Hoe ziet een blog eruit? In tegenstelling tot een whitepaper, hoeft een blog niet opgemaakt te worden door een grafisch vormgever. Er moet alleen een leuke afbeelding bij gemaakt of gevonden worden, de rest doet het CMS van uw website.Wel is het van belang dat u veel tussenkopjes en korte zinnen gebruikt.
In een blog vertel je iets aan de lezer waar hij wat aan heeft. Heel vaak is dat iets informatiefs (hoe je snel kunt afvallen, waarom slapen gezond is) maar het kan ook inspirerend zijn (een persoonlijk verhaal over hoe je omgaat met lastige pubers).
Dat betekent het schrijven van een online artikel. Een blog verschijnt dus altijd ergens op internet. Veel bloggers publiceren online artikelen op een persoonlijke website. Zo'n website heet een weblog.
De prijs voor het laten schrijven van een blog varieert van €10 tot wel €400 of meer. De kosten hangen af van het onderwerp, de lengte en van de skills of ervaring van je tekstschrijver.
Voor zoekmachines geldt een minimum van 300 woorden. Vanaf 1000 woorden wordt een artikel als verdiepend gezien en dan is je blog nog waardevoller. Houd een maximum van 3000 woorden aan.
Een blog schrijven kost mij gemiddeld zo'n 10 uur tijd.
Een enkele keer lukt het in 5 uur en soms doe ik er langer dan 10 uur over. Blogs van 600 woorden schrijf ik niet. Mijn gemiddelde blog telt minstens 1200 a 1500 woorden. Ook blogs van 2000 a 3000 woorden zijn voor mij beslist geen uitzondering.
Een blog of weblog is een persoonlijk dagboek op een website dat regelmatig, soms meermalen per dag, wordt bijgehouden. Meestal gaat het om teksten die in chronologische volgorde verschijnen. De auteur, ook blogger genoemd, biedt een logboek van informatie aan aan zijn publiek, de bezoekers van zijn blog.
Een blog is hét medium om relevante, up-to-date en unieke informatie te plaatsen. Bovendien is iedere blogpagina binnen je website weer een extra mogelijkheid voor bezoekers om op te landen. Als je deze goed invult met relevante informatie kan het aantal bezoekers via bijvoorbeeld Google stevig toenemen.
Tip 1.
Er zijn gratis tools om jou te helpen met blogs schrijven. Je hebt bijv. answer the public. Als je hier jouw taal en onderwerp invoert, krijg je verschillende vragen waarover je kan schrijven en mensen misschien hulp bij nodig hebben.
Er zijn tegenwoordig talloze manieren om je blog te plaatsen. Met de gratis opties van WordPress en Blogger bouw je in een handomdraai een professionele blogsite, maar ook op Facebook en LinkedIn kun je direct je blog plaatsen.
De minimale lengte voor een blog is daarom 300 woorden. Als tekstbureau adviseren we zelf vaak minimaal 500 woorden, omdat je dan ook écht iets informatiefs kunt schrijven. Maar als je een supergoed verhaal hebt van 350 woorden, dan is dat ook prima.
Tip 3: houd de juiste lengte aan voor je SEO-tekst
Hanteer de volgende richtlijnen: Tekst bovenaan categoriepagina's: 50-150 woorden. Tekst onderaan categoriepagina's: 300-1000 woorden. Of de tekst 300 of 1000 woorden lang moet zijn is afhankelijk van de categorie waarvoor je de tekst schrijft.
'Probeer altijd minstens 400 woorden per pagina te gebruiken' 'Goede teksten hebben minder dan 300 woorden nodig' 'Elke pagina moet meer dan 300 unieke SEO-woorden hebben' 'Mensen lezen geen lange artikelen online'
Dus de ene blogger zal al een leuk inkomen kunnen verdienen met 10.000 bezoekers per maand en de ander pas bij 50.000 of meer. Over het algemeen geldt wel dat als je blog meer dan 30.000 bezoekers per maand trekt en je er nauwelijks iets aan overhoudt, je echt iets niet goed doet.
Het verschil tussen bloggers en vloggers, is dat blog influencers vooral tekst (met eventueel foto's ter ondersteuning van hun tekst) schrijven en vlog influencers produceren vooral videobeelden. Dit kunnen bijvoorbeeld tutorials of product reviews zijn.
Bij een lifestyle blog heb je alleen een leeftijd, maar geen gedeelde interesse. Makkelijker lezers binden: Schrijf je over één onderwerp, dan weten lezers wat ze kunnen verwachten. Je bouwt dus sneller een netwerk om je heen met bezoekers die regelmatig terug zullen keren.
Met zakelijke bloggen richt jij je als ondernemers, of medewerker, volledig op de branche waarin je werkzaam bent. Je schrijft over diverse gerelateerde zaken met betrekking tot je bedrijf en plaatst dit op de website. En als je slim bent, heb je het over onderwerpen waar veel vragen over zijn.
Krijg als bedrijf meer bekendheid
Meer bezoekers zorgen voor meer bekendheid. Maar ook het delen van blogs zorgt voor meer bekendheid. En je creëert mooie content voor de nieuwsbrief en voor social. Ook daardoor krijg je meer bekendheid.