Medewerkers worden betrokken als ze zichzelf mogen ontwikkelen en als ze achter de normen en waarden van het bedrijf staan. Betrokken medewerkers voelen zich vaker dan tevreden medewerkers verbonden met je bedrijf en werken actief mee aan de realisatie van je doelen.
Betrokkenheid betekent dat je je verbonden voelt met de organisatie waarvoor je werkt. Je voelt je thuis binnen de organisatie en spant je in om goed werk af te leveren. Een betrokken medewerker staat achter de doelstellingen van de organisatie.
Je leeft mee, je denkt mee en nog belangrijker: je voelt mee. Het kenmerk van betrokkenheid is dat het van binnenuit komt. Maar je kunt ook betrokken zijn op andere mensen of op wat er in de wereld gebeurt. Betrokkenheid kan ook een persoonlijke waarde of kernwaarde zijn.
Valkuilen betrokkenheid
Dit kan op de lange termijn leiden tot uitputting, stress, verminderde werkprestaties en burn-out. Moeite met grenzen stellen: Medewerkers die zeer betrokken zijn, hebben soms moeite met het stellen van grenzen, omdat ze zich verantwoordelijk voelen voor alles en iedereen.
Betrokken medewerkers zijn vaak zeer klantgericht.Zij zetten een stap extra voor de klant, omdat ze weten dat dit belangrijk is voor het succes van het bedrijf. Betrokken medewerkers doen hun werk met meer aandacht en leveren een betere prestatie. Betrokken medewerkers bevelen de organisatie aan in hun netwerk.
De meest motiverende factoren situeren zich in de medewerker zelf, zoals: Het gevoel gewaardeerd te worden op het werk. Fier zijn op je werk, het graag doen. Erkenning van de prestaties.
Betrokkenheid is je verbonden voelen met iemand, of met wat je doet. Je bent betrokken bij de belangen van iets of iemand en je zet je daarvoor in met zorg en aandacht. Het gaat je aan het hart en je voelt mee. Je ervaart verbinding met datgene of met die persoon.
Onderwerpen zoals beloning en arbeidsvoorwaarden, goede arbeidsverhoudingen zijn weer terug zijn als belangrijke indicatoren van medewerkers geluk. Beloning staat ook nummer 1 als voornaamste reden om een andere baan te zoeken of te aanvaarden, samen met reisafstand en inhoudelijk aantrekkelijk werk.
Er zijn 3 dingen die mensen helpen om 'in flow' te komen: intrinsieke motivatie, plezier en uitdaging. Ook werkomstandigheden hebben invloed. Denk bijvoorbeeld aan comfort of werkuren. Werknemers die regelmatig in een staat van flow verkeren, zijn meer gemotiveerd, presteren beter en maken makkelijker contact.
Binnen de cirkel van invloed kun je actief handelen en veranderingen teweegbrengen. De buitenste cirkel -de cirkel van betrokkenheid- gaat over datgene waar je iets van vindt, maar geen invloed op hebt. Dat is bijvoorbeeld het gedrag van anderen, de omstandigheid van de situatie, het leven in het algemeen.
Normatieve betrokkenheid duidt aan in hoeverre het individu zich met werkgerelateerde normen identificeert. Deze identificatie met normen kan plaatsvinden door socialisatiepro- cessen in de familiaire, culturele of werkgerelateerde sfeer.
Als je een betrokken medewerker bent, doe je het eerste. Je neemt de telefoon op, omdat je je emotioneel betrokken voelt bij je werk en bereid bent wat extra's te doen als de situatie daar om vraagt. Andere gedragsvoorbeelden zijn: Je praat over 'wij' in plaats van 'zij' als je het hebt over de organisatie.
Betrokkenheid hangt sterk samen met zaken als productiviteit, klantwaardering, minder ziekteverzuim, en minder veiligheidsincidenten en zo meer. Betrokkenheid is ook op scholen van belang. Gedragsmatige, emotionele en cognitieve betrokkenheid zijn voorspellers van succes op school.