De richtlijn geeft aan dat caravans nooit zwaarder mogen zijn dan de auto. Daarnaast wordt er ook aangegeven dat onervaren caravanrijders beter onder de 75% kunnen zitten. Wanneer de auto dan 1.500 kg weegt, mag de caravan dan maximaal 1.125 kg wegen.
Belaad de caravan tot maximaal 75% van het gewicht van de beladen auto. De beladen auto is het gewicht van de auto inclusief het gewicht van alle inzittenden en bagage.
Er is sprake van overbelading wanneer de toegestane maximummassa, zoals vermeld op het kentekenbewijs van de camper is overschreden. De toegestane maximummassa van een camper voor een B-rijbewijs 3.500 kg. Zit u daarboven, dan bent u volgens de wetgeving strafbaar.
De beladen caravan mag niet zwaarder zijn dan 75% van het gewicht van de beladen auto. Verder geldt: hoe zwaarder het trekkende voertuig en hoe lichter de caravan, des te beter de combinatie zich houdt op de weg. De truc is dan ook om eerst de ruimte in de auto te benutten, voordat je de caravan vol pakt.
Vaak wordt het leeggewicht en/of het rijklaargewicht vermeld. Dit laatste is het lege gewicht van de standaard caravan zonder belading maar met een gevulde aluminium gasfles en gevulde waterreservoirs (ook in de leidingen, boiler etc.). Bij veel caravans is dat 40 tot 80 kg meer dan het ledig gewicht.
Slimmer is: bereken je van tevoren hoeveel laadvermogen nodig is. Reken voor de persoonlijke bagage ongeveer 30 kg per persoon en voor de toebehoren circa 100 kg. Kom je laadvermogen tekort, dan kun je bij veel moderne caravans de aslast laten verhogen.
Wanneer jouw caravan te zwaar beladen is vergroot je de kans op slingeren. Daarbij krijgen de banden het zwaarder te verduren, wat bij een (te) lage bandenspanning zelfs kan leiden tot een klapband. De overbelading heeft natuurlijk ook gevolgen voor de caravan zelf, die daar niet op gebouwd is.
Als de kogeldruk te hoog is dan drukt de aanhanger of caravan met teveel gewicht op de trekhaak. Hierdoor druk je als het ware de voorkant van de auto omhoog. Dit zorgt voor instabiliteit tijdens het rijden en veroorzaakt vaak het probleem dat u controle over het te trekken object verliest.
Is er niets te vinden, dan is 75 kilo een algemeen gebruikte waarde. Voor het berekenen van de ideale kogeldruk is er een eenvoudige formule. Je neemt namelijk 5 procent van de massa van de caravan. Bij een caravan die 1.500 kg weegt is dat dus 75 kg, bij een caravan die 1.300 kg weegt houd je 65 kg aan.
Een paar flinke regenbuien kunnen zwarte strepen veroorzaken, van vuil dat naar beneden stroomt langs de caravan. Door 1 á 2 keer per jaar je caravan te wassen en in de was te zetten breng je als het ware een beschermlaag aan waardoor je caravan er weer een aantal maanden tegenaan kan.
Een voertuig geldt als te zwaar beladen als: het in totaal meer dan 50 ton weegt. het meer weegt dan is toegestaan volgens het kenteken. als de asdruk per as groter is dan volgens het kenteken mag.
650 euro bij een overschrijding van meer dan 50 t/m 75 cm. 1000 euro bij een overschrijding van meer dan 75 t/m 100 cm. 1500 euro bij een overschrijding van meer dan 100 cm.
Dat is het absolute maximum gewicht dat een voertuig mag hebben. Inclusief alles zoals vaste inventaris, bestuurder, passagiers, belading en zelfs de disseldruk van een eventuele aanhanger.
Als je in bezit bent van een B-rijbewijs, mag je combinatie auto en aanhanger maximaal 3.500 kilo wegen. Dat is dus de toegestane maximummassa, die je vindt in de papieren van zowel de auto als aanhanger bij elkaar opgeteld. Een uitzondering daarop vormt een aanhanger die maximaal 750 kilo weegt.
Hoeveel mag je op de trekhaak meenemen, dat is een belangrijke vraag. De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager!
De kogeldruk mag volgens die richtlijn niet meer dan 10% hoger zijn dan op het typeplaatje staat. Een toegestane kogeldruk van 50 kg mag je dus overschrijden met 5 kg (!) om geen bon te krijgen van 220.
Ieder jaar maakt een vakkundige jury van de ANWB de meest vernieuwende camper en caravan van komend seizoen (2021 in dit geval) bekend. De caravan van het jaar 2021 is de Adria Adora geworden en de Eura Mobil Activa One 650 HS is verkozen tot ANWB camper van het jaar 2021.
De kogeldruk kun je vinden op het typeplaatje van de trekhaak. Je zou de kogeldruk ook kunnen vinden in het boekje van de auto. Daar wordt het vaak beschreven als Maximale Verticale Last.
De nieuwe modellen Hyundai i20, Kia Rio en Renault Captur zijn 3 B-segment auto's die wel een kogeldruk hebben van minimaal 75kg. Erg kleine auto's komen bijna nooit boven de 60 kg. Het is natuurlijk altijd wel raadzaam om dit na te vragen bij de verkopende partij voordat je een auto koopt.
De meeste middenklasse-auto's hebben een maximum kogeldruk van 75 kg. Vervoer van twee elektrische fietsen is dan geen probleem.
Alleen het gewicht op de as (de wielen) wordt gewogen en er is normaal gesproken geen aparte controle van de kogeldruk of het maximaal treingewicht. Alleen als op het oog lijkt dat een auto heel erg achterover hangt of doorgezakt is dan wordt die gewogen en wordt de kogeldruk gemeten.
Vanaf een overbelading van 20% bedraagt de boete EUR 95.Als u de caravan met meer dan 30% overbelaadt, moet u EUR 235 afrekenen. Houders van een Duits rijbewijs krijgen bovendien een vermelding in het 'Fahreignungsregister' (FAER) in Flensburg..