Zijn goed in het verzamelen van relevante input, data en objectieve informatie. Laten zich niet leiden door hun gevoel maar nemen beslissingen op basis van feiten. Dringen door tot de kern van een probleem en zien wat er werkelijk aan de hand is. Overzien de consequenties van bepaalde keuzes.
Gedragsvoorbeelden bij analytisch vermogen
hoofd- en bijzaken kun je goed onderscheiden. je ziet snel de kern of essentie van het vraagstuk. je overziet de consequenties van bepaalde keuzes. je kunt snel verbanden leggen en je ziet relaties of overeenkomsten tussen informatie.
verschillende relevante aspecten en deelproblemen van een probleem onderscheiden. het vermogen om informatie te verzamelen over de achtergronden en oorzaken. verbanden leggen tussen de gegevens die je hebt verzameld. het relatieve belang van de elementen bepalen.
Een probleemanalyse bestaat uit het signaleren van een probleem, het opsporen van de oorzaken, het scheiden van de hoofd- en bijzaken en verbanden leggen tussen de verschillende problemen. Een probleemanalyse kijkt dus echt naar het probleem zelf en (nog) niet naar de oplossing ervan.
Overanalyseren noem ik de valkuil van analytisch vermogen. Wanneer je goed kunt analyseren is dat een kernkwaliteit. Overanalyse noem ik de doorgeslagen variant oftewel de valkuil.
Leren van anderen
Zoek mentors of collega's die bekendstaan om hun analytische vaardigheden. Observeer hoe zij problemen benaderen, vraagstukken ontleden en beslissingen nemen. Door hun methoden te bestuderen en vragen te stellen, kun je veel leren over effectief analytisch denken.
Wie, wat, waar, wanneer, waarom? Er zijn een aantal vragen die je kunnen helpen bij het maken van de probleemanalyse voor je scriptie, de zogenoemde 6W-vragen (Verhoeven, 2007). Deze vragen zijn een leidraad, niet alle vragen zijn even relevant voor jouw probleem.
Analyseren is het onderzoeken en ontleden van informatie, gegevens of problemen. Iemand met een analytisch denkvermogen denkt in oplossingen en kan informatie efficiënt verwerken. Een analytische collega die voor een probleem komt te staan lost dit stapsgewijs op.
Een kernlabelsysteem of analyseschema is een onderzoeksinstrument of hulpmiddel bij de analyse van teksten. Het labelen dat eraan voorafgaat is een vorm van kwalitatief onderzoek. Je bent als duider of interpreet op zoek naar de betekenis van de tekst.
Analyseren is het proberen te begrijpen van een probleem, situatie of vraagstuk door het grondig te onderzoeken en te ontleden.
In het analyseplan geef je aan wat je met de verzamelde gegevens gaat doen. Het analyseplan moet je opstellen voor elk onderzoek, dus niet alleen voor kwantitatief maar ook voor kwalitatief onderzoek. Gegevens die je niet opneemt in het analyseplan hoef je ook niet te verzamelen.
De statistische wetenschap heeft een aantal technieken ontwikkeld voor data-analyse zoals de regressieanalyse, de T-toets, de variantieanalyse, de Chi-kwadraattoets, de correlatieanalyse, de clusteranalyse, de factoranalyse, de discriminantanalyse, de cohortanalyse en de time series-analyse.
de analyse
Verbuigingen: analysen, analyses (meerv.) Het ontleden in delen voor verdere bestudering. Let op: Spelling van 1858 analysis, de ontbinding, ontleding, ontwikkeling, van begrippen en opgaven.
Hierbij kun je de "4W – methode" gebruiken. Die term staat voor: Wie, wat, waar, wanneer, hoe én de gevolgen.
Bij het schrijven van een probleemanalyse maak je twee dingen duidelijk: wat het probleem precies is en waarom het opgelost moet worden. Door hierover na te denken kom je tot een goede probleemstelling. Daarnaast kom je tot een doelstelling. Hierin beschrijf je wat je precies met je onderzoek wilt bereiken.
Deelvragen zijn de subvragen van je hoofdvraag. Vaak kun je de officiële onderzoeksvraag van je scriptie of onderzoek niet in één keer beantwoorden. Daarom gebruik je deelvragen die zich op een kleiner deel van je onderzoeksvraag focussen. De antwoorden op al je deelvragen leiden tot de beantwoording van je hoofdvraag.
De 5W2H-methode is een efficiënte tool voor het analyseren van een probleemstelling. De naam van de methode staat voor de 5 W's: Wie, Wat, Wanneer, Waar, Waarom en de 2 H's: Hoe en Hoeveel. Deze simpele vragen helpen je om de onderliggende oorzaken van een probleem te achterhalen.
De term 5W's is een marketingterm die betrekking heeft op een probleemanalyse tool. De vijf letters W staan voor Wie, Wat, Wanneer, Waar en Waarom. In veel gevallen worden er twee H's aan deze methode toegevoegd. Deze twee letters H staan voor Hoe en Hoeveel.
Het kan helpen om de oorzaak van een probleem beter te begrijpen en om effectievere oplossingen te vinden. De vragen van 5 x W+H zijn: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe. Door deze vragen te stellen en te beantwoorden, kun je de oorzaak van het probleem blootleggen.
Analytisch denken = het effectief oplossen van problemen door vragen te ontleden in kleinere delen, verbanden leggen en logische conclusies trekken. Je weet welke informatie nodig is om een probleem op te lossen. Ingewikkelde problemen deel je op in kleinere onderdelen. Zo zorg je voor meer overzicht in het geheel.
Analytische vaardigheden zijn momenteel een van de meest gewilde eigenschappen op de arbeidsmarkt. Verschillende industrieën, van productie tot techniek, van starters tot multinationals, hebben behoefte aan werknemers die analytische vaardigheden hebben, zowel voor het oplossen van eenvoudige als complexe problemen.