Maximaal gewicht vrachtwagens De vrachtwagen mag niet meer wegen dan 50 ton, inclusief de lading. Is dat wel zo dan is er sprake van overbelading. Dit is strafbaar.
De EU-normen stellen de maximum massa voor voertuigen en combinaties mede afhankelijk van de asconfiguratie. De toegestane maximum massa is beperkt tot maximaal 40 ton. In overeenkomsten tussen landen onderling worden soms hogere massa's toegestaan. Nederland hanteert standaard 50 ton.
Maximaal GVW gewicht in Nederland
De toegestane maximum massa is beperkt tot maximaal 40 ton. In overeenkomsten tussen landen onderling worden soms hogere massa's toegestaan. Nederland hanteert echter een standaard van 50 ton. Dat betekent dat een vrachtwagen mag niet meer wegen dan 50 ton, inclusief de lading.
Samengevat: Met een B rijbewijs, totale maximale toelaatbare massa 3.500 kg in heel Europa. Met een BE rijbewijs mag er een aanhanger achter. In Duitsland mag u op zondag niet rijden met een aanhanger achter een auto met een bedrijfswagenkenteken en een maximaal toelaatbare massa tot 3.500 kg.
massa van het trekkende voertuig (leeggewicht+laadvermogen) minder is dan 3.500 kg. U mag dus niet rijden met een trekker van 2.150 kg met een oplegger van 2.100 kg met rijbewijs B. In dit geval weegt u meer dan 3.500 kg, en dat is alleen toegestaan als de aanhangwagen 750 kg weegt. Meer informatie op deze pagina.
Sneller dan verwacht heeft de Vlaamse Regering de wetswijziging gepubliceerd waarmee het maximum gewicht voor voertuigcombinaties wordt verhoogd van 44 naar 48 ton. In bepaalde gevallen is zelfs een verhoging tot 50 ton mogelijk. De nieuwe voorschriften treden vanaf 6 december 2021 in werking.
Gewicht, omvang en routerestricties
Het maximale totaalgewicht is vastgelegd op 80.000 pond (36,2 ton), zijnde het volledige gewicht van vrachtwagen, oplegger en vracht. Daarnaast is er wetgeving omtrent de maximaal toegestane asdruk.
Het toegestane maximale gewicht voor vrachtwagens in het Verenigd Koninkrijk is gisteren verhoogd van 41 ton naar 44 ton. Aan de maatregel zijn wel een aantal voorwaarden verbonden. Alleen zes-assige combinaties (drie assen van de truck en drie assen van de oplegger) mogen een gewicht hebben van 44 ton.
Vanaf 1 januari 2022 ligt de grens bij maximaal 40 ton. 44 ton is alleen nog voor intermodaal vervoer toegestaan. Frankrijk heeft in 2013 het maximum gewicht voor vrachtauto's verhoogd van 40 naar 44 ton. Die verhoging geldt formeel alleen voor het nationale vervoer.
De aanschafprijs bij een nieuwe vrachtwagen kopen is normaliter hoog. Reken voor een goede en complete truck toch op prijzen die beginnen bij €100.000,-. Wanneer je toch een nieuwe vrachtwagen wilt kopen, maar het is boven je budget, dan is leasen nog een optie.
Het gemiddelde verbruik van een vrachtwagen ligt tussen de 28 en 33 liter per 100 kilometer. Met de groenste truck op de markt rijden helpt niet alleen het klimaat. Het helpt ook uw bedrijfsresultaten en verlaagd het verbruik van uw vrachtwagen.
Gemiddeld gaat een vrachtwagen tussen de 1,1 en 1,5 miljoen kilometer mee.
een lege vrachtwagen kan tussen de 2 en 10 ton wegen (tussen 2,000 en 10,000 kg dus). Bij een volle vrachtwagen hangt het dan nog eens af van wat hij juist vervoert. De (grotere) vrachtwagens die je bij ons ziet rondrijden, zullen meestal (volgeladen) zo'n 8-10 ton wegen.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
Gewicht vrachtwagen
In overeenkomsten tussen landen onderling worden soms hogere massa's toegestaan. Zo hanteert Nederland voor nationaal vervoer standaard 50 ton.
Voor transporten met een maximumbreedte van 3 meter, een hoogte van 4 meter, een gewicht van 41,8 ton of een lengte van maximaal 23 meter kan een duurontheffing worden afgegeven. Op autosnelwegen en Bundesstraßen geldt in het algemeen een rijverbod voor deze transporten vanaf vrijdag 15.00 uur tot maandag 09.00 uur.
Finland en Zweden
In Zweden zijn sinds 2015 combinaties van 64 ton en sinds 2018 van 74 ton toegestaan en in Finland is sinds 2013 76 ton toegestaan en 34,5 meter sinds 2019. De Zweedse regering onderzoekt momenteel of 34,5 meter lange combinaties kunnen worden toegelaten.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,In Nederland is de limiet 80 km/u, maar bijvoorbeeld in België of Spanje is het 90 km/u. Geen enkele vrachtauto in de Europese Unie kan tegenwoordig sneller dan 90 km/u door de komst van de wettelijk verplichte snelheidsbegrenzer die op die limiet is ingesteld.”
De reden hiervoor is heel simpel. De Europese Unie heeft bepaald dat een vrachtwagencombinatie maar een bepaalde lengte mag hebben. En als de neus van een vrachtwagen korter is, kun je dus een langere aanhanger gebruiken. Zo kun je meer vervoeren met dezelfde vrachtwagen.
1. De Belaz 75710 is meer dan 20 meter lang, ruim 8 meter hoog en 9,75 meter breed. Dat is ongeveer de grootte van een twee-onder-een-kapwoning. Volledig beladen weegt deze truck uit Wit-Rusland meer dan 800 ton en daarvoor heeft het model een sterke motor nodig.
Maximumsnelheid vrachtverkeer
Voor het vrachtverkeer geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.
Met de nieuwe tarieven houdt België het redelijk binnen de perken. Een kilometer met een Euro6 truck met oplegger of aanhangwagen boven de 32 ton kost voortaan 18,6 cent per kilometer. Dat is heel wat redelijker dan het nieuwe Maut tarief wat in Duitsland in gaat vanaf 1 december aanstaande.
Het te betalen bedrag per gereden kilometer in Vlaanderen en Wallonië varieert tussen de 7,4 en 20 eurocent. Op autosnelwegen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hoeft u zich geen zorgen te maken: hier gelden dezelfde tarieven.
Een voertuig is te zwaar beladen als: de vrachtwagen in totaal meer dan 50 ton weegt; de vrachtwagen meer weegt dan is toegestaan volgens het kenteken; als de asdruk per as van de vrachtwagen groter is dan volgens het kenteken mag.