Het maken van stereotype bewegingen zoals fladderen, schommelen en rondjes draaien wordt vaak geassocieerd met autismespectrumstoornissen en is zelfs één van de criteria die genoemd wordt in de DSM-IV. Zelfstimulerend gedrag wordt het ook wel genoemd, in het Engels afgekort naar 'stimming'.
Het maken van stereotiepe bewegingen, zoals fladderen met handen of armen, heen en weer wiegen en rondjes draaien. Eerst op de tenen lopen. Bewegingsonrust. Dat zie je bijvoorbeeld aan veel dribbelen of friemelen aan kleine dingetjes.
Mensen met autisme functioneren vaak rigide en hebben dikwijls beperkte interesses. Dit kan verschillende vormen aannemen: motorische stereotypieën zoals bijvoorbeeld rondjes draaien of heen en weer wiegen. repetitieve handelingen, routines in de tijd, bijvoorbeeld dingen in een bepaalde volgorde doen.
Veel kinderen met autisme fladderen of springen heel opvallend. Of ze roepen woorden of maken piepende geluiden. Je zou denken dat ze er gelukkig van worden maar in tegendeel het is een uiting van stress/spanningen of overprikkeling of onderprikkeling.
Overgevoeligheid of juist helemaal niet gevoelig voor pijn, warmte en kou en geluiden. Afwijkende motoriek. Houterig bewegen, veel met de handen zwaaien (praten met de handen). Overmatige gerichtheid op een onderwerp en weinig tot geen belangstelling hebben voor andere onderwerpen.
Autisten die moeite hebben met het begrijpen van taal in het algemeen hebben ook moeite met het begrijpen van figuratieve taal in het bijzonder. Autisten die geen beperking hebben in het begrijpen van taal, hebben over het algemeen ook geen moeite met het begrijpen van metaforen, vergelijkingen en andere stijlfiguren.
Wat is Hand Flapping? Hand flapping is een vorm van Autisme stimming. Het verwijst naar repetitieve handbewegingen die op en neer of van links naar rechts plaatsvinden . Het kan bestaan uit vingerwiebelen, klappen, armen bewegen, schudden, vuisten ballen of een andere variatie van deze kenmerken.
Het fladderen is niet het probleem, het is een signaal van iets. ''Het wapperen is vrij normaal, maar dan wel bij kinderen in de eerste twee levensjaren. Van der Gaag: ,,Een baby die z'n moeder aan ziet komen, kan van puur enthousiasme gaan fladderen. Kinderen kunnen het bij zeer heftige emoties langer doen.
Verminderd oogcontact is een bekend symptoom van autisme. Waarom kinderen met autisme minder naar de ogen van anderen kijken, is onbekend. Er zijn twee mogelijke verklaringen: kinderen met autisme vermijden oogcontact, omdat ze het stressvol en vervelend vinden om een ander in de ogen te kijken.
Ongebruikelijke bewegingspatronen komen vaak voor bij autistische mensen . Naast het op de tenen lopen, hebben autistische kinderen vaak een brede houding en verschillende paslengtes in hun looppatroon. Autistische kinderen en sommige volwassenen kunnen een uniek looppatroon ontwikkelen, dat te herkennen is aan: een kortere paslengte.
Veel mensen met autisme geven aan grote moeite te hebben met het opmerken en interpreteren van non-verbale communicatie. Hierdoor kan het ontzettend lastig zijn om de boodschap die iemand probeert over te brengen, te begrijpen, wanneer diegene non-verbale signalen gebruikt en de dingen onduidelijk en indirect benoemt.
Het is bekend dat mensen met autisme spectrum stoornissen (ASS) ook (psycho)motorische problemen kunnen hebben, oftwel: het bewegen gaat anders dan bij mensen zonder autisme (Emck 2011, 2012, 2014). Het valt bijvoorbeeld op dat mensen met ASS wat houterig of vertraagd bewegen.
Persisterende vuistjes, weinig variatie in het bewegingspatroon, een te lage spierspanning: allemaal zaken die kunnen duiden op een afwijkende motorische ontwikkeling. Zo zijn er nog veel meer signalen om aan de bel te trekken. Kinderen maken na hun geboorte in hoog tempo stappen in hun motorische ontwikkeling.
Iedereen stimt.Neurotypische mensen stimmen ook.Maar vanwege de vaak afwijkende prikkelverwerking, stimmen neurodivergente mensen het meest. Met name autisten, ADHD'ers, mensen met prikkelverwerkingsstoornissen, schizofrenie, angststoornissen, OCD, Tourette's, en mensen met (hypo)manies stimmen veel.
De zenuwen geven de signalen die vanuit de hersenen via het ruggenmerg komen door aan de spieren. Wanneer de zenuwen niet goed functioneren, kunnen de spieren op een afwijkende manier worden aangestuurd. Kinderen krijgen vaak een afwijkende voetstand en kunnen op hun tenen gaan lopen.
Sommige kinderen gaan wapperen met hun handen, anderen maken draaiende bewegingen of wrijvende bewegingen over de borst heen. Deze bewegingen komen vaak voor wanneer kinderen iets heel leuks of iets spannends gaan doen. Kinderen hebben hier zelf geen last van.
Veel mensen associëren handflapperen met enkel autisme, maar dat is niet het geval. Alle kinderen kunnen handflappergedrag vertonen wanneer ze in een verhoogde emotionele staat zijn, inclusief wanneer ze angstig, opgewonden en/of overstuur zijn .
Overeenkomsten lichte vorm van autisme herkennen
Problemen in de sociale interactie in hun privéleven of werkomgeving. Meer moeite met plotselinge veranderingen. Moeilijk los kunnen laten, scherpe focus en oog voor details. Chaos in het hoofd bij drukte, onrust of veel prikkels.
Overprikkeling bij autisme op de werkvloer
Dit kan een te veel aan licht, geluid, mensen of indringende geuren zijn. Voor mensen met autisme kan dit tot een overdaad aan prikkels leiden. Iemand met autisme krijgt snel te veel prikkels, omdat de hersenen anders zijn afgesteld dan gewone mensen.
Mannen met autisme hebben vaker comorbide externaliserende problemen (zoals gedragsproblemen en hyperactiviteit). Vrouwen met autisme hebben vaker comorbide internaliserende problemen (zoals angst en depressie).
Iemand met PDD-NOS heeft last van sociale en communicatieve problemen zoals bij autisme, maar dan in mildere vorm. Er wordt dan ook wel gesproken van aan 'autisme verwante problematiek' of de term PDD-NOS (Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified).
Graad 2: je hebt duidelijke problemen door tekorten in de sociale communicatie, interactie en kenmerken op het gebied van HBB (Herhalende gedragspatronen, Beperkte interesses en Beperkte activiteiten). Je kunt moeilijk zelfstandig functioneren en effectieve ondersteuning is nodig.