Zet uw voeten plat op de grond neer. Uw knieën en heupen maken een hoek van 90 graden. Kinderen of volwassenen die dit niet lukt, kunnen het beste een voetenbankje gebruiken. Laat uw kleding tot op de enkels zakken en plaats uw voeten en knieën iets uit elkaar.
De juiste houding om zittend te plassen
We raden u aan om zittend te plassen, omdat het dan makkelijker is om u te ontspannen. Zorg er als u gaat plassen voor dat u goed rechtop zit. De plasbuis bevindt zich dan in verticale positie, waardoor u uw blaas volledig kunt legen.
Zoals veel wezens poepen we in een gehurkte positie – en dat is inderdaad de beste houding. Het verschil is dat we dit doen op een modern toilet dat zo is ontwerpen dat we redelijk rechtop zitten, met een hoek van 90 graden tussen ruggengraat en dijen. Hierdoor moeten we ons meer inspannen wanneer we poepen.
Ook moet u vaak hard persen om de ontlasting goed kwijt te kunnen. U loopt meer risico op aambeien en verzakking. Soms is de ontlasting zo hard dat poepen pijn doet. Ook kan het zijn dat u met de vingers moet helpen om de endeldarm leeg te maken.
Voorkomen van stinkende ontlasting
Ook het eten van minder eiwitten kan helpen. Besmetting met parasieten kan worden voorkomen door een goede hygiëne. Ten slotte kan het gebruik een probioticum (LINK)(LGG) uitkomst bieden.
Molenaar noemt tien dagen het maximum: "Daarna moet je opgenomen worden, want dan loop je de kans dat de endeldarm scheurt. De ontlasting kan dan in je buik komen en dat is levensgevaarlijk. Als je niet binnen vierentwintig uur behandeld wordt, is het afgelopen."
Toegevoegd na 1 minuut: Nieuwe treinen worden voorzien van gesloten toiletten. Daarin wordt alles opgevangen in een opvangtank, die regelmatig wordt geleegd tijdens onderhoud. Als een trein zo'n nieuw gesloten toilet heeft, mag je dus wel gewoon op het station naar het toilet.
Toiletafval gaat via buizen door het hele vliegtuig en wordt vervolgens opgevangen in een tank. Het afval wordt soms wel met 130 kilometer per uur weggesluisd. In de tank zitten chemische stoffen die de plas en poep afbreken. Zo past er meer in een afvaltank en verlicht het de stank.
In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt en gecontroleerd.
Onze Intercity's en nieuwe Sprinters beschikken allemaal over een toilet. Daarnaast worden nu 131 oudere sprinters vernieuwd en deze krijgen dan ook een toilet. Dat betekent dat eind 2021, op een handjevol na, al onze treinen een toilet hebben.”
Als ontlasting lang in de darm blijft zitten (verstopping), kan het gaan gisten door het inwerken van de bacteriën in de darm. Hierdoor ontstaat extra gasvorming. Dit gas kan door de wand van de darm in de bloedbaan worden opgenomen en via de longen worden uitgeademd. Dit kan een slechte adem veroorzaken.
Gastro-enterologen (maag-darm wetenschappers) vertellen in Live Science dat alles goed zit als je tussen de drie keer per dag en drie keer per week een grote boodschap doet.
Er bestaat geen definitie voor een gezonde stoelgang. Dit verschilt namelijk per persoon. Waar de één elke dag naar het toilet gaat voor een grote boodschap, heeft een ander maar drie keer per week ontlasting. Zolang de ontlasting een soepele drol is en zonder klachten verloopt, is er niks aan de hand.
Scheten zijn meestal gezond
Dat scheten soms een enigszins rottende geur hebben hoeft niets te betekenen. Af en toe een wind laten hoort namelijk bij een gezonde werking van het spijsverteringsstelsel en bepaalde voedingsstoffen kunnen ervoor zorgen dat uw winden viezer ruiken.
Zodra je poept, stijgen indringende geurmoleculen op vanaf je dampende drol. Vooral de zwavelverbindingen waterstofsulfide en methaanthiol zijn aromatische boosdoeners. Ze zijn niet eens rijk vertegenwoordigd in je uitwerpselen, maar onze neus is hypergevoelig voor hun aanwezigheid.
Maar is er een ideaal moment van de dag voor dit speciale bezoekje aan het toilet? 'De meeste mensen zullen het bezoekje in de ochtend afleggen', zegt gastro-enteroloog Kenneth Koch. Dat komt doordat je dunne darm tijdens het slapen aan het werkt gaat om het voedsel van de dag ervoor te verwerken.
Bij een endeldarmverzakking is de endeldarm verzakt. De endeldarm stulpt meestal eerst inwendig in zichzelf en kan, in een verder gevorderd stadium, helemaal naar buiten komen. Dat kan tijdens het persen optreden, maar ook spontaan. In ernstige gevallen is de darm niet meer terug te duwen.
Verzakking van de dunne darm (enterocele)
Bij een enterocele is de dunne darm tot laag in het bekken gezakt. De endeldarm wordt daardoor samengedrukt waardoor de ontlasting er niet goed uit kan. Typisch voor deze klacht is dat u vaak 's nachts het gevoel hebt dat u moet poepen.
Testen op halitose
U kunt door met u tong over de rug van uw hand gaan en hieraan te ruiken testen hoe u adem ruikt (let erop dit niet na het poetsen van de tanden te doen). Dit geeft een aardige indicatie van uw mondgeur. Doet u dit bijvoorbeeld na het nuttigen van een kopje koffie dan zou u de koffie moeten ruiken.
Mondgeur in de ochtend
De vieze mondgeur waar je soms 's ochtends mee wakker wordt, ontstaat door uitgedroogde slijmvliezen in je mond. Tijdens het slapen maak je namelijk veel minder speeksel aan. Sommige bacteriën krijgen door de afwezigheid van speeksel de kans zich uit te breiden en zwavelgassen te produceren.
Je darmen zijn altijd in beweging. Maar niet bij een ileus: dan liggen ze stil, of zijn ze helemaal afgesloten. Dat geeft niet alleen pijn, maar zorgt er ook voor dat er geen voedingsstoffen meer in je bloed worden opgenomen.
Maar met wifi in de trein loop je nog meer risico's: Cybercriminelen kunnen een wifi-netwerk opzetten met dezelfde naam als de internetverbinding in de trein. Maak je verbinding met dit malafide netwerk, dan kan de hacker jouw internetdata verzamelen. Het openbare netwerk in de trein wordt nooit versleuteld.
De aanduiding "Sprinter" ontstond als bijnaam van het Stadsgewestelijk Materieel (SGM), een bepaald type treinmaterieel gebouwd vanaf 1974, dat werd gebruikt op enkele trajecten met veel stopplaatsen op korte afstanden. De NS nam deze bijnaam over voor treinen op de trajecten waar deze bijnaam gebruikt werd.