De Toyota Yaris Full Hybrid is de meest compacte hybride die er te koop is. En hoewel hij op benzine rijdt, concurreert hij toch met diesels uit de compacte middenklasse. Met dank aan het volgens Toyota ultralage verbruik van 3,5 l/100 km (1 op 28,6). Dat betekent de zuinigste benzine-auto in zijn klasse.
Met een Toyota Hybrid kan je op elektrische energie optrekken en tot wel 125 km/u volledig elektrisch rijden. Dat betekent minder brandstofverbruik, minder schadelijke emissies uit de uitlaat en vrijwel geruisloos rijcomfort.
De Toyota Yaris is erg zuinig met een fabrieksopgave van 1 op 26.32 of 3,8l op 100km.
Een hybride auto kan ongeveer 20 tot maximaal 70 kilometer volledig elektrisch rijden. Dit is wel afhankelijk van het model, gewicht en de snelheid van het rijden. Sommige modellen laden tijdens het rijden weer op; hierdoor kunnen er langere afstanden op volledige elektriciteit behaald worden.
Toyota Hybrides zijn uitgerust met zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor. De eerste loopt op benzine, terwijl de tweede zijn energie haalt uit een accupakket. De benzinemotor en de elektromotor wisselen elkaar af. Daar hoeft u niets voor te doen.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
Conclusie. De Toyota Yaris is gewoon een zeer goed product. Hij rijdt prettig, is economisch verantwoord en het is vooral een kwalitatief erg goed gebouwde auto, met alle prettige gevolgen van dien. De populariteit van de Yaris als occasion is zo heel gemakkelijk te verklaren.
De Toyota Yaris is niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Wist u dat het ook een prima auto met hoge instap is? Geen overdreven instaphoogte, maar genoeg voor optimaal zitcomfort en overzicht. Juist dat maakt het een perfecte optie voor alledaags gebruik.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Geld besparen
Volgens onderzoek van JATO Dynamics bespaart een Toyota Hybrid, die 13.000 kilometer per jaar rijdt en tankt voor €1,659, je op jaarbasis zo'n 300 euro in vergelijking met eenzelfde klasse model met een conventionele benzinemotor.
Opladen tijdens het rijden
Zo'n beetje alle hybride auto's laden zichzelf op tijdens het rijden. Dat doen ze als je vaart mindert. De energie van het remmen wordt een slimme manier in de accu's opgeslagen, en die elektriciteit gebruik je weer bij het optrekken.
Het verbruik is vergelijkbaar met een auto van een of twee klassen lager dan waar je op dat moment in rijdt. Onthoud wel dat een hybride auto zich niet van zijn beste kant laat zien op de snelweg. Juist daar wint hij weinig energie terug en heeft je hybride bolide veel brandstof nodig om hogere snelheden te rijden.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.
De voordeligste manier om je auto te laden is via het werk.
Dan betaal je gemiddeld € 0,11 per kWh. Thuis ligt het rond de € 0,19 per kWh en bij een openbaar laadpunt rond de € 0,35. Gemiddeld betaal je dus € 0,23 per kWh wat neer komt op € 0,41 per kilometer. Goedkoper rijden met een benzinewagen kan bijna niet.
Hybride rijden is rijden met twee motoren
Hybrides hebben twee motoren: een verbrandings- en een elektromotor. De een haalt brandstof uit de brandstoftank (diesel of benzine) en de ander werkt op stroom die het accupakket in de auto levert.
Volgens ons is de beste hybride auto de Kia Niro. De Kia Niro is zowel beschikbaar als plug in hybrid en als full hybrid. De Kia Niro is betrouwbaar, ruim en comfortabel. Het is ook een heerlijke auto om gewoon lekker veel mee te rijden en kilometers te maken.
Een hybride auto zonder stekker hoeft niet opgeladen te worden. De auto laadt zelf de accu op tijdens het rijden met de energie die vrijkomt bij het remmen. Wat je tegenwoordig ook veel ziet zijn zogenaamde mild hybrids. Zoals de naam al verklapt is dit een milde vorm van een hybride aandrijflijn.