Winterbanden zijn in Duitsland verplicht bij winterse weersomstandigheden. Verwacht je dus winters weer tijdens jouw trip naar of door Duitsland? Zorg dan voor de juiste autobanden.
Ja, winterbanden zijn in Duitsland verplicht onder winterse omstandigheden. Vanaf 1 oktober zijn banden met het M+S symbool niet meer voldoende om op te rijden. Het sneeuwvlok/berg/alpine symbool (3PMSF, 3 Peak, Mountain Snow Flake) is nu ook verplicht.
Volgens de Duitse wet moet uw auto geschikt zijn om te rijden in winterse omstandigheden. Als het sneeuwt, moet u winterbanden of all-seasonbanden gebruiken met het sneeuwvloksymbool of het 3 PMSF-symbool . Ook mogen uw ruitenwissers niet versleten zijn en moet u voldoende ruitensproeiervloeistof bij u hebben.
Als je all-season banden een sneeuwvloksymbool hebben, dan worden deze ook gezien als winterbanden. Met deze 4-seizoenenbanden mag je dus ook in de winter in Duitsland rijden. Hoe herken ik all-season banden? Als op de zijkant van je band de code A/S staat, dan is het een all-season band.
Winterbanden met Alpine-symbool verplicht in Duitsland
Banden met alleen een M + S-codering zijn sinds vanaf oktober 2024 niet meer voldoende als winterbanden in Duitsland. Fabrikanten mogen namelijk zelf bepalen of ze de letters M (modder) en S (sneeuw) op hun banden zetten.
Rijd je niet op winterbanden in Duitsland tijdens winterse omstandigheden? Dan riskeer je een boete van 60 euro en een strafpunt op je rijbewijs. Ongeacht of je toerist bent of niet. Hinder je andere bestuurders, dan loopt de boete al snel op naar 80 euro of zelfs 120 euro.
Sommige banden zijn voorzien van een bergpictogram met sneeuwvloksymbool (3PMSF). Deze aanduiding noemen we 'Three-Peak Mountain Snowflake'. Het symbool is eenvoudig te herkennen aan de drie bergpunten.
De naam zegt het eigenlijk al: de winterband is geschikt voor de winter, terwijl de 4-seizoenenband (ook wel all-season of all-weather band genoemd) geschikt is voor alle seizoenen in Nederland. Het grootste verschil is dat een winterband écht geschikt is voor winterse omstandigheden zoals gladheid en sneeuw.
Vanaf 1 oktober 2024 verandert de regelgeving voor winterbanden in Duitsland, en dat heeft ook gevolgen voor Nederlandse automobilisten die regelmatig de grens oversteken. Banden met enkel het M+S-symbool (modder en sneeuw) zijn niet langer toegestaan onder winterse omstandigheden.
Winterbanden zijn wettelijk verplicht voor vrachtwagens (m ≥ 3,5 ton) en bussen van 15 november tot 31 maart als de weersomstandigheden dit vereisen. Sinds oktober 2024 moeten winter- en all-seasonbanden het sneeuwvloksymbool bevatten . Banden met alleen het M+S-symbool zijn niet meer toegestaan in winterse omstandigheden.
Zomerbanden of oude winterbanden? Je mag in Duitsland zelfs in de winter met zomerbanden rijden, mits er geen winterse omstandigheden zijn. Ook oude winterbanden zonder het 3PMSF-symbool zijn in dat geval toegestaan.
Winterrijden in Duitsland
Tijdens de koudste maanden van het jaar zijn winterbanden wettelijk verplicht en moeten automobilisten altijd sneeuwkettingen bij zich hebben. Hieruit kan worden afgeleid dat sneeuwsokken eigenlijk niet nodig zijn .
Leeftijd van de banden
Banden moeten na ongeveer zes jaar worden vervangen, zelfs als ze er goed uitzien. Bestuurders in Canada die 20.000 tot 25.000 km per jaar in de winter afleggen, kunnen vier tot vijf seizoenen van goede winterbanden genieten. Maar rijgewoonten, wegomstandigheden en opslag hebben invloed op de levensduur van de banden.
Voor een gemiddelde set van 4 banden ben je zo om en nabij de € 300 kwijt, maar de prijs van winterbanden is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk. Het goede nieuws is: winterbanden zijn vaak lang niet zo duur als de meeste mensen denken.
Tien dagen een set winterbanden huren kost je ongeveer € 160 - € 200 (inclusief montage, bandenmaat 205/55 R16V).
Ga je met de auto naar Duitsland, dan ben je verplicht om een gevarendriehoek, een veiligheidsvest en een verbanddoos bij je te hebben. Daarnaast adviseren wij om voor Duitsland ook een aantal extra items mee te nemen.
Nog een reden om in Duitsland met winterbanden te rijden dus. De boetes met betrekking tot winterbanden in Duitsland zijn als volgt: Als je de Duitse wetgeving niet naleeft en wordt aangehouden dan bedraagt de boete €60 en krijg je 1 strafpunt die geregistreerd wordt in het rijbewijsregister in Flensburg.
Vanaf 1 oktober 2024 zijn winterbanden of all-seasonbanden met een sneeuwvloksymbool (Alpine-symbool) verplicht in Duitsland onder winterse omstandigheden. Banden met alleen een M+S-kenmerk zijn dan onvoldoende.
Sinds september 2024 kunnen aan alle Duitse landsgrenzen grenscontroles plaatsvinden. Reist u naar Duitsland? Houd rekening met extra reistijd.
U bent in Nederland niet verplicht om winterbanden te gebruiken. Bij winterse omstandigheden is het wel verstandig om voor winterbanden te kiezen.
Allseasonbanden met M&S opschrift én het sneeuwvloksymbool zijn toegestaan waar banden met wintereigenschappen vereist zijn. In Duitsland mag je bij winterse omstandigheden dus met allseasonbanden rijden.
De topperDeze band komt als beste uit de test
Dat is een noviteit voor een all seasonband, het is voor het eerst dat een all season – de Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 - in onze test 4 sterren scoort. Deze band is goed en zeer aan te raden.
De waarde wordt uitgedrukt met speciale codes die bestaan uit letters, al dan niet met een cijfer. Elke staat voor een andere maximumsnelheid. Snelheidsindex H in de code 225/50 R16 96H staat bijvoorbeeld voor een maximale toegestane snelheid van 210 km/h.
Over het algemeen worden Michelin allround banden iets beter beoordeeld (83%) dan Vredestein (57%). In dit specifieke geval heeft de Michelin CrossClimate 2 een betere beoordeling van 93% in vergelijking met 62% van de Vredestein Quatrac Pro.
Een vrij duidelijke omschrijving: een sneeuwvlokvormig licht is amberkleurig als de temperatuur rond het vriespunt ligt en rood als de temperatuur lager is.