Het begin van het world wide web: de allereerste website bestaat dertig jaar. De allereerste website werd op 6 augustus 1991 gepubliceerd door de Britse wetenschapper Tim Berners-Lee. De website vormde de basis voor het world wide web (www) dat we dertig jaar later nog steeds gebruiken.
Die allereerste site is nog altijd te bezoeken. De Britse bedenker van het World Wide Web (WWW), Tim Berners-Lee, publiceerde op 6 augustus 1991 een link naar de eerste website in een online-discussiegroep.
In 1990 bouwde Berners-Lee de eerste browser ter wereld en in augustus 1991 zette hij de eerste website ter wereld online, info.cern.ch. Die is nog steeds in de lucht. Inmiddels zitten ongeveer 4 miljard mensen op het wereldwijde web en zijn er ongeveer 1,5 miljard websites.
Ga naar de website van Wayback Machine Open een browser en ga naar de website van Wayback Machine (https://archive.org/web/). Voer de URL in van de website die je wilt bekijken Voer de URL in van de website die je wilt bekijken in het zoekveld op de startpagina van Wayback Machine en klik op de knop “BROWSE HISTORY”.
Via de broncode
Ga naar de website waarvan jij het CMS wil onderzoeken en klik vervolgens op de rechtermuisknop. Klik daarna op 'Paginabron weergeven' om de broncode van de website te bekijken. Het is in deze broncode dat u informatie over het CMS kan terugvinden.
Er is geen functie in Google Analytics waarmee je exact kunt zien wie je website bezoekt. Wel kun je voor een groot gedeelte zien welke bedrijven er jouw website hebben bezocht.
WordPress is een content management systeem (CMS). En om het iets langer, maar simpeler te zeggen: WordPress is een programma waarmee je een website, blog of webshop kunt bouwen en onderhouden. WordPress is gratis, enorm populair en redelijk makkelijk om te leren.
Zonder website word je niet serieus genomen, niet door je concurrenten, maar waarschijnlijk ook niet door je doelgroep, die zoekt naar je producten of diensten. Je website geeft je een stem: je website is je eigen ruimte op internet waar je je mening kunt geven over een bepaald onderwerp.
Waarom is een goede website nou zo belangrijk? Je website dient als het visitekaartje van je organisatie en is niet alleen bedoeld om informatie te verstrekken. Jouw website is een afspiegeling van hoe jij als bedrijf bent en wat je wilt uitstralen.
Een website maken hoeft niet moeilijk te zijn, al ben je er meestal wel wat tijd aan kwijt. Dat ligt uiteraard aan je wensen en je budget, maar zelfs zonder er geld aan uit te geven kun je tot een mooi eindresultaat komen voor je eigen website.
Een website is een verzameling webpagina's. Je kunt een website openen door de URL in te typen in je browser op je computer of smartphone. Websites kunnen een heleboel verschillende pagina's hebben, en elke pagina bevat meestal andere informatie.
Een eigen website maken is onmisbaar geworden voor elke onderneming, ook al heb je maar een eenmanszaak of een simpele winkel. Met je website kan je nieuwe klanten lokken, je dienstverlening (en dus ook je omzet!)verhogen, of een platform creëren voor klanten en werknemers als onderdeel van je zakelijke processen.
Op 29 oktober 1969, vandaag precies 50 jaar geleden, werd het eerste bericht via ARPANET verstuurd. Dit netwerk was de voorloper van internet. Het web bestaat dus 50 jaar! Wat betekent het internet voor je, en kun je je nog herinneren wat je eerste ervaring met het internet was?
Google.com | 83,9 miljard
Wie kent deze gigant niet? Google is al meer dan 10 jaar de onbetwiste nummer 1. Het is verreweg de leidende zoekmachine en goed voor ongeveer 90% van alle zoekopdrachten naar websites, afbeeldingen, video's en meer.
Computerwetenschapper Sir Tim Berners-Lee is de uitvinder van het World Wide Web, het HTTP-protocol en HTML-opmaaktaal voor webpagina's, waarvoor hij de ideeën vanaf 1989 ontwikkelde bij CERN.
Een goede website zorgt voor een professionele uitstraling van je bedrijf en maakt een positieve indruk op potentiële klanten. Hierdoor is de kans groter dat zij op zoek naar jouw producten of diensten bij jou aankloppen in plaats van bij de concurrentie.
Middels een website zorg je ervoor dat jouw klant over de nodige gegevens beschikt. Dit stimuleert ze om contact op te nemen met je team als ze eventuele vragen hebben over je diensten of producten. Misschien ben je tevreden met de huidige omvang van je bedrijf, maar elk bedrijf heeft te maken met klantenverloop.
Een goede website straalt vertrouwen uit. Jouw website heeft een duidelijk doel, een goede structuur en inhoud, een functioneel design, is geschikt voor alle schermgroottes en is bovendien erg gebruiksvriendelijk.
WordPress is gratis en zal dit ook altijd blijven omdat het open source software is. De enige kosten die je kwijt bent om een website online te zetten zijn de kosten van een domeinnaam en hosting.
De prijs van jouw WordPress website:
Wanneer je de keuze maakt voor type 1, dan liggen de kosten tussen de 2.000 en 6.000 euro. Kies je voor een maatwerk website met een designproces waardoor er een uniek thema wordt ontwikkeld die speciaal voor jou gemaakt wordt, dan ligt de prijs rond de 10.000 euro.
Je moet rekening houden met een bedrag tussen de €30 en €40 per jaar voor een domeinnaam en een basic hostingpakket. Wil je “betere” geoptimaliseerde WordPress hosting, dan zullen je jaarlijkse wordpress kosten iets hoger zijn.
In de Google Search Console kun je heel eenvoudig jouw website indexeren (aanmelden). Je stuurt als het ware een persoonlijke uitnodiging voor een bezoek aan je website of een specifieke pagina ter indexatie. Vervolgens neemt de zoekmachine een shortcut naar jouw website en wordt deze geïndexeerd.