Die bestaat uit een radiaalstroomturbine, die op zijn beurt een centrifugaalcompressor aandrijft. Deze turbo heeft aan de uitlaatzijde een schoepenwiel zitten in een slakkenhuis. Dit schoepenwiel heet een turbinewiel en wordt aangedreven door de uitlaatgassen. Er is een as bevestigd aan het turbinewiel.
Via een asje is die turbine (waarvan het woord turbo is afgeleid) verbonden met een schoepenwiel in het inlaatkanaal: de compressor. Die zuigt verse lucht aan en perst deze vervolgens met overdruk richting de motor. De turbo kan pas vol aan de bak wanneer er genoeg uitlaatgassen langs de turbine stromen.
Tekenen dat de turbo slijt
Een hoger olieverbruik of blauwe rook uit de uitlaat zijn er twee van. Een andere indicator is een sissend geluid bij het accelereren. Om te voorkomen dat de turbo (letterlijk) kapot gaat, moet je bij deze signalen in actie komen.
Wat doet een turbo? Een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen en daarom noemen we hem ook wel 'uitlaatgasturbo'. Een kleinere motor mét een turbo kan dus vergelijkbare prestaties leveren als een grote motor zónder turbo. Dit noemen we down-sizing met vaak ook als doel een laag brandstofverbruik.
Betere prestaties dankzij intercooler
Aangezien vrijwel alle auto's een turbomotor hebben, zit er meestal ook een intercooler onder de motorkap.
De intercooler wordt gebruikt om de lucht die uit de turbo komt te koelen voordat deze de motor ingaat. Dit verhoogt de volumetrische efficiëntie van de motor. Maar het is niet noodzakelijk om een intercooler te hebben samen met een turbo .
De Nissens product manager somt op: “Een defecte of lekkende intercooler is te herkennen aan de volgende punten: Een merkbare vermindering van het motorvermogen, een verhoogd brandstofverbruik en/of een extreme rook uit het uitlaatsysteem.
Het is sterk afgeraden om door te rijden met een kapotte turbo. Een falende turbo kan leiden tot ernstige motorschade en zelfs tot volledig falen van de motor.
Een turbolader kan de brandstofefficiëntie met 20 tot 40 procent verbeteren door de uitlaatgassen van een auto te gebruiken om een turbine te laten draaien, die vervolgens lucht in de cilinders van de motor pompt . Turboladers zullen naar verwachting in 2022 in 57 procent van de nieuwe personenauto's wereldwijd worden gemonteerd.
De druk moet vlak achter de turbo en voor de componenten van het uitlaatgasnabehandelingssysteem, waar zich vaak verstoppingen en vernauwingen voordoen, worden gecontroleerd. WAARSCHUWING! Het kan ook nodig zijn om het uitlaatsysteem te controleren op condenswater.
Het overgrote deel van de turbo problemen ontstaat namelijk door één van de drie meest voorkomende oorzaken. Dit zijn te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
Soms kan een fysieke inspectie van de turbolader duidelijke tekenen van slijtage of schade onthullen. Begin met het verwijderen van de luchtinlaatslang en kijk in de turbo. Controleer het compressorwiel op chips, deuken of tekenen van schade door vreemde voorwerpen. Probeer vervolgens voorzichtig het compressorwiel te bewegen.
Aangezien een turbo tot 240,000 toeren per minuut draait, bij een temperatuur tot 950 graden celsius is de juiste smering cruciaal. Een turbo vijf seconden zonder olie laten draaien is net zo schadelijk als een mótor vijf minuten zonder olie laten draaien.
De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud. Natuurlijk zijn er uitschieters naar boven en naar beneden. In veel gevallen is er ook een externe oorzaak waardoor een turbo vroegtijdig kapot gaat.
Turbo drempel is officieel 1900 rpm , wat onzin is. In het echte leven is het meer ongeveer 2300 rpm, waarbij je echte boost hebt. Het hangt ook af van de daadwerkelijke versnelling waarin je zit, want in lagere versnellingen stijgt het motortoerental sneller, waardoor er minder tijd is om de druk op te bouwen, vandaar dat het meer neigt naar hogere RPM's.
Onder ideale omstandigheden kan uw turbo u tot 150.000-200.000 mijl of zelfs langer van dienst zijn. Ook al kunnen ze lang meegaan, u moet het onderhoud verzorgen en verantwoord rijden om ze draaiende te houden. Als u de tips in dit artikel opvolgt, zal de turbo u waarschijnlijk lang van dienst zijn.
Turbo's hebben een hefboomwerking. In feite beleg je met geleend geld, maar je kunt niet meer verliezen dan je inleg. Turbo's zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen.
Betaalbaarheid: Auto's met turbomotoren zijn doorgaans duurder dan voertuigen met standaardmotoren, omdat u mogelijk premium benzine in uw auto moet gebruiken . Betrouwbaarheid: Turbomotoren zijn mogelijk niet zo betrouwbaar als standaardmotoren. Motoren met meer onderdelen hebben meer onderdelen die kapot kunnen gaan.
De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. Een turbomotor maakt minder lawaai dan een vrij aanzuigende motor; bovendien fungeert de turbo ook nog eens als een extra uitlaatdemper. De prestaties van een turbomotor zijn op grotere hoogtes beter.
Over het algemeen kun je verwachten dat de kosten voor een nieuwe turbo ergens tussen de 500 en 2.000 euro liggen.
Als een intercooler lekt, moet deze zo snel mogelijk worden vervangen. Rijden met een voertuig met een boostlek zal resulteren in turboslijtage of -storing , omdat de turbo steeds harder moet werken om de gewenste boostdruk te bereiken. Dit kan ertoe leiden dat het maximale veilige toerental van de turbo wordt overschreden.
Er wordt veel gezegd dat grotere intercoolers meer pk's opleverd. Dit kan varieren tussen de 5 tot soms 20 pk.