuwe achtbaan: de Baron 1898. En die wordt héél eng! In de Baron 1898 donder je met 90 kilometer per uur bijna recht naar beneden. De achtbaan maakt namelijk een vrije val van 37,5 meter.
Echter, als het nummer één attractiepark van het land, heeft de Efteling ook een behoorlijk indrukwekkende achtbaancollectie . In totaal zijn er momenteel 8 credits in bedrijf in het park en de populairste is Baron 1898.
“De Stichting Natuurpark de Efteling is onze eigenaar, en die heeft de zorg voor de leefomgeving hoog in het vaandel, al vanaf de oprichting in 1952.” Die zorg gaat een stuk verder dan alleen minder uitstoot van CO2. Het pretpark doet aan afvalpreventie, natuurbeheer, biodiversiteit en maatschappelijke betrokkenheid.
TR: Efteling 25 september - De drukste dag sinds tijden!