Sinds 2014 zijn oldtimers die veertig jaar terug in gebruik zijn genomen, vrijgesteld van wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting). Voor die tijd lag de minimumleeftijd voor vrijstelling op 25 jaar. De aanscherping van de oldtimer-regeling is gedaan met het oog op het verbeteren van milieu en leefomgeving.
Oldtimers die in de overgangsregeling mogen zijn oldtimers die een bouwjaar hebben tussen 1 januari 1988 en het moment dat de auto 40 jaar oud is. De oldtimerregeling is dus nog geldig tot 2028. Je kunt de overgangsregeling aanvragen op de website van de belastingdienst. Dit moet vóór 1 november.
Overgangsregeling: kwarttarief voor oldtimer
Om die groep tegemoet te komen is er een overgangsregeling bedacht. In deze overgangsregeling is het jaar 1988 van belang. Auto's die voor 1988 op kenteken zijn gezet, maar nog niet de leeftijd van 40 jaar hebben bereikt, komen in aanmerking voor de overgangsregeling.
Eén van de eisen om gebruik te kunnen maken van deze regeling is namelijk dat de oldtimer in december, januari en februari op privéterrein staat. In deze periode is het niet toegestaan om de weg op te gaan met de oldtimer. Ook mag je deze niet langs de weg parkeren.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
Voor oldtimers in Nederland hoeft je geen wegenbelasting te betalen als de wagen veertig jaar of ouder is. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de auto in gebruik is genomen. Deze vrijstelling is er om oldtimerrijders tegemoet te komen.
Afhankelijk van de leeftijd moet een oldtimer jaarlijks, tweejaarlijks of vijfjaarlijks aan een keuring onderworpen worden: Voertuigen met een leeftijd vanaf 25 tot 30 jaar moeten jaarlijks naar de keuring. Voertuigen met een leeftijd vanaf 30 t.e.m. 50 jaar moeten tweejaarlijks naar de keuring.
De overgangsregeling maakt het mogelijk voor eigenaren van benzinevoertuigen met een eerste toelatingsdatum voor 01-01-1988 om het zogenoemde kwartstarief aan te vragen. Hierbij betaalt de eigenaar één kwartaal wegenbelasting en mag de eigenaar 9 maanden met het voertuig rijden.
Aangezien je geen wegenbelasting betaald voor een oldtimer heeft dit geen extra maandelijkse kosten tot gevolg. Dit in tegenstelling tot modernere auto's, daarbij betaal je extra wegenbelasting als je op LPG rijdt.
U hoeft geen mrb voor uw oldtimer te betalen als: uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs.
Het nultarief (volledige vrijstelling) geldt voor de oldtimers van voor 1 januari 1980 (regeling 2020). Voor 2021 geldt het nultarief voor auto's vanaf 1 januari 1980. Het kwarttarief kost € 129 en is van toepassing als uw oldtimer voor het eerst in gebruik is genomen vóór 1 januari 1988.
een vrachtauto of autobus die ten minste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen en die niet bedrijfsmatig wordt gebruikt. een personenauto, bestelauto of motor die ten minste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen. motorrijtuigen van de politie. motorrijtuigen van de brandweer.
Momenteel zijn auto's van meer dan 40 jaar oud vrijgesteld van de wegenbelasting – officieel MRB of motorrijtuigenbelasting genoemd. In de recente brief over het rekeningrijden laat het Ministerie van Financiën weten dat ze van plan zijn om ook in 2030 de vrijstelling van de wegenbelasting te hanteren voor oldtimers.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
Na de goedkeuring door het Europees Parlement op woensdag 8 juni 2022, baart het einde van de verbrandingsmotor ook de eigenaars van oude auto's zorgen.
Benzineauto's, motoren, bussen en vrachtauto's uit 1987 of eerder komen in aanmerking voor een kwarttarief per jaar, met een maximum van 120 euro per jaar. Voor het kwarttarief is er een bijbehorende voorwaarde dat er 's winters (van december tot en met februari) geen gebruik wordt gemaakt van de openbare weg.
De reden hiervoor is dat oldtimerbezitters vaak niet heel veel rijden met de oldtimer. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de oldtimer in gebruik is genomen. Omdat oldtimers van deze leeftijd niet vaak de weg op gaan, is besloten om de wegenbelasting voor deze auto's af te schaffen.
Iedereen met een 1986-er zit sowieso gebakken, de volgende jaren worden met tussenpozen van 2 jaar belastingvrij. Daarbij telt de datum eerste ingebruikname. Is de auto voor het eerst in 1987 op kenteken gezet dan krijgt deze na 26 jaar belastingvrijstelling.
De oldtimerkeuring omvat een volledige technische keuring van het voertuig, zoals uitgevoerd bij een "gewone" periodieke keuring, echter ZONDER: nazicht op gelijkvormigheid; ophangingstest en controle op de afstelling van de lichten, voor zover de eerste 'in dienst' van het voertuig vóór 15/06/1968 ligt.
Auto's van dertig jaar en ouder (leeftijd tot aan bovenstaande datum) hebben eens in de twee jaar een keuring nodig. Oldtimers jonger dan dertig en met een invoering van voor 1 januari 2005 moeten elk jaar nog naar de apk. In deze gevallen gaat het om auto's met en maximaal gewicht van 3.500 kilo.
Lage temperaturen, regen en sneeuw zijn niet goed voor een oudere auto, dus je kunt je klassieker het beste binnen zetten in een afgesloten ruimte zoals een garage of parkeerplaats waar de auto een paar maanden beschut staat tot het beter weer wordt.
Deze overgangsregeling geldt voor voertuigen uit het bouwjaar 1987 en ouder (tot 40 jaar). De overgangsregeling houdt in dat deze voertuigen totdat ze 40 jaar oud zijn in aanmerking komen voor het kwarttarief MRB over het hele kalenderjaar 2022, met een maximum van € 131.
Dankzij het huidige oldtimerstatuut mag je met je oldtimer dag en nacht rondrijden, zonder kilometerbeperking! Voorheen mocht je met je oldtimer enkel proefritten rijden binnen een straal van 25 km. Of van en naar oldtimermanifestaties. Dit mocht ook enkel tussen zonsopgang en zonsondergang.
Sinds januari 2014 is de overgangsregeling voor oldtimers aangepast. Dit betekent dat vrijstelling op de wegenbelasting pas mogelijk is voor auto's die ouder dan 40 jaar zijn. De overgangsregeling geldt voor auto's die tussen de 26 en 40 jaar oud zijn.