Een standaard fietsendrager gaat uit van fietsen met een gewicht van zo'n 22 kg per fietsen mag niet zwaarder worden belast dan 50 kilo.
Het laadvermogen van een fietsendrager
Heb je toch de allerzwaarste fietsen gekocht, kies dan een klasse zwaardere drager. Bij de Thule EasyFold XT mag elke fiets 30 kilo wegen en bedraagt het totale laadvermogen 60 kilo.
Grote moderne middenklassers hebben vaak een kogeldruk van 75kg, in dit geval voldoende voor elektrische fietsen (incl. accu toch al snel 30 kg per stuk). Kleinere auto's met trekhaak hebben vaak een kleinere maximale kogeldruk van 50kg.
De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager! Die weegt al snel 15 tot 25 kilo, of meer.
Een elektrische fiets is vanwege de motor of accu en bouw zwaarder dan een gewone fiets. De fietsendrager voor een elektrische fiets moet daarom minimaal 25 kilo per fiets kunnen dragen om geschikt te zijn voor elektrische fietsen. Een fietsendrager voor 2 fietsen moet dus minimaal 2 x 25 kilogram draagvermogen hebben.
Deze maximale kogeldruk verschilt per auto, maar ligt meestal tussen de 45 kg bij kleine auto's en 75 kg bij grotere automodellen. Een te hoge kogeldruk door overgewicht zorgt voor een overmatige belasting van de autovering en trekhaakbevestiging.
Als de kogeldruk te hoog is, zakt de achterkant van de auto te ver in en heeft de auto daardoor minder grip aan de voorkant. De slechte wegligging geldt voor zowel auto als caravan. Ook kan de auto bij drempels en hobbels aan de achterkant schade oplopen.
Voldoende kogeldruk is 5 á 7% van het totale caravan gewicht. Uiteraard moet dat gewicht wel toegestaan zijn voor de auto. Een te hoge kogeldruk beïnvloed het rijgedrag van de auto negatief, omdat een zware belading helemaal achterin net als bij de caravan niet prettig is.
Nogmaals, de meeste personenwagens zijn toegerust met een vaste of afneembare trekhaak die maximaal belast mogen worden met 50 kg. Soms een trekhaak die belast mag worden met 75 kg".
Denk hierbij aan de Ford Fiesta en de Volkswagen Polo. De nieuwe modellen Hyundai i20, Kia Rio en Renault Captur zijn 3 B-segment auto's die wel een kogeldruk hebben van minimaal 75kg. Erg kleine auto's komen bijna nooit boven de 60 kg.
Hoeveel fietsen vervoerd mogen worden is afhankelijk van het maximum aantal waarvoor de fietsendrager is bedoeld. Dat betekent dat u bijvoorbeeld op een fietsendrager voor 2 fietsen maximaal 2 fietsen mag vervoeren. Daarnaast heeft elke fietsendrager een maximum draagvermogen, wat varieert van 20 tot 60 kg.
De fietsendrager zonder lichten en kenteken is niet per definitie illegaal. Het gaat erom dat het kenteken en de autoverlichting goed zichtbaar moeten zijn. In het geval dat het zicht op het nummerbord en de verlichting wordt geblokkeerd, wordt aangeraden gebruik te maken van een los verkrijgbare lichtbalk van Thule.
Een fietsendrager wordt niet gezien als aanhanger. Er geldt dus gewóón de maximumsnelheid die voor een personenauto's van toepassing is. De fietsendragerfabrikanten adviseren soms wel een lagere maximumsnelheid, maar dat is afhankelijk is van de betreffende fietsendrager. Maar er geldt geen afwijkende max.
Belangrijk is dat de kogeldruk, welke door de trekhaakfabrikant wordt bepaald en wordt aangegeven als S-waarde, nooit te hoog mag zijn. De maximale verticale kogeldruk verschilt per auto maar ook per trekhaak fabrikant. Meestal ligt de S-waarde tussen de 32 en 100 kilogram.
De maximale kogeldruk die toegestaan is voor de caravan staat of op het typeplaatje van de caravan, of op het typeplaatje op de koppeling/oplooprem zelf. Als maximum geldt weer de laagste waarde van alle typeplaatjes van de caravan.
Over het algemeen moet een fietsendrager voor een elektrische fiets toch wel zo'n 25 kg per fiets kunnen dragen. Als je twee elektrische fietsen mee wilt nemen, moet de fietsendrager dus een draagvermogen van 2 x 25 kg hebben.
75 kg kogeldruk
75 kilogram kogedruk is pas gemeengoed in een klasse groter, in het zogenaamde C-segment waarin de Focus, Captur, Mégane en 308 zitten. Auto's uit het B-segment met 75 kilogram kogeldruk zijn er wel, de nieuwste Hyundai i20 en Kia Rio zijn op dit punt onderscheidend.
De Peugeot 2008 heeft een maximale kogeldruk van 51kg.
De kwaliteit van een fietsdrager staat op zichzelf en is niet gerelateerd aan een merk en type auto. Een goede fietsdrager is dus in principe voor alle auto's goed. Ik wil u echter wel wijzen op de toegestane kogeldruk voor uw Fiësta. Formeel mag u niet meer dan 50 kg hebben op de kogel van de trekhaak.
Dat het altijd lichter en gemakkelijker kan, bewijst Uebler met de F24 fietsendrager. Met slechts 12 kilogram op de teller is dit de lichtste fietsendrager in zijn soort. Om tot genoemd gewicht te komen, heeft Uebler wel een concessie moeten doen, de drager is namelijk niet kantelbaar.
De D-Waarde is de maat voor de belastbaarheid van de trekhaak. Hoe hoger de D-waarde, hoe hoger de belastbaarheid. De belasting van de inrichting is afhankelijk van de massa van de camper en van de massa van de aanhangwagen.
Ook kan er sprake zijn van een negatieve druk, als er een opwaartse kracht op de trekhaak werkt. In al deze situaties is een slechte belading van de aanhangwagen de oorzaak, met een hoger risico op slippen en slingeren tot gevolg.
Een trekhaak zal bij overschrijding niet verbuigen of zelfs afbreken. De toegestane kogeldruk zegt feitelijk ook niets over de sterkte van de trekhaak maar is vastgesteld door de autofabrikant. Met 5 kilo overschrijding zal er met de trekhaak écht niets gebeuren.