Een te zware fiets vertraagt je, daarom geldt voor racefietsen: hoe lichter, hoe beter. Het gemiddelde gewicht van een racefiets ligt rond de 8,8 kg. Stadsfietsen en elektrische fietsen hebben een ietwat andere functie, waardoor het gewicht van de fietsen ook anders is.
De UCI heeft in het reglement een duidelijke regel over het gewicht van een fiets. In het kader van veiligheid en stevigheid moet elke fiets in koers minimaal 6,8 kg zijn.
Dit is ook logisch, want je verbruikt minder energie voor de rolweerstand, de klimweerstand en de mechanische weerstand als je fiets minder weegt, terwijl het vermogen van je spieren en hart-longsysteem niet veranderd is. Het gewicht van je fiets is daarmee een belangrijke factor voor je fietsprestaties.
Wielen zijn inderdaad belangrijk als je wat zwaarder bent. Meeste frames kunnen een gewicht van 110 kg prima aan.
Afhankelijk van onder andere het materiaal, weegt een gewone fiets tussen de 16 en 21 kg. Zonder accu weegt een e-bike zo rond de 24 kilo, want een motor weegt natuurlijk niet niks.
Carbon, oftewel een frame opgebouwd uit koolstof is ontzettend licht. Merken zoals Cervélo en Trek hebben het gepresteerd om fietsframes te fabriceren die onder de 700 gram wegen, maar sterk genoeg zijn om de zwaarste ritten te doorstaan.
Het carbon frame, dezelfde als de fiets van Gunter, werd handgemaakt door de Duitse fabrikant SPIN. Het gewicht? 643.9 gram.
Dat kunnen we met recht een lichte fiets noemen. Heel veel lichter ga je ze overigens niet vinden. Waar dat mee te maken heeft? Dat komt omdat een racefiets volgens de regels van de UCI (internationale wielerunie) een gewicht van minimaal 6,8 kilogram moet hebben.
De allerlichtste racefiets die ooit in productie is gegaan is de AX Lightness VIAL Evo Ultra met een geclaimde 4,4 kilogram voor de hele fiets. De onderdelen van AX worden ook gebruikt voor de lichtste custom build bikes, zoals bovenstaande.
Bovenaan in de racefiets top 10 hebben wij de Carbon Roadrunner 1 van het merk SAVA geplaatst, bestempeld als de beste racefiets tot 3000 euro van 2022. Het aerodynamische frame van de fiets is gemaakt van carbon en heeft de perfecte balans tussen licht gewicht, rendement en vinnigheid.
Bij lange ritten was de dure fiets ongeveer 10 procent sneller dan de goedkope fiets. Moet er veel worden geremd en geschakeld dan is de fiets van 8.000 euro 14 procent sneller dan die van 500 euro. Universitair docent Jason Moore van het fietslab nuanceert de verschillen.
Een racefiets uit de Tour de France weegt tegenwoordig 6,8 kilo. Dat is het minimumgewicht wat de internationale wielerunie heeft opgelegd in verband met de veiligheid. In het moderne wielrennen is gewicht belangrijker dan ooit en zodoende zal iedere renner zo dicht mogelijk op de toegestane limiet willen zitten.
Door deze winter de MTB te pakken leer je nóg mooiere routes kennen. Een mountainbike is al snel een paar kilo zwaarder dan je racefiets. Tel daarbij de extra weerstand door dikke banden op en je snapt: fietsen met een MTB is pittig. En daarom ideaal om extra kracht op te doen.
4# Wout van Aert is eigenlijk te groot
Dat is 190 centimeter of 1900 millimeter. Bij een gewicht van 78 kilo een kerel van formaat. Toch kan hij vaak met de beste mee omhoog. Dat zie je aan feit nummer vijf hieronder.
Een modern, redelijk betaalbaar alu frame weegt zo'n 1400 gram, een carbon vork zo'n 500 gram. De top of the bill carbon frames wegen minder dan 1000 gram en vorken minder zo'n 300 gram.
Gewicht frame en vork
Maar, wat weegt een frame van een vakantiefiets dan ongeveer? Een frame van een beetje stijve en sterke vakantiefiets weegt zo tussen de 2200 en 2800 gram en reken voor een vork zo tussen de 900 en 1500 gram. Grofweg zit je dan rond de 3-4 kilo voor frame en voorvork.
In de shortlist en in volgorde van opkomst: Giant, Cube, Trek, Canyon, Cannondale, Specialized, Cervelo, Orbea, BMC, Wilier, Lapierre, Scott en J. Guillem.
Voor de beginnner is dit een prima instapwaarde. Maar de beste racefiets voor beginners vind je al gouw tussen de €600,- en €750,-. Hiervoor koop je een racefiets waar je wel even mee vooruit kunt. Kies voor een kwaliteitsmerk zoals bijvoorbeeld Giant, Cube, Sensa of Scott.
Wat kost een carbon racefiets? Een racefiets van carbon is meestal duurder dan een racefiets van aluminium. Voor een goede racefiets van aluminium beginnen de prijzen rond de 1.000 euro. Voor een goede racefiets van carbon beginnen de prijzen rond de 1.750 euro.
Drie kilo gewichtsbesparing op je racefiets maakt je op een vlakke weg 0,1 kilometer per uur sneller. Verwaarloosbaar dus. Bergop levert een lager gewicht wel veel op, dat bepaalt dan bijna geheel de weerstand. Een lichte fiets geeft vooral plezier bij het stallen en optrekken.
als je natuurlijk carbon fietsen gaat bekijken met exotische onderdelen zal je ook onder de 9 kilo en zelfs onder de 8 kilo uitkomen. Maar een mooi gemiddelde is rond de 11 a 12 kilo voor een alu hardtail bike denk ik...
Door met een minimum aan zadelpen rond te rijden, kan je al snel acht à tien centimeter wegzagen. Deze gewichtsbesparingsmaatregel is nagenoeg gratis. Enkel een zaag, een beetje tape en de nodige kunde en jouw fiets wordt met de zaagbeweging lichter.
Uit verschillende testen blijkt dat een riem 3 keer langer mee gaat dan een traditionele ketting. Het tandprofiel en de soepele carbon draden zorgen er voor dat de vermogensoverdracht net zo sterk is als bij een 'gewone ketting'. Het rendement van de gewone ketting kan echter snel verminderen door vuil en slijtage.
Veel fietsen zijn beperkt in het draagvermogen. Er zijn echter wel fietsen die speciaal zijn ontworpen om zware lasten aan te kunnen. Er zijn modellen beschikbaar die een belasting tot wel 200 kg aan kunnen!