Een vluchtroute moet minimaal 0,85 cm breed zijn en 2.30 m hoog. De deuren die gebruikt worden in een vluchtroute moeten automatisch sluiten. Vloer- en wandbekleding van de vluchtroute is altijd onbrandbaar.
Het pictogram nooduitgang behoort tot de categorie reddings- en hulpsignalen. Je kan het herkennen aan de witte pijl op een groene achtergrond, de pijl vaak vergezeld van een vluchtend mannetje, een witte rechthoek of vierkant.
Een nooddeur is bij definitie een deur die enkel en alleen gebruikt mag worden om een gebouw uit te vluchten. Deze deur is doorgaans een geluidswerende en brandwerende enkelvleugelige deur die naar buiten toe opendraait. De nooddeur mag geen schuifdeur zijn. Een nooddeur kan uit staal of aluminium vervaardigd worden.
Het is van belang dat er snel gevlucht kan worden en dat deuren hierin geen belemmering vormen. Vluchtdeuren en nooduitgangen moeten daarom van binnenuit direct te openen te zijn, in principe in één handeling. Het gebruik van een tag of sleutel is niet toegestaan.
Vluchtwegen en nooduitgangen moeten natuurlijk vrij zijn van obstakels. Nooduitgangen moeten altijd open kunnen. Houd ook de buitenzijde van nooduitgangen altijd vrij van goederen. Ook de vluchtweg buiten het gebouw, bijvoorbeeld tussen het gebouw en de erfscheiding, moet vrij zijn.
Bij een nooddeur mag dan ook een relatief eenvoudige sluiting zonder sleutel worden toegepast met een deurkruk of drukplaat (NEN EN 179).
Wat zijn de maximale en minimale afmetingen van een nooddeur? Nood- en vluchtdeuren zijn maximaal 2500 mm hoog en 1300 mm breed. Nieuw in het gewijzigde Bouwbesluit 2005 is dat de minimale breedte van de nooddeur is vergroot van 0.60 naar 0.85 meter.
Een vluchtdeur en tevens normale toegang, in een rookvrije vluchtroute, is bijvoorbeeld nooit smaller dan 85 cm. Een nooddeur wordt uitsluitend gebruikt om het bouwwerk te ontvluchten bij calamiteiten, is niet voor regulier gebruik en moet binnen een seconde kunnen worden geopend.
Voor de doorstroomcapaciteit in een vluchtroute gelden de volgende rekenwaarden: 45 personen per meter breedte van een trap. 90 personen per meter vrije breedte van een ruimte of gang. 90 personen per meter vrije breedte van een dubbele deur met een maximale openingshoek van minder dan 135 graden.
Om de simpele reden dat de druk in de cabine het niet toelaat, omdat het veel te sterk is om ze te openen . Op een typische kruishoogte, drukt er tot wel acht pond druk op elke vierkante inch van de binnenkant van de romp. Dat is meer dan 1.100 pond op elke vierkante voet van de deur.
Met een nooduitgang bord geeft u aan welke richting men op moet in geval van nood. Deze borden zijn inclusief verlichting. Dat betekent dat ook 's nachts of bij stroomuitval duidelijk is waar de nooduitgang zich bevindt. Elk bord beschikt over LEDs als bron voor de lichtopbrengst.
Alle werkruimten moeten in geval van nood snel kunnen worden verlaten door meerdere (nood)uitgangen. Hiertoe moeten deze ruimten zijn voorzien van minimaal twee zover mogelijk uit elkaar gelegen uitgangen. De afstand die in een ruimte moet worden afgelegd om een uitgang te bereiken, mag niet meer bedragen dan 30 meter.
Een nooduitgang in een gebouw of andere constructie is een speciale uitgang die wordt gebruikt tijdens noodsituaties zoals brand . Het gecombineerde gebruik van normale en nooduitgangen zorgt voor snellere evacuatie, en nooduitgangen bieden alternatieve manieren van evacuatie als normale uitgangen niet toegankelijk zijn.
Een vluchtroute kan ook niet via een raam lopen. Er zijn verschillende vluchtroutes: Beschermde vluchtroute (nieuwbouw): buiten een subbrandcompartiment gelegen gedeelte van een vluchtroute die alleen voert door een verkeersruimte.
Vluchtroutedeuren moeten van binnenuit ontgrendeld worden . Ze moeten vrij zijn van apparaten of alarmen die het gebruik van de vluchtroute kunnen beperken als het apparaat of alarm faalt. Zijdelings scharnierende vluchtdeuren moeten worden gebruikt om kamers met vluchtroutes te verbinden.
Pictogram nooduitgang rechtdoor is conform ISO 7010 en wordt gebruikt voor het aanduiden van de richting van de vluchtweg (rechtdoor) maar wordt ook geplaatst boven nooddeuren, doorgangen en boven de uitgang. Bij de ISO 7010 pictogrammen wordt dus voor zowel de uitgang als de nooduitgang hetzelfde pictogram gebruikt.
De deur naar een vluchtroute moet altijd open staan. Een vluchtroute moet minimaal 0,85 cm breed zijn en 2.30 m hoog. De deuren die gebruikt worden in een vluchtroute moeten automatisch sluiten. Vloer- en wandbekleding van de vluchtroute is altijd onbrandbaar.
Het aantal nooduitgangen van een vliegtuig hangt af van de grootte van het vliegtuig. Zo hebben vliegtuigen 2-16 nooduitgangen.
Nee, om veiligheidsredenen kun je alleen in een stoel bij de nooduitgang zitten als je: 16 jaar of ouder bent; bereid en in staat bent te helpen bij noodgevallen; reist zonder baby (dit geldt ook voor passagiers met stoelen die leiden naar de rijen bij de nooduitgang);
Wat gebeurt er als je de nooddeur van het vliegtuig opent tijdens het vliegen? Mensen met vliegangst, weest gerust. Dit kan niet! Het is onmogelijk om deze deur te ontgrendelen als het toestel in de lucht hangt.
De Europese norm NEN EN179 bij nood- en vluchtdeuren beschrijft de toepassing van anti-paniekbeslag in ruimten en gebouwen waar een beperkte toegang geldt. Denk daarbij aan bijvoorbeeld flatgebouwen, appartementscomplexen, kantoren en opslag- of stookruimten.
De prijs van een gepantserde deur voor een huis of appartement loopt uiteen van gemiddeld € 1.500 tot € 5.000, afhankelijk van factoren zoals materialen, constructie, installatiekosten en extra opties zoals meerpuntssloten en maatwerk.
Een nooduitgang is minimaal 0,85 meter breed en heeft een minimale hoogte van 2 meter. De totale breedte van de nooduitgangen moet afgestemd worden op het aantal personen dat wordt toegelaten.
Dat leidt tot een boete. De inspecteur merkt op dat een bureaustoel en dozen de nooduitgang van het bedrijf blokkeren. Daardoor is de nooduitgang bij een noodsituatie niet goed bereikbaar als vluchtroute. Het bedrijf krijgt een boete van € 2.700 voor het overtreden van artikel 3.7, lid 1, Arbobesluit.
Hoe ziet een vluchtrouteaanduiding eruit? Vluchtrouteaanduiding kan uitgevoerd worden als sticker of bordje. Het is van belang dat de reguliere verlichting de vluchtrouteaanduiding voldoende aanlicht. Als noodverlichting wettelijk geëist is, moet de vluchtrouteaanduiding ook voldoende aangelicht worden na stroomuitval.