Een originele uitlaat zal niet snel in zijn geheel vervangen hoeven te worden. De achterste demper is het meest gevoelig en zal gemiddeld ongeveer 5 jaar mee gaan. Toch komt het regelmatig voor dat na 10 jaar de gehele originele uitlaat nog onder een auto zit.
Voor montage van een hele uitlaat moet je op een uur werk, dus € 80 rekenen. Vervangen van alleen de middelste of de einddemper kost ook ongeveer een uur.
Het is niet precies te zeggen om de hoeveel km de rollen vervangen moeten worden. Het is mede afhankelijk van de rijstijl maar ook van het type scooter. Versleten rollen krijgen vlakke kanten waardoor deze niet meer ''rollen'' in de variateur. Dit zal zorgen voor een onregelmatig toerental.
Nee, dat mag niet. Elke nieuwe motor wordt door de RDW (Rijkdienst voor het Wegverkeer) gekeurd op geluidsuitstoot en mag niet meer geluid produceren dan de toegestane 80 decibel.
De manier dat het bij showauto's wordt gedaan: extra benzineleiding naar de uitlaat met (piëzo) ontsteking... knopje drukken met draaiende motor geeft een vlam.
Ook wil je rekening houden met het type motorblok dat je in je scooter of brommer zit. Niet elke uitlaat past op elke scooter! In onze webshop vind je per uitlaat op welk type scooter of brommer hij past. In Nederland zijn de meeste standaard uitlaten begrensd.
Je begint met het kleine tandwiel zodat je snel en licht kunt fietsen (optrekken). Wil je sneller dan moet je een groter tandwiel kiezen aan de voorzijde. Doordat de omtrek groter wordt aan de aandrijvende kant neemt de snelheid toe. Bij de scooter werkt dit ongeveer ook zo, maar dan automatisch en zonder tandwielen.
Zorg ervoor dat je niet met te lichte rollen gaat rijden; de scooter gaat dan te veel toeren maken en er gaat alsnog veel trekkracht verloren. Hij maakt waarschijnlijk veel kabaal maar komt niet goed vooruit en je levert voornamelijk veel in op je topsnelheid.
Heb je een vermoeden dat je uitlaat lek is? Je kunt je uitlaat checken door je vinger of een doek op het uiteinde van je scooter uitlaat te houden terwijl je scooter aan het lopen is. Voel je dat de uitlaatgassen je vinger of de doek willen wegduwen dan is je uitlaat luchtdicht.
Een lekke uitlaat
Je hoort een knetterend geluid, alsof je op een opgevoerde brommer rijdt. Rijden met een lekke uitlaat is zowel gevaarlijk als illegaal. Gevaarlijk omdat gassen je interieur kunnen binnendringen. Illegaal omdat je geluidsoverlast veroorzaakt - hier kun je een bekeuring voor krijgen.
De eerste onderhoudsbeurt van een scooter dient bij een km stand van 500 km te worden uitgevoerd. De scooter krijgt dan een kleine onderhoudsbeurt. De tweede onderhoudsbeurt dient bij een km stand van 1500 km te worden uitgevoerd. De scooter krijgt dan zijn eerste grote onderhoudsbeurt.
Tijdens een grote beurt voor je scooter zal de monteur bijvoorbeeld ook naar de lichten kijken, hij zal de kleppen stellen en de hele scooter nakijken op gebreken. Voor een grote beurt betaalt je gemiddeld €125 tot €225 dat ligt ook aan de grootte van de motor en het merk van de scooter.
De kosten voor een kleine servicebeurt liggen voor een scooter tussen de 50 en 100 euro en voor een grote onderhoudsbeurt ligt dat binnen een bandbreedte van 100 en 200 euro. Dit zijn richtprijzen waarbij geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld het vervangen van versleten remblokken of versleten banden.
Wat betreft de snelheid.... je mag maar 45 km/h op zo'n ding! Tevens is de constructiesnelheid bepaald op 45 km/h.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.
Milieu Centraal gaat uit van een benzinescooter met een tankinhoud van 5 liter. Bij een tankprijs van 2,00 euro per liter, betaal je voor een volle tank 10 euro. Bij een verbruik van 1 op 50 rijdt de scooter 250 km op die volle tank. Door 10 euro te delen door 250 kom je op de prijs per kilometer: 4 cent.
Het verbruik van een 4-takt scooter, dus benzinemodel, ligt rond de 1 op 40. Dat betekent dat je 1 liter benzine (EURO 98-E5) nodig hebt om 40 kilometer te kunnen rijden. Mocht je nog een 2-takt scooter hebben, dan is de 4-takt zo'n 2x zuiniger.
Het verzuipen van de scooter is eigenlijk niets minder dan dat je scooter de brandstof niet verbrand tijdens het starten. De carburateur zorgt ervoor dat de brandstof aangevoerd blijft waardoor er teveel brandstof in de cilinder blijft zitten.
Bij een overschrijding van 30 kilometer per uur wordt het rijbewijs ingevorderd. Met je bromfiets krijg je een bekeuring als deze 51 kilometer per uur (of nog sneller) kan rijden. Gaat je bromfiets sneller dan 66 kilometer per uur? Dan kan je kentekenbewijs ingevorderd worden.
Reinig je uitlaat.
Net als bij het schoonmaken van je auto of motor, gebruik je lauw water en zeep om de uitlaat te reinigen. Als alternatief kun je ook kiezen voor een stoomreiniger. Stoom is een effectieve methode, maar stoomreinigers zijn vaak wel prijzig.
Het 2takt principe werkt niet op jou 4takt.
Bij race pijpjes kunnen de gassen in de uitlaat zeker wel 600 graden worden.