Doorgaans bestaat een bestuur minimaal uit een voorzitter (en vicevoorzitter), een secretaris en een penningmeester. De leden van het bestuur die geen specifieke functie of taak hebben, worden wel 'algemeen lid' genoemd.
Bestuur en leden
Het bestuur bestaat minimaal uit een voorzitter, secretaris en penningmeester. De leden zijn samen de algemene ledenvergadering. Met hun stemrecht beslissen leden over de vereniging.
Een rechtspersoon, zoals een stichting, vereniging of besloten vennootschap, moet altijd een bestuur hebben. De wet bepaalt niet uit hoeveel bestuurders het bestuur maximaal moet of kan bestaan. Ook is niet verplicht dat het bestuur uit een even of oneven aantal bestuursleden moet bestaan.
Meestal bestaat het dagelijks bestuur uit de voorzitter, de secretaris en de penningmeester, soms aangevuld met een extra bestuurslid. Het dagelijks bestuur is gemachtigd vanuit het bestuur.
Wat is een executive board? De executive board bestaat uit senior executives zoals de CEO, CFO en COO . Hoewel de groottes variëren, blijkt uit een onderzoek van Bain Capital Private Equity dat zeven leden ideaal zijn voor effectieve besluitvorming.
Doorgaans bestaat een bestuur minimaal uit een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. Andere veel voorkomende functies binnen een bestuur zijn vicevoorzitter, commissaris intern en commissaris extern of pr-commissaris.
Het simpele antwoord is dat de meeste auteurs het erover eens zijn dat een typische non-profitraad van bestuur niet minder dan 8-9 leden en niet meer dan 11-14 leden moet bevatten. Sommige auteurs die zich richten op gezondheidszorgorganisaties geven aan dat een bestuursgrootte tot 19 leden acceptabel is, maar niet optimaal.
Het gemiddelde salaris van een Directeur-bestuurder in Nederland in 2025 is € 7.440 bruto per maand, waarbij de ondergrens ligt bij € 7.036 en de bovengrens bij € 7.845.
In de theorie over goed bestuur zijn er vier terugkerende kernthema's: sturen, beheersen, toezicht houden en verantwoording afleggen. Daarbij zijn twee instrumenten erg belangrijk: adequate informatie en de juiste interventiemogelijkheden.
In de statuten van een vereniging is aangegeven hoelang een zittingsperiode duurt. In veel gevallen duurt deze drie jaar. Een bestuurslid kan als hij of zij het beu is aan het einde van deze bestuursperiode of eerder afscheid nemen, of zich herkiesbaar stellen op een volgende Algemene Ledenvergadering.
Het opzetten van een bestuursstructuur
Structurele elementen van een bestuur waarmee rekening moet worden gehouden, zijn onder meer het opstellen van duidelijke statuten waarin de verantwoordelijkheden en verwachtingen van de leden worden beschreven, evenals gedefinieerde rollen en taken, zoals wie de notulen maakt, wie er rapporteert en wie de vergaderstroom tijdens elke bestuursvergadering leidt.
Een president van het bestuur, meestal de voorzitter genoemd, is een persoon die binnen de organisatie is verkozen tot leider van de raad van bestuur. De president is verantwoordelijk voor de koers van de organisatie, en werkt hiervoor nauw samen met de CEO en andere bestuursfunctionarissen.
Leden van de raad van bestuur van een bedrijf zijn doorgaans zeer succesvolle investeerders of zakenmensen die een connectie hebben met het leiderschap van het bedrijf . Ze worden gevraagd om in raden van bestuur te dienen omdat oprichters denken dat hun kennis en connecties waardevol zijn.
Een collegiaal bestuur kan ook zonder voorzitter een werkbaar model zijn, mits er voldoende aandacht is voor aanvullende governancevraagstukken. En dat de beste besluiten via de weg van de inhoud tot stand komen en dat hiërarchische verhoudingen hier niet altijd faciliterend voor hoeven te zijn.
Hoeveel leden zitten er doorgaans in een bestuur? Een typisch bestuur heeft negen leden, maar sommige hebben er drie en andere 31. Doorgaans hebben particuliere bedrijven drie tot zeven bestuurders in hun besturen. Om gelijke stemmen te voorkomen, zijn besturen meestal oneven.
Aantal bestuursleden
Tenzij de statuten anders bepalen, moet een bestuur op grond van artikel 2:37 lid 7 BW minimaal uit een voorzitter, een secretaris en een penningmeester bestaan. Praktisch gezien is het wenselijk om in de statuten de aanstelling van deze drie bestuursleden specifiek te benoemen.
Artikel 149 van de Companies Act stelt dat de raad van bestuur van elk bedrijf noodzakelijkerwijs minimaal drie bestuurders moet hebben als het een naamloze vennootschap is.Twee bestuurders als het een besloten vennootschap is en één bestuurder in een eenpersoonsbedrijf . Het maximale aantal leden dat een bedrijf als bestuurders kan aanwijzen is vijftien.
Over het algemeen stelt een raad van bestuur brede beleidslijnen vast en neemt belangrijke beslissingen als fiduciair namens het bedrijf en zijn aandeelhouders . Onderwerpen die onder de bevoegdheid van een raad van bestuur vallen, zijn onder andere fusies en overnames, dividenden en grote investeringen, evenals het aannemen en ontslaan van senior executives en hun beloning.
Bij de bestuurlijke organisatie van Nederland onderscheiden we drie bestuurslagen. Dat zijn rijk , provincie en gemeente .
Een bestuur is een college dat, krachtens formele bevoegdheid, de aangelegenheden van een bepaalde organisatie leidt en regelt. Dat kan bijvoorbeeld zijn binnen een bedrijf, onderwijsinstelling of kerkelijke instantie.
Een bestuursniveau of bestuurslaag is een onderdeel van de (federale) staat waar beslissingen worden genomen over bepaalde gebieden en bevoegdheden. Landen zijn over het algemeen opgedeeld in minimaal twee bestuurslagen, maar soms ook meer.