Voordelen van het rijden op LPG De CO2-uitstoot is 15 procent lager dan benzine en 5 procent lager dan diesel. Lachen aan de pomp: een liter LPG kost rond de 0,85 euro per liter. Het verbruik is vergelijkbaar met een benzineauto. Rendabel vanaf 12.000-13.000 kilometer per jaar.
LPG-tankinhoud en geschatte afstand: De LPG-tank heeft een inhoud van 40 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 16.1 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 645 km per volle tank. Als de LPG-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het weer over.
Lagere gebruikskosten
LPG is bij uitstek geschikt voor het rijden van veel kilometers. Het is een prima brandstof als je meer dan 5.000 kilometers per jaar maakt. LPG is ongeveer 1 euro per liter goedkoper en is milieuvriendelijker dan benzine en diesel. Daarnaast kun je lekker snel tanken.
Het nadeel van LPG is dat je allereerst de installatie moet aanschaffen en laten inbouwen. Dit kost circa 1500 tot 3000 euro. Bij gebruikte auto's is het daarom voordeliger te zoeken naar een auto die al een LPG-installatie heeft.
“Jazeker!Ondanks dat de olieprijs en daarmee de prijs van benzine op dit moment laag is, is rijden op LPG nog steeds interessant voor veel mensen”, zegt Bart van Aerle, CEO van Prins Autogassystemen. Prins heeft jaren geïnvesteerd in LPG-systemen die zelfs in de nieuwste auto's kunnen worden ingebouwd.
Het gebruik van LPG is milieuvriendelijk door de lagere CO2 uitstoot. Het brandstofgebruik ligt tussen de 10 tot 20% hoger dan bij benzine maar de brandstofkosten zijn lager. In vergelijking tot benzine en diesel is LPG erg goedkoop.
De populariteit van LPG
Op LPG rijden kan veel voordelen hebben. Toch daalt de populariteit al jaren, omdat je veel kilometers moet rijden om de investering van de LPG-installatie eruit te halen. Een ander probleem van wat LPG kost is de hogere wegenbelasting en bijtelling.
Waarom mag ik met mijn LPG wagen niet in een parkeergarage? Parkeren in ondergrondse garages is bij wet niet verboden. Er is enkel een verbod op de toegang van LPG voertuigen, andere dan personenwagens, tot ondergrondse ruimten. Veel parkinguitbaters vinden het echter makkelijker LPG auto's de toegang te ontzeggen.
LPG gaat vaak goed in grotere motoren die niet maximaal hoeven te presteren. Als het rijden op LPG versnelde slijtage aan kleppen veroorzaakt waardoor ze moeten worden vervangen, dan is dat vaak vanaf zo'n 150.000 km.
Gas is niet voor snelle of onregelmatige bestuurders
Omschakelen naar een gastank kan de moeite lonen, want gas is veel goedkoper dan benzine. Met aardgas besparen automobilisten ongeveer de helft; LPG is daarentegen ongeveer 35 procent duurder dan aardgas.
Gebruik van fossiele brandstoffen
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Volgens de ANWB verbruik je zo'n 15 procent meer gas dan benzine per gereden kilometer. Dit betekent dat je op 1 liter benzine verder komt dan op 1 liter LPG.
De overheid heeft de hogere motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas grotendeels ongedaan gemaakt door een jaarlijkse korting van 317 Euro op de houderschapsbelasting. Daardoor bedraagt de motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas (ongeveer) hetzelfde als die van het zelfde model op benzine.
Met een LPG auto mag je gewoon in een parkeergarage parkeren. Er bestaat in Nederland geen verbiedende regelgeving. Het kan echter voorkomen dat een individuele particuliere parkeergarage het parkeren van bepaalde (gas-)voertuigen, zoals een auto met LPG-installatie, kan verbieden.
Jordy: “Op de LPG prijs is 23% accijns van toepassing. Op benzine is de accijns 49% en op diesel 39%. Verder is het aan de producent en de tussenhandel wat de prijs uiteindelijk is die de consument aan de LPG-pomp betaalt. LPG kost meestal de helft van benzine per liter.
LPG-gasflessen met een gewicht van 11-13,5 Kg kunnen gevuld worden tot 18 liter. LPG-gasflessen met een gewicht van 14-15 Kg kunnen gevuld worden tot 20 liter. LPG-gasflessen met een gewicht van 18,5 Kg kunnen gevuld worden tot 30 liter.
In vrijwel alle Europese landen is autogas goed verkrijgbaar, vooral langs de snelwegen. Landen als Italië, Polen, Turkije en zijn UK echte 'autogaslanden' met veel tanklocaties. In Europa zijn er momenteel meer dan 35.000 tankstations waar je LPG kunt krijgen.
Brandstof in Duitsland is met ingang van 1 januari duurder geworden, doordat de Duitse overheid een CO2-heffing op benzine, diesel, gas en stookolie heeft ingevoerd.
De laatste jaren waren vooral CNG-wagens in opmars, maar dat zij rijden op gecomprimeerd aardgas, dat met de stijging van de aardgasprijzen ook bijzonder duur geworden is. LPG is daarentegen een restproduct dat vrijkomt bij de raffinage van aardolie, en blijft ook nu goedkoop.
Terwijl je voor een liter benzine momenteel rond de 2,10 euro betaalt, kost een liter lpg nog geen euro. Je betaalt wel meer wegenbelasting in vergelijking met een benzineauto. De lpg-installatie maakt een auto namelijk zwaarder, waardoor hij in een hogere tariefklasse valt.
Actuele regelgeving. Indien het motorrijtuig is uitgerust met een typegoedgekeurde LPG-installatie dan moet een sticker van de houder van de typegoedkeuring aanwezig zijn.
Helaas, het kan niet.
Voor- en nadelen van LPG-wagens
Minder fijn stof en stikstofoxiden dan diesel. Minder kankerverwekkende onverbrande koolwaterstoffen dan benzine. Goedkopere brandstof: je betaalt heel wat minder dan bij diesel en benzine. Lagere onderhoudskosten dan auto's op benzine of diesel.
LPG-inbouw van een traditioneel simpel LPG-systeem kost u gemiddeld ongeveer: € 1200,- LPG-inbouw van een G3 systeem voor een 4 cil. motor kost gemiddeld ongeveer: € 1650,- LPG-inbouw van een G3 systeem voor een 6 cil.
Voor LPG verbruik je 15% meer dan op benzine, dus zal het verbruik per 100 km 1,15 x 8 liter = 9,2 liter zijn. De prijs van LPG is 0,7140 euro per liter. Dus de kosten per 100 km voor LPG zijn: 9,2 liter x 0,7140 euro/liter = 6,5808 euro per 100 km.