Wat is een PR-plan? In een PR-plan wordt de PR-strategie van je organisatie opgesteld. Dit plan bestaat veelal uit een overkoepelend doel, met bijbehorende concrete doelstellingen, taken en deadlines. Het is belangrijk om je plan zo actionable en meetbaar mogelijk te maken.
Goede PR draait niet alleen om aandacht
Door een goed beeld te hebben van wat je klanten (en hun doelgroep) doen, waar hun interesses liggen en wat hen boeit kan je hen op het juiste moment voorzien van het juiste bericht.
Definitie PR-strategie
Een strategie wordt bepaald op basis van de insights over o.a. de klant, de markt, de concurrentie en de doelgroep. De strategie gaat dus over hoe je doelstellingen wilt bereiken en de tactieken draaien om wat je gaat doen.
Wat is een PR-plan? In een PR-plan wordt de PR-strategie van je organisatie opgesteld. Dit plan bestaat veelal uit een overkoepelend doel, met bijbehorende concrete doelstellingen, taken en deadlines. Het is belangrijk om je plan zo actionable en meetbaar mogelijk te maken.
Public Relations (afgekort PR) heeft tot doel het bevorderen van de relatie tussen een organisatie c.q bedrijf en haar publieksgroepen of klanten, door een positief imago ofwel goodwill te creëren.
Afkorting van Public Relations. Het geheel van activiteiten van een organisatie, rondom contacten met de omgeving (“de buitenwereld”) ervan. PR maakt gebruik van interne en externe communicatie en valt vaak samen met marketing.
Een PR-bureau – of PR-bedrijf – richt zich op het genereren van free publicity, oftewel gratis publiciteit. Dit levert jou meer zichtbaarheid en naamsbekendheid op. Een PR-bureau weet precies welke media voor jou relevant zijn, zodat het je maximaal resultaat oplevert.
Als pr-specialist of pr-adviseur bestaan je werkzaamheden uit het werken aan de promotie of het opbouwen van een ideaalbeeld voor personen, groepen of organisaties.
De kosten voor PR verschillen per PR bureau. Een enkel persbericht kost gemiddeld €350,- maar een PR bureau per maand inzetten kost meer. Zo zijn er PR bureaus die €10.000,- per maand ontvangen van een klant. Weer andere PR bureaus ontvangen €20.000 voor het gehele jaar.
In tegenstelling tot traditionele reclame of marketing, is een PR campagne bedoeld om mensen aan het praten te krijgen. Het is een manier om je merk in de schijnwerpers te zetten, wat pers op te trommelen, en een blijvende indruk te maken op je publiek.
Public relations, oftewel PR, is de smeerolie tussen merk en media. Wie een dienst, product of ander nieuws heeft, probeert daarvoor aandacht te krijgen. Dat kan met reclame, maar dat is vaak kostbaar en vertelt niet altijd je hele verhaal.
De perslijst van een pr bureau
Hiervoor moet iemand voldoen aan bepaalde criteria. Denk bijvoorbeeld aan een minimum aantal unieke bezoekers op je website, een groot bereik op Instagram met een goede engagement rate of het aantal abonnees en views op jouw YouTube-kanaal.
Hiervoor maakt het niet uit welk profiel je volgt op de middelbare school, maar je moet wel het vak economie hebben gevolgd. Daarnaast kun je ook de hbo opleiding Journalistiek volgen, hiervoor gelden geen toegangseisen. Ook de (hbo en wo) studie Bedrijfscommunicatie is een goede opleiding voor PR medewerkers.
Een PR-manager houdt zich onder andere bezig het bedenken en verbeteren van de boodschap, schrijven, communiceren met journalisten, stakeholders, media en onderzoek – en tegenwoordig ook vaak media monitoring en social media.
Het doel van marketing is vrijwel altijd verkopen, terwijl PR veel meer gericht is op reputatie. Wie aan zijn PR werkt, wil dat er over hem of haar gepraat wordt, en dan vooral positief natuurlijk. Als anderen over je praten, is dit gratis publiciteit. Daar gaat het om bij PR!
PR-bureau betekenis
PR bureau betekent letterlijk een bureau voor publieke relaties. Het PR bureau zorgt ervoor dat de relaties tussen jouw merk en jouw klanten goed worden onderhouden. Voor nieuwe / jonge merken betekent het vaak dat er nog geen relaties zijn. Een PR bureau zorgt ervoor dat deze relaties ontstaan.
PR laat je jouw boodschap via traditionele media verspreiden. Media leunen steeds meer op content en extra informatie van derden. Het wordt daarbij steeds effectiever om PR in te zetten, want media leunen steeds meer op content en extra informatie van derden.
Persoonlijke verkoop is een promotiemethode waarbij een organisatie een partij (accountmanager of verkoper) inzet om persoonlijke relaties op te bouwen met als doel toegevoegde waarde voor beide partijen te realiseren.
Public Relations. Net als bij marketing, gaat het er bij public relations om de bekendheid van je organisatie, diensten en producten te vergroten. Je wilt bereiken dat meer mensen op een positieve manier bekend raken met je onderneming. Het verschil hierbij is dat PR breder is dan marketing.
Free-publicity is een type publiciteit waar niet voor betaald is. Het kan een gevolg zijn van trouwe klanten die uit eigen beweging producten of merken aanprijzen in hun omgeving, het kan ook negatief van aard zijn wanneer er bijvoorbeeld een schokkend nieuwswaardig feit in de media naar buiten wordt gebracht.
Marketing en communicatie, houden zich allebei bezig met het onderhouden van relaties tussen de organisatie en haar stakeholders (en doelgroepen). Maar bij marketing ligt de nadruk op consumenten, terwijl het bij communicatie in principe gaat over het onderhouden van relaties met álle stakeholders.